Inlägg från: Anonym (vice versa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vice versa)

Relation med psykolog

Anonym (Förvirrad) skrev 2015-01-06 14:27:02 följande:
    Tror ni det är helt omöjligt att ha kvar sin psykolog som en vän?
    Ja. Vill du inleda en relation med honom bör du avsluta relationen med din man först. Dåliga "vibbar" är bara förnamnet.

Hur skulle du känna om din man inledde en relation med en kvinnlig terapeut han hade diskuterat era mest privata erfarenheter med?
  • Anonym (vice versa)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-01-06 15:01:49 följande:
    Men tycker du inte att det är lite kortsiktigt från psykologen? Trots allt gör han något kontroversiellt som utsätter även honom. Min man sa för övrigt precis som du, psykologen vet precis hur han ska manipulera dig.

Är det något fel på mig som vill ha en relation med en person som inte gör rätt, är jag destruktiv?
    Du tycks dessvärre ha kastat bort både tid och pengar på en person som inte alls verkar ha hjälpt dig att hantera ditt liv. Ett riktigt stolpskott som utnyttjat dig -- och dessutom fått betalt för det.

Tror både du och din man behöver vägledning just nu -- varför inte försöka med parterapi istället?
  • Anonym (vice versa)
    Catti41 skrev 2015-01-06 18:26:00 följande:

Om det här är på riktigt, och om det verkligen är en legitimerad psykolog du har träffat så ska du ta kontakt med Sveriges Psykologförbunds etiska råd. Här står hur du gör för att klaga: www.psykologforbundet.se/Om-forbundet/Forbundets-rad/Etikradet/

Eftersom jag själv är leg psykolog så ser jag synnerligen allvarligt på sådant här. Det är alltid fel att inleda en privat relation med en klient. Alltid.

Jag tycker inte det är uppenbart från tråden att det faktiskt är så det gått till. Det verkar onekligen som om terapin inte fungerat så bra, och att avslutningen gått riktigt illa.

Men vad säger TS: har din psykolog faktiskt sagt att han vill fortsätta i en privat relation med dig, eller är det "bara" en avslutning han vill att ni ska diskutera?
  • Anonym (vice versa)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-01-06 18:34:53 följande:
    Han är legitimerad och har varit verksam i ca 15 år. Jag känner mig hemsk att anmäla honom, men är samtidigt väldigt besviken på att han har lovat att inte överge mig och sedan inte tar ansvar för det. Han har påstått att han har besvarat mina känslor, att han tycker om och längtar efter mig. Faktum är att jag har spelat in en del av våra samtal, vilket jag gjorde för att verkligen intyga mig själv om att jag inte fantiserade eller något.
    Tycker det låter som om du redan bestämt dig för att anmäla honom och nu fiskar efter bekräftelse. 

Ärligare att ta ett självständigt beslut och stå för dina handlingar. Behöver du stöd är det bättre att skaffa det från en ny (kvinnlig) terapeut eller psykiatriker och inte från FL.
  • Anonym (vice versa)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-01-06 19:15:04 följande:
    Tvärtom, jag ville söka stöd för att inte anmäla honom. Jag ville intala mig själv att det inte var så farligt, men det känns som om att alla tycker motsatsen, och nu börjar jag nog inse att han har gjort riktigt fel.
    Det är ju möjligt att din iscensättning inte är medveten, men jag tror inte det gynnar dig själv i längden att låta andra ta ansvaret för dina egna önskningar och känslor.

Du har rätt att välja, men då ska du också stå för det du väljer. Annars kommer du aldrig att bli klar över vem du är och vad du vill. 
Svar på tråden Relation med psykolog