• Vintergatan

Relation med psykolog

Jag tycker det låter oproffessionellt av din psykolog till att börja med?

Tror det är mer än normalt att utveckla känslor för sin psykolog, det är ju någon som finns där och lyssnar 100% någon som liksom bara ger, men så funkar inte en normal relation (vänskaplig/romantisk) i verkligheten, bubblan kanske brister när man inser att psykologen också har fel och brister och kan svika en

• Vintergatan
    Letitia skrev 2015-01-08 12:36:41 följande:

Exakt det jag också skrev. Psykologen har betalt för att ge henne sin fulla uppmärksamhet, lyssnande, uppmärksamhet, vänlighet och stöd. Men så behöver han inte alls vara i sina privata relationer. Jag tror att det skulle kunna bli en stor besvikelse för henne, om det blev verklighet. Det brukar bli så. Att bli kär i en person i hans yrkesroll, är lika dumt som att bli kär i en filmgestalt - och inte fatta att det är en roll, och att skådespelaren inte alls behöver ha samma enastående egenskaper.

Jag känner bland annat en tjej som blev tillsammans med sin syokonsulent på Komvux (han 50 och hon 22, så det var väldigt olämpligt bara av den anledningen). Han var så snäll och rar och stöttande på jobbet, la hur mycket tid som helst på att fixa med hennes schema och leta efter lämpliga eftergymnasiala utbildningar för henne - men när hon flyttade in hos honom blev hon hans sex- och husslav. Innan hon upptäckte detta var hon tyvärr redan gravid. Då sa han att hon "inte skulle få dra några växlar" på graviditeten, så HON fick fortsätta att bära hem tunga matkassar, släpa hem en spjälsäng från IKEA o.s.v. alldeles själv...

Men herregud!! Snacka om att utnyttja sin position och det förtroendet hon haft för hans YRKESROLL, som du säger det är just en roll!

Speciellt om man är psykolog borde man väl för sjutton förstå varför patienter får känslor för en?! dags att skola om sig annars kanske...
Svar på tråden Relation med psykolog