Inlägg från: Anonym (Förvirrad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förvirrad)

Relation med psykolog

ingaenklaval skrev 2015-01-06 19:05:02 följande:

Snälla släpp allt det här bara. Du har en man i ditt liv redan så gå till honom istället. Det du gör nu är bara att elda på en massa känslor till något dramatiskt. Det vore väldigt synd om ert lilla vänstrande slutar med att han blir av med sin legitimation för du inte kan låta bli dramat. För din, din mans och din fd psykologs skull, släpp det.

Så du tycker det är mitt fel? Tycker du det är rätt att jag har uppmuntrats till att klänga mig fast vid en person som vet om hur sårbar jag är efter min fars död? Jag har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv, tycker du då att jag är dramatisk som känner mig ytterligare trampad på? Jag känner mig mentalt våldtagen!
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (vice versa) skrev 2015-01-06 19:10:51 följande:
    Tycker det låter som om du redan bestämt dig för att anmäla honom och nu fiskar efter bekräftelse. 

Ärligare att ta ett självständigt beslut och stå för dina handlingar. Behöver du stöd är det bättre att skaffa det från en ny (kvinnlig) terapeut eller psykiatriker och inte från FL.
    Tvärtom, jag ville söka stöd för att inte anmäla honom. Jag ville intala mig själv att det inte var så farligt, men det känns som om att alla tycker motsatsen, och nu börjar jag nog inse att han har gjort riktigt fel.
  • Anonym (Förvirrad)
    Fundersam02 skrev 2015-01-06 19:19:20 följande:

Nu har det här börjat bli ännu en tråd som man undrar är påhittad.

Innehållet i dina första inlägg och dina senare inlägg skiljer sig åt en hel del. 

Om du är på riktigt, så bör du söka professionell hjälp av en kvinnlig legitimerad psykolog. Släpp din .f.e. psykolog. Det är inte sunt att klamra sig fast vid någon som uppenbarligen inte är bra för dig.

Inget är påhittat.
    När jag började skriva ville jag ha stöd för att förlåta och ev. fortsätta min relation med honom. Efter att alla säger att han har gjort grovt fel, har jag börjat bli ganska upprörd, och mina inlägg speglas väl av det.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (o) skrev 2015-01-06 19:08:55 följande:
    Kommer du anmäla honom? Vad händer nu?
    Blev så upprörd av alla inlägg, så jag kontaktade honom. Han är hemma efter tio om jag vill prata. Vet ingenting just nu.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Samma?) skrev 2015-01-07 09:05:41 följande:

Ts, först vill jag beklaga din situation, vilket kaos det blivit för dig :(

Jag har varit med om något liknande själv, just med en psykolog. Får en klump i magen både vid tanken på att det skulle kunna finnas fler likadana därute, men också för att jag undrar om vi råkat ut för samma... "Min" har också varit leggad i ca 15 år, och det är något av det du beskriver i hur han agerar som låter så välbekant. Förmodligen är det bara som jag inbillar mig, men om det är samma tänker jag att det ställer en del i annan dager för oss båda. Kan du tänka dig att säga något mer om honom, initialer, ålder etc?

Tack för stöd! Jag hör gärna mer om hur du hanterade det. Hans efternamn börjar på A.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (o) skrev 2015-01-07 04:25:16 följande:

Hur gick telefonsamtalet?

Jag ångrade mig. Vet inte vad jag ska säga honom egentligen. Jag vill att han ska säga att han inte svek mig, men det finns ju inget alternativ egentligen.

Gick till min man och fick tröst. Han säger att det inte är mitt fel, och att det hela inträffade för att jag är så oemotståndlig. Detta ska han säga 10 ggr om dagen tills jag kommer över det här. Tack gode gud för att jag har honom!
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Samma?) skrev 2015-01-07 11:06:37 följande:

Då är det inte samma, han jag tänkte på har ett efternamn som börjar på en annan bokstav. I korthet: det hade inte gått lika långt som när det gäller er, men vi hade pratat i liknande banor. Vi fick nog båda kalla fötter och det blev rätt obehagligt mot slutet. Jag kände mycket skam och ville helst låtsas som ingenting först. Sen blev jag arg och kontaktade faktiskt hans chef. Jag ville ibte anmäla själv (som sagt, skammen) men ev skulle arbetsplatsen göra det. Det senaste jag hörde var att han är sjukskriven.

Bra gjort av dig! Starkt! Jag känner mig ansvarig för hans situation och det är främst det som håller mig tillbaka. Han är egen företagare, så jag kan bara klaga direkt till etiska rådet. Sveket, att han satte sig själv före mig gör så jäkla ont. Han har bett om förlåtelse och hänvisat till att han är i personlig kris. Gick du vidare till en annan terapeut eller hur bearbetade du det?
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (o) skrev 2015-01-07 10:23:04 följande:

Har du kommit över psykologen? Har han hört av sig? Håll oss uppdaterade.

Det kommer ta tid att komma över. Det gör så ont. Vet inte om jag genom honom har flytt behovet att ta itu med sorgen efter min far. Nu har jag förlorat båda och kan inte längre fly.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (o) skrev 2015-01-07 10:23:04 följande:

Har du kommit över psykologen? Har han hört av sig? Håll oss uppdaterade.

Han hörde av sig I morse och frågade om jag vill komma och prata. Har inte bestämt mig än.
  • Anonym (Förvirrad)
    nozpa skrev 2015-01-06 20:18:58 följande:

Hur ofta hör du av dig till honom? Han hör inte av sig så ofta eller?

