Inlägg från: theresaaan |Visa alla inlägg
  • theresaaan

Gastric bypass 2015

Hej! Jag hoppas att det är OK att jag hänger med här trots att det är 2015 ;)

Jag har nyligen påbörjat min resa. Med en vikt på 110kg och BMI på 37 känner jag att det nu är nog. Jag är 24 år och har under 2 års tid försökt att kontrollera min viktuppgång som påbörjades för ca 3-4 år sedan men utan resultat. Jag har provat ALLA dieter som går och har tränat intensivt i perioder. På grund av att jag har fortsatt att gå upp i vikt har träningen runnit ut i sanden, jag orkar inte och hela kroppen gör ont dagligen. Speciellt knän, rygg och fötter. Jag promenerar ca 3 mil i veckan tack vare skolan som medför otroliga smärtor i fötterna. Jag blir andfådd av att promenera till affären som ligger 100meter hemifrån. Jag orkar inte med det här längre. Den här feta kroppen tillhör inte mig men ändå är jag fången. Jag har högt kolesterol och har på senaste tiden börjar kissa allt mer och är konstant törstig. Jag är livrädd för att utveckla diabetes. 

Jag beställde en tid hos VC igår men ska dessutom till gastromottagningen nästa vecka (IBS) och ska ta upp angående remiss då också. Nu till min rädsla; att få avslag. Jag bor i Gävle och här är det höga kriterier för att bli beviljad en GBP. Man skall ha ett BMI på 41 bland annat. Jag vill inte få avslag! Det här är min sista utväg. Jag klarar inte av att försöka och försöka utan resultat längre. Jag känner en som har gjort en GBP med BMI under 41 men den personen är en mycket påstridig människa. Jag kommer att skicka iväg två egenremisser till Hudiksvall och Söderhamn imorgon.

• theresaaan

Huuurraaaa!

Idag fick jag min kallelse till Hudiksvall för gruppinformation och möte med läkaren! Jag ska dit på onsdag nästa vecka! Jag är supernervööööös!

Hur ser det ut, får man beskedet om man är godkänd eller inte då? Eller kan man nästan räkna med ett godkännande om man blir kallad på detta?

Mvh
    Therese

• theresaaan
    theresaaan skrev 2015-03-06 16:14:38 följande:

Huuurraaaa!

Idag fick jag min kallelse till Hudiksvall för gruppinformation och möte med läkaren! Jag ska dit på onsdag nästa vecka! Jag är supernervööööös!

Hur ser det ut, får man beskedet om man är godkänd eller inte då? Eller kan man nästan räkna med ett godkännande om man blir kallad på detta?

Mvh
    Therese

Jag skickade in remissen för ca 3 veckor sedan så det har gått otroligt snabbt!
  • theresaaan

Får min sambo följa med på gruppinfon? Min syster skjutsar dit oss och isåfall får hon också sitta med?

• theresaaan
    MamaJuice skrev 2015-03-09 16:58:05 följande:

I Kristianstad! :)

Grattis!! ???????? Jag hoppas på att bli godkänd efter infomötet på onsdag! Är nervös som tusan!!
  • theresaaan
    MamaJuice skrev 2015-03-09 19:21:02 följande:
    Alla som va på samma som mig fick! Vi va sju stycken!
    Åh, jag hoppas verkligen! Frågetecknen som var i mitt inlägg var förövrigt glada emojis. Vet inte varför det blev frågetecken :)
  • theresaaan
    Bettan85 skrev 2015-03-09 14:41:54 följande:

Jag hoppas på att få en tid detta året.

Åberopa vårdgarantin och om inte ditt landsting kan uppfylla vårdgarantin får du ta din OP till ett annat landsting alt privat klinik Glad
  • theresaaan

Hur är "reglerna" gällande viktnedgången innan OP? Utgår läkaren från någon procentenhet utifrån startvikt eller hur fungerar det? Jag väger 110kg nu på 172cm = BMI 37,2. 

• theresaaan
    sanro skrev 2015-03-10 08:54:31 följande:
    Jag tror att viktnedgången innan OP baseras dels på din vikt men även vilken kondition din lever är i, det är ju den som ska bli mindre innan operationen. De kan säkert se hur "den mår" på någon av blodproverna.
    Okej. Tack för svaret! :)
  • theresaaan
    MamaJuice skrev 2015-03-10 00:35:43 följande:
    Jag ska gå ner 4,7 kg på 16 dagar. Har BMI 38,6. Min syster som opades på samma ställe för snart 3 år sedan, hade samma start-BMI men skulle gå ner 8 kg på 3 veckor. Så vet inte vad dom grundar det på riktigt.
    Ahaa, okej. Får se vad läkaren säger imorgon då :) Ja, annars skulle jag väl inte få komma på ett infomöte? 

Jag har Crohns i tunntarmen också, väldigt lite men ändå Crohns. Jag har samtalat med min gastroläkare som mer eller mindre har gett ett OK då fetman gör att jag får mer och mer symptom. Jag har nyligen börjat på medicin som jag inte tog när remissen skickades in. Jag är villig att sluta med medicinen om den påverkar något. De symptom som jag har är hanterbara och jag har forskat rejält i ämnet och det är många med Crohns som blir helt symptomfria efter GBP. Jag hoppas bara kirurgen är lika öppen för detta som min gastroläkare är.
Svar på tråden Gastric bypass 2015