• Miami

Balsammetoden vs sls-fria shampon?

Jag hittar ingen levande tråd om balsammetoden här så jag skapar en ny. :) Jag har kört bm nu i ca 6 mån. Innan var håret supertorrt och buskigt och jag kunde aldrig ha det utsläppt... Nu är det mer välvårdat, jag kan ha det utsläppt (helst inte direkt efter tvätt för då är det fortarande som en buske), men det känns aldrig riktigt rent... Jag gör efter alla konstens regler och har bytt balsam flera ggr. Innan var håret aldrig fett men nu känns det fett direkt... Dessutom är det så mycket jobb med det, jag hinner inte hålla på att gnugga och gnugga och skölja och skölja innan jobb och dagislämning mm! Det måste gå snabbt haha! Hur är det med sls-fria shampon? Blir håret mycket torrare än med balsammetoden? Jag vill verkligen inte få torrare hår nu! Jag såg att body shops shampon var sls-fria, har någon provat dem? Jag har tjockt vågigt halvlångt hår...

• Svar på tråden Balsammetoden vs sls-fria shampon?
  • umm abdilleh

Balsam tvättar bara ytligt så det blir inte rent. Man ska inte heller ha balsam i hårbotten utan bara i topparna för det gör hårbotten fet

• Miami

Ja vissa säger det men läser man på om balsammetoden så verkar det ju som det funkar för många?

• umm abdilleh

Jag säger bara vad vi lärt oss på frisörutbildningen och det är att håret bara blir rent ytligt om man bara tvättar med balsam. Shampo öppnar upp ett hårstrå. Darför tvättar man två ggr med shampo. Vill man sen använder man inpackning efter man sköljt ur det avslutar man med balsam i topparna inte hårbotten. Balsamet stänger hårstråt som shampot öppnat

• Miami

Ja jag förstår... Men mitt hår har ju varit extremt torrt, fast jag har provat massa olika schampon... Jag varken fönar, plattar eller använder stylingprodukter. Efter jag började med bm så har längderna blivit mycket bättre, men som sagt, har inte så bra hårbotten. Men jag vill absolut inte börja med sulfater igen! Så därför tänkte jag prova sls-fria shampon. Men idag tvättade jag om håret med vanligt schampo igen och tänkte prova ett annat balsam... Varför måste man öppna upp "fjällen" i hårstrået? Sulfater är ju något relativt nytt, blev håren förr aldrig rena? Om man inte använder silikoner eller mineraloljor, måste man då verkligen ha sulfater i?

• umm abdilleh
    Miami skrev 2015-01-07 20:08:14 följande:

Ja jag förstår... Men mitt hår har ju varit extremt torrt, fast jag har provat massa olika schampon... Jag varken fönar, plattar eller använder stylingprodukter. Efter jag började med bm så har längderna blivit mycket bättre, men som sagt, har inte så bra hårbotten. Men jag vill absolut inte börja med sulfater igen! Så därför tänkte jag prova sls-fria shampon. Men idag tvättade jag om håret med vanligt schampo igen och tänkte prova ett annat balsam... Varför måste man öppna upp "fjällen" i hårstrået? Sulfater är ju något relativt nytt, blev håren förr aldrig rena? Om man inte använder silikoner eller mineraloljor, måste man då verkligen ha sulfater i?

Man måste använda shampo för det öppnar hårstråt. Om du har torrt hår då måste du använda ett shampo med mycket fukt. Inpackning med mycket fukt och samma gäller balsamet. Du kan också ha i silikondroppar i dina topppar .
  • Miami

Ok det finns helt enkelt olika uppfattningar om hur man ska göra :)

umm abdilleh skrev 2015-01-08 08:03:34 följande:

Man måste använda shampo för det öppnar hårstråt. Om du har torrt hår då måste du använda ett shampo med mycket fukt. Inpackning med mycket fukt och samma gäller balsamet. Du kan också ha i silikondroppar i dina topppar .

• HejPippi

Prova sls-fritt schampo! Jag körde också balsammetoden förut men sen i somras har jag kört på Body Shops rainforest schampoo. Jag tycker det funkar super. Något som kan vara värt att prova är rasullera eller "afrikansk svarttvål". Har aldrig provat själv men hört mycket gott om båda, de är ju dessutom helt naturliga. Var noga med ett bra silikonfritt balsam bara om du börjar köra med sls-fritt schampo :) även om det inte har sulfater i sig så sliter det ju mer än balsamtvätt.

• Miami

Hej! Varför slutade du med bm? Jag provade ett nytt "lättare" balsam idag, coop extra, och tog inpackning i längderna. Tyckte nog att det blev fluffigare och renare i botten än annars! Men jag tänkte även prova body shops schampon!

HejPippi skrev 2015-01-09 16:22:02 följande:

Prova sls-fritt schampo! Jag körde också balsammetoden förut men sen i somras har jag kört på Body Shops rainforest schampoo. Jag tycker det funkar super. Något som kan vara värt att prova är rasullera eller "afrikansk svarttvål". Har aldrig provat själv men hört mycket gott om båda, de är ju dessutom helt naturliga. Var noga med ett bra silikonfritt balsam bara om du börjar köra med sls-fritt schampo :) även om det inte har sulfater i sig så sliter det ju mer än balsamtvätt.

• HejPippi
    Miami skrev 2015-01-09 21:49:08 följande:

Hej! Varför slutade du med bm? Jag provade ett nytt "lättare" balsam idag, coop extra, och tog inpackning i längderna. Tyckte nog att det blev fluffigare och renare i botten än annars! Men jag tänkte även prova body shops schampon!

Bra om du får det att funka :)

Jag slutade mest för att jag flyttade och vattentrycket är inte lika hårt = jobbigare och tar för lång tid för min del för att skölja ur.Kör det dock i perioder. Men är ändå fullt övertygad att balsammetoden funkar bäst för mig :). Brukade förresten också använda coops balsam.
Svar på tråden Balsammetoden vs sls-fria shampon?