Vi har haft daglig kontakt, jag har varit mest drivande.
  • Anonym (Förvirrad)
    Letitia skrev 2015-01-07 16:26:50 följande:

Jag tycker att du har gjort fel, men det är inget konstigt att du har gjort fel, utan hela det formella ansvaret låg på psykologen. Han visste ju att du var gift, och även om du varit singel så hade det där varit oetiskt och oprofessionellt. Att sluta ta emot patienten precis innan man inleder den privata relationer, är på inga vägar tillräckligt. Han skulle till och med kunna bli prickad för det där. 

DU ska dock inte ha dåligt samvete, för det där händer många kvinnor i deras relation till en psykolog, läkare, präst eller man med liknande människovårdande och samtidigt statusfyllt yrke. Det är helt naturligt... det är urgamla mekanismer i hjärnan som går igång. MEN det är mannen som ska vara professionell och sätta gränsen, som sagt. Detta är även något som de lär sig under sin utbildning.

Tack för stöd!

Han erkänner själv att han har gjort fel, men jag vill antagligen att han ger mig upprättelse på något sätt. Svårt att veta hur jag ska gå vidare. Har inte velat träffa honom. Han vill inte ta det på telefon.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Hmm) skrev 2015-01-07 16:28:09 följande:

I mina ögon är det psykologen som begått det absolut största felet här. Hade hans chef vetat om detta så hade det antagligen fått följder. Jag arbetar själv med personer som på olika sätt mår dåligt och skulle aldrig någonsin låta det gå över gränsen på detta sättet.

Jag har full förståelse för den sorg du känner nu men du gör helt rätt i att avbryta den kontakten, den hjälpte dig inte på djupet och har antagligen bara förlängt sorgebearbetningen efter din far. Det är inte rättvist mot dig.

Tack! Jag känner nog precis så.
  • Anonym (Förvirrad)
    Letitia skrev 2015-01-08 12:36:41 följande:

Exakt det jag också skrev. Psykologen har betalt för att ge henne sin fulla uppmärksamhet, lyssnande, uppmärksamhet, vänlighet och stöd. Men så behöver han inte alls vara i sina privata relationer. Jag tror att det skulle kunna bli en stor besvikelse för henne, om det blev verklighet. Det brukar bli så. Att bli kär i en person i hans yrkesroll, är lika dumt som att bli kär i en filmgestalt - och inte fatta att det är en roll, och att skådespelaren inte alls behöver ha samma enastående egenskaper.

Jag känner bland annat en tjej som blev tillsammans med sin syokonsulent på Komvux (han 50 och hon 22, så det var väldigt olämpligt bara av den anledningen). Han var så snäll och rar och stöttande på jobbet, la hur mycket tid som helst på att fixa med hennes schema och leta efter lämpliga eftergymnasiala utbildningar för henne - men när hon flyttade in hos honom blev hon hans sex- och husslav. Innan hon upptäckte detta var hon tyvärr redan gravid. Då sa han att hon "inte skulle få dra några växlar" på graviditeten, så HON fick fortsätta att bära hem tunga matkassar, släpa hem en spjälsäng från IKEA o.s.v. alldeles själv...

Menar ni att det är någon sorts sadism alltså?
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (o) skrev 2015-01-09 19:54:40 följande:

Hur går det ts? Har du pratat med psykologen?

Ja det har jag. Han har bett om ursäkt igen, och förklarat det hela med att han tappade huvudet för mig. Han förstår om jag vill anmäla honom och kommer inte att förneka något. Han vill gottgöra mig på något sätt, men jag kan inte förstå hur.

Känner mig förvirrad, men inte lika sårad längre. Har möte med ny psykolog, ska inte ta något beslut innan dess.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (o) skrev 2015-01-10 11:26:01 följande:
    Förlåt men jag förstår fortfarande inte varför du är besviken på honom? Er privat relation skedde ju EFTER att er att ni avslutat den professionella. Han har alltså inte gjort något fel. Kan du förklara dig?

Ska du skaffa en ny manlig psykolog?
    Jag har ju släppt in honom till både min hjärna och hjärta. Jag har vikt ut hela mitt liv för honom, han har lovat att värdesätta och vårda detta, men lever inte upp till det. Klart man blir besviken.
    Fast nu är jag nog mest ledsen över att avsluta relationen till en person som jag har haft så mycket hjälp av i flera år. Jag är dålig på att avsluta relationer tror jag, det känns hemskt för mig. Han vill inte avsluta riktigt heller, men någonstans kan jag inte se hur det ska kunna fungera att ha kvar relationen. Jag är gift, och kan inte erbjuda honom det han behöver. Det är fel av mig, både mot honom och min man. Hur gör man för att gå vidare, hur ska man bli kvitt den där känslan av tomhet och det enorma behovet av att stanna i kontakt? Någon som har bra råd?
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (o) skrev 2015-01-11 16:11:32 följande:
    Kan du förklara på vilket sätt han inte vårdat er relation?

Säger han att han är kär i dig?
    Han säger att han besvarar mina starka känslor, men han är ju inte beroende av mig. Det säger sig självt att man inte kan basera en relation på beroende, det är destruktivt. Han kan inte finnas där för mig så mycket som jag skulle behöva, det är orimligt, jag tror inte på det.
Svar på tråden Relation med psykolog