• Chianti

Buljongtärning ist för fond, hur omvandla?

Jag tänkte göra denna gratäng men jag har ingen fond hemma, visst borde det gå bra med buljongtärning? Hur omvandlar jag då?

150 g kycklingfiléer
    40 g bacon
    0,1 purjolök
    4 krm kycklingfond
    4 krm dijonsenap
    1,75 msk lagrad smakrik ost (riven)
    5 msk grädde (valfri fetthalt)

1. Sätt ugnen på 200°C. Dela kycklingen i mindre bitar och bryn den. Lägg därefter kycklingbitarna i en ugnsform. Strimla purjolöken och klipp baconet i strimlor. Bryn tillsammans utan att det tar färg. Fördela på kycklingen i formen.

2. Blanda ihop kycklingfond, dijonsenap, riven ost och grädde. Häll detta över kycklingen i formen. Ställ in formen i ugnen och gratinera ca 20 minuter.

3. Sätt på vatten till riset och koka enligt instruktionerna på förpackningen.

Servera kycklinggratängen med ris
  • Svar på tråden Buljongtärning ist för fond, hur omvandla?
  • Nyfikna72

En fond vi har säger att 1, 5 msk är en tärning så det ger väl en viss vink om förhållandet.

• Aniiee

Fyra kryddmått fond = 1 1/3 tsk = 0.44 msk = ungefär 1/4 tärning.

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Aniiee

BTW, jag skulle byta plats på 2 och 3. Sätta på risvatten, sen 2, sen hälla i ris. Men jag har seg spis...... och segt ris....

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Aniiee
    Chianti skrev 2015-01-06 16:04:26 följande:
    Aniiee skrev 2015-01-06 16:03:36 följande:

Fyra kryddmått fond = 1 1/3 tsk = 0.44 msk = ungefär 1/4 tärning.

*slängkyssar*

Any time, darling =)
Svar på tråden Buljongtärning ist för fond, hur omvandla?