Inlägg från: Ellish |Visa alla inlägg
  • Ellish

Gastric bypass 2015

Hej!

Några fler som ska genomgå en gbp operation under 2015?

Skulle vara roligt att ha några att prata med innan och efter.

• Svar på tråden Gastric bypass 2015
  • Ellish
    Miew skrev 2015-01-08 22:39:14 följande:

Jag vet inte än om jag får den. Jag ska på möte den 26/1 och förhoppningsvis få veta om jag skulle vara en kandidat.

Hoppas att du får den ???? Själv går jag på flyt om ca 1 vecka och opereras den 5 februari
  • Ellish

Min remiss skickades i slutet av april 2014 och fick komma på gruppinformation i maj. Därefter tog det nästan 6 månader innan jag fick kallelse till kirurgen för bedömning. När man kommer på bedömningen så väger och mäter dom för att räkna ut bmi. Man får först en gruppinformationen sen får man träffa teamet en och en. Efter detta så ringer en av sköterskorna upp och berättar om du är godkänd. Då ställs man på kö.

• Ellish

Men det kan självklart vara olika från landsting till landsting...

• Ellish
    Miew skrev 2015-01-10 10:58:57 följande:

Ok. Då får man hoppas på att det går lika bra för mig. Mina knän håller på att ge upp så det börjar bli bråttom.

Låter inge vidare :( själv har jag haft stora problem med ryggen.

Men jag hoppas verkligen du får operation. :)
  • Ellish
    Miew skrev 2015-01-10 11:01:16 följande:

Vilket tillhör du? Jag bor i Östergötland.

Jag tillhör med östergötland, ska göra min operation i Norrköping :)
  • Ellish
    Miew skrev 2015-01-10 11:12:31 följande:

Ok, det blir där jag får göra också om jag får ????.

Min rygg är illa också, men de senaste månaderna har knäna börjat pajja, så måste göra något innan de brakar helt. Får man fråga vad du väger och hur lång du är?

Själv är jag 173 och väger ca 125 ????.

Dom är helt underbara i Norrköping :) väldigt förstående och lyssnar på vad man säger.

Jag är 162 kort och vägde vid bedömningen 122. Nu har jag gått ner 4 kilo och har 2,1 kilo kvar av det jag måste gå ner innan operationen. Men det löser sig säkert när jag går på flytet
  • Ellish
    Miew skrev 2015-01-10 11:37:22 följande:

Skönt. Jag födde sista barnet i Norrköping och tyckte väldigt mycket om vrinnevi. Min sambo låg inne där 3v också och de var jättetrevliga allihopa.

Hur länge går man på flyt innan?

Du bor i Norrköping eller?

3 veckor innan operationen
  • Ellish

okey ;) 

Nej jag bor strax utanför finspång ,

Nja beror nog på hur man är som person, en utmaning blir det ju självklart. Jag har valt Modifast och är mer än nöjd 

• Ellish

jag prova naturdiet först och de smaka skit * ryser* 
    Modifast är riktigt gott chokladen smakar nästan som puckochokladen och vaniljen har en underton av smörkola..

Dom man får välja mellan är 
    Modifast - 4 påsar om dagen ( fördelen med denna är att dom har tre olika soppor )
    Nuttrilett- 7 påsar om dagen
    Allevo- 7 påsar om dagen ( denna är laktosfri)
    Naturdiet- 7 påsar om dagen

Sen kan man ju om man vill blanda lite hur man vill från alla sorter, sortera ut sina favoriter så att säga

• Ellish
    Miew skrev 2015-01-10 12:06:55 följande:

Ok, får kolla vad som finns och vad som smakar bra

Ja det är smart att pröva sig fram innan det är dags så att man vet vad man tycker om eller klarar av 
  • Ellish
    lilli121 skrev 2015-01-14 19:56:58 följande:

hej! jag ska också göra en gastric bypass operation.. jag ska opereras den 2 feb. Hur sköter ni eran shakes veckor?

Jag börja med flyt igår, opereras den 5 februari. Jag valde modifast och dom har både shacks och soppor plus några puddingar. Ska ta 4 om dagen. Det jag tycker är svårt är allt vatten man ska dricka ..
  • Ellish
    73malin skrev 2015-01-15 09:41:00 följande:

Vill så gärna göra, men hör olika besked från vänner som gjort ang hur man går tillväga.

Är det bäst att ringa sin vårdcentral o boka tid hos en läkare??

Ja ta kontakt med din läkare på vårdcentralen så skickar han/hon en remiss till kirurgen :)
  • Ellish
    73malin skrev 2015-01-16 11:28:58 följande:

Tack :)

Vad är det för frågor läkaren ställer? Är det speciella krav man måste uppfylla??

Nja läkaren ställer inte så mycket frågor. Det är olika från landsting. Här i Östergötland är ett av kraven att man ska ha ett bmi över 40. Sen är en gastric den absolut sista utvägen, dvs att du ska ha prövat precis allt utan resultat typ.. men jag tror också att det är väldigt individuellt.
  • Ellish
    mi72 skrev 2015-01-21 18:34:02 följande:

Jag skall göra min GBP den 29/1. Är jätte taggad! Ska bli så skönt. Jag har funderat på detta i många år och nu tog jag tag i det.

Jag fick inte vänta så länge. Var på vårdcentralen den 23/10-14 sen skickade de in remissen. Jag fick mitt infomöte med läkaren, dietisten och sjuksköterskan den 14/1 och när allt var klart frågade läkaren när jag ville bli opererad. Så fort som möjligt sa jag. Fick tid 14 dagar efter. =) 

Nu äter jag modifast för att gå ner de kilo som läkaren hade som krav för att operationen skall bli av. Bara 3,7kg så det fixar vi. 

Oj det gick snabbt :) du får jättegärna skriva och berätta efter operationen.

Själv opereras jag den 5 februari och går in i vecka 2 av 3 med modifast i morgon. Har hittills gått ner ca 9 kilo. Skulle gå ner 6.1 kg
  • Ellish
    anette30 skrev 2015-01-26 21:14:11 följande:

Hej! Jag började mitt flyt idag, och har op-tid den 16/2. Också Norrköping! kul att ha hittat en tråd med folk som är i närheten!

Ska på inskrivning samtal i morgon på vrinnevi.:)

Det var tanken med tråden :) kan vara kul att följas åt och ha någon/några att prata med som faktiskt går igenom samma sak som en själv.
  • Ellish
    anette30 skrev 2015-02-01 20:12:34 följande:

Första veckan med flyt avklarad ????ibland känns det bra o ibland skitjobbigt. Hur går det för er andra? Har inskrivningssamtal den 9/2. Har nått målvikten redan o det känns bra. Nån som vet om man har eget rum efter op på vrinnevi?

Sista dagen i dag med flyt. Imorgon bitti 09.30 ska jag infinna mig på vrinnevi och opereras.. inte en aning faktiskt. Men lär få veta i morgon
  • Ellish
    anette30 skrev 2015-02-07 10:30:34 följande:

Ellish! Hur har det gått för dej? Mår du bra o gick operationen fint?

Operationen blev inställd tyvärr :( något prov som inte var okey.. får svar på måndag om ny tid..
Svar på tråden Gastric bypass 2015