• Anonym (usch)

Skrämmande klimat i svenska skolor

Fy så skrämmande utveckling i svenska skolor. Kulturen i skolorna har förändrats och blivit hårdare och grövre. Smartphones är bra till mycket men har även bidragit till mycket skit. Tex tjejer vågar inte duscha efter idrotten pga rädsla att bli fotograferade. Det tar en sekund för någon att knäppa en bild som den sedan kan sprida vidare till sina kompisar, till klassen och även internet. 

Grupptryck och rädsla att hamna utanför är inget nytt, men klimatet i dag är hårt, grovt och hänsynslöst. Barnen kommer inte berätta det här hemma tyvärr. Klimatet i vår skolor har blivit amerikaniserat och grovt.

www.dn.se/nyheter/sverige/barnens-maktlekar-okar-med-mobilen/

• Svar på tråden Skrämmande klimat i svenska skolor
  • Dr Nail

Yep. Det bästa vore att totalförbjuda smartphones i skolan. Vilket även kan bidra till att ungarna kanske lär sig nåt istället för att sitta med näsan i den där ansiktsbocken hela dagen.

• Tow2Mater

Barn gör som föräldrarna gör, inte som de säger, har jag fått lära mig. Vad gör svenska föräldrar hemma och på sina arbetsplatser idag egentligen??

• Anonym (vet)
    Tow2Mater skrev 2015-01-06 16:06:21 följande:
    Barn gör som föräldrarna gör, inte som de säger, har jag fått lära mig. Vad gör svenska föräldrar hemma och på sina arbetsplatser idag egentligen??
    Det pågår mycket skit på våra arbetsplatser. För mycket skit egentligen.
  • Tow2Mater
    Anonym (usch) skrev 2015-01-06 15:30:55 följande:

Klimatet i vår skolor har blivit amerikaniserat och grovt.

Kanske om du ser till en svart innerstadsskola där varken föräldrar, lärare eller elever bryr sig längre, att du kan se dessa saker. Men i en vanlig amerikansk skola? Nej, absolut inte. Där får man konsekvenser för dåliga beteenden, i motsats till i de svenska skolorna.
  • Tow2Mater
    Anonym (vet) skrev 2015-01-06 16:08:35 följande:
    Det pågår mycket skit på våra arbetsplatser. För mycket skit egentligen.
    Nu ar jag nyfiken! Vad gör folk?
  • Anonym (.)

Barn gör som föräldrarna gör, inte som de säger, har jag fått lära mig.

Det är väl en enorm förenkling av verkligheten...
  • Anonym (Läraren.)

Problemet med den svenska skolan är att det inte finns några konsekvenser för eleverna. De får komma och gå som de vill, de lever i sina smartphones och är allmänt otrevliga och uppkäftiga. Som lärare är det en kamp med allting i klassrummet. Allting. Och Gud nåde mig om jag höjer rösten mot en elev.

Tillslut. Orkar. Man. Inte. Mer.

Att lärarna inte har rätt att göra eller säga någonting är att spela oss ur händerna. Och på det föräldrar som ringer och mailar om hur dåligt vi sköter vårt jobb när deras barn inte når betyg.

• Tow2Mater
    Anonym (Läraren.) skrev 2015-01-06 17:00:19 följande:

Problemet med den svenska skolan är att det inte finns några konsekvenser för eleverna. De får komma och gå som de vill, de lever i sina smartphones och är allmänt otrevliga och uppkäftiga. Som lärare är det en kamp med allting i klassrummet. Allting. Och Gud nåde mig om jag höjer rösten mot en elev.

Tillslut. Orkar. Man. Inte. Mer.

Att lärarna inte har rätt att göra eller säga någonting är att spela oss ur händerna. Och på det föräldrar som ringer och mailar om hur dåligt vi sköter vårt jobb när deras barn inte når betyg.

Låter onekligen som en 'fattig svart innerstadsskola' i USA.... Förstår verkligen att ni som lärare inte orkar mer.... Snart blir nog svenska föräldrar tvungna att hemskola sina barn trots lagförbud och trots att de kanske inte ens vill.
  • Tom Araya

Fotograferar sina kollegor i omklädningsrummet och lägger ut bilderna på nätet...? Drömmer
  • Anonym (ASFFA)

Sådär var det ju förut också. Knappast något nytt. 

Svar på tråden Skrämmande klimat i svenska skolor