• sanro

Gastric bypass 2015

Idag har jag varit på vårdcentralen. Läkaren skulle skriva en remiss till Landskrona. Någon annan som tillhör Region Skåne sim vet hur väntetiderna ser ut. Antar att jag kommer att få en remissbekräftelse, annars ringer jag och frågar, men vad händer sen? Ska jag höra något?

• sanro

Från mötet på vårdcentralen den 5 februari gick det snabbt, remissen kom till Landskrona, jag ringde och åberopade vårdgarantin, de skickade vidare den till Kristianstad och den 2 mars ska jag på informationsmöte. Om alla prover ser bra ut får jag en operationstid på infomötet, jag skulle kunna vara opererad innan påsk

• sanro
    MamaJuice skrev 2015-03-03 12:31:33 följande:

Ingen som vet någon eller hört hur vanligt det är att bli nekad gbp när man väl varit på infomöte och teamträff med läkarteamet? En vecka kvar för mig. Berverna ligger utanpå nu!

Jag tror inte att det är speciellt vanligt att bli nekad, så länge alla prover är ok och du uppfyller bmi kraven så blir du inte nekad operation. Jag var på infomöte i Lund igår och alla som var där fick operationstid. Jag fick själv välja när jag vill bli opererad, som tidigast om två veckor men jag valde om tre och en halv vecka.
  • sanro
    MamaJuice skrev 2015-03-09 14:13:15 följande:

JAAAA!!! Jag blev godkänd! Op 28/3!

Åhh, grattis! Det var inte så mycket att vara nervös för, eller hur? Tror du skrivit fel datum, den 28/3 är en lördag.
  • sanro
    theresaaan skrev 2015-03-09 22:58:23 följande:

Hur är "reglerna" gällande viktnedgången innan OP? Utgår läkaren från någon procentenhet utifrån startvikt eller hur fungerar det? Jag väger 110kg nu på 172cm = BMI 37,2. 

Jag tror att viktnedgången innan OP baseras dels på din vikt men även vilken kondition din lever är i, det är ju den som ska bli mindre innan operationen. De kan säkert se hur "den mår" på någon av blodproverna.
  • sanro
    MamaJuice skrev 2015-03-09 21:13:23 följande:
    Ja haha kom på det sen! Hjärnsläpp nu när alla nerver kryper tillbaka in i kroppen! 26/3 menar jag!
    Vad roligt! Då ska vi opereras samma dag. Då lär vi ju garanterat träffas där.
  • sanro
    MamaJuice skrev 2015-03-10 09:00:50 följande:
    Haha det var ju faktiskt lite häftigt! När började du flyta och hur mycket ska du gå ner? (du har kanske skrivit det redan)

Idag är första dagen på mitt nya liv! Känns inte ens som en uppoffring att inte få äta mat på så länge! Jag är redo!
    Jag börjat flyta imorgon, ska gå ner 4,4 kg innan OP. Tycker inte heller att det känns som en uppoffring, nu vet jag att det kommer att bli en långsiktigt resultat.
  • sanro
    MamaJuice skrev 2015-03-10 09:00:50 följande:
    Haha det var ju faktiskt lite häftigt! När började du flyta och hur mycket ska du gå ner? (du har kanske skrivit det redan)

Idag är första dagen på mitt nya liv! Känns inte ens som en uppoffring att inte få äta mat på så länge! Jag är redo!
    Vilken tid ska du vara i Kristianstad? Jag är först ut den dagen och ska vara där klockan 7. Jag är mer nervös över att vara ifrån barnen än för själva operationen
  • sanro
    MamaJuice skrev 2015-03-15 01:09:25 följande:

Min syster sa åt mig att jag skulle be dom "sy ihop mina fickor" när dom gör min gbp. För det hade hon blivit tillsagd av en bekant att göra, så då gjorde hon det. Vad menar hon för fickor? Har försökt få utförligare svar av henne, men hon vet inte heller Vad det är för fickor... Hahaha!

Jag tror att det är slitsarna hon menar. Det är de mellanrum som blir mellan "den gamla" magsäcken och tarmen när de kopplar ihop den med den nya magsäcken. Det finns en risk att tarmen kan krångla sig in och fastna i dessa mellanrum och att man då får tarmvred. Men Aleris i Lund/Kristianstad syr alltid igen slitsarna så det behöver du inte be om.
  • sanro
    silverströssel skrev 2015-03-16 08:09:53 följande:

Min läkare skickade en remiss till Landskrona den 11/3.

Hur länge har ni andra fått vänta på bekräftelse av remissEn, och hur länge fick ni vänta på operoperationsdatum?

Hoppas så på att bli godkänd.

Du kan ringa vårdgarantitelefonen i Landskrona

www.skane.se/sv/Webbplatser/Lasarettet_i_Landskrona/Verksamheter/Mottagningar/Kirurgi/Obesitasmottagning/Vardgaranti/

och kolla om de fått in din remiss. I så fall kan du åberopa vårdgarantin och du får du välja om du vill skickas vidare till Kristianstad eller Simrishamn. Efter det får det snabbt tills du blir kallad på infomöte
  • sanro

Hur går det för dig MamaJuice med flytet? Jag var sjuk i influensa torsdag - måndag (började flytet på onsdagen) så jag var inte så hungrig ändå men det kändes som om det tog längre tid att bli frisk. Ringde Aleris idag för att bekräfta operationstiden, skulle gå ner 4,4 kg innan OP och har gått ner 5,2 nu

En vecka kvar!

• sanro

Imorgon är det dags, ska vara i Kristianstad klockan sju. Nu börjar jag bli nervös, för själva operationen, tiden precis efter, att vara ifrån barnen (min yngsta son är bara 8 månader). Massa tankar som snurrar just nu helt enkelt.

Svar på tråden Gastric bypass 2015