• BHJE

Gastric bypass 2015

Har läkartid på vc i början av februari för remissförfrågan. Funderat på detta i många år men inte uppfyllt kriterierna på bmi 40. Nu när jag hörde att man sänkt gränsen till 35 här i skåne så tog jag steget. Har kämpat med vikten i +25 år och känner att det är nog nu. Pendlar med bmi 36,3-37,5 sen många år tillbaka och sen dryga 2 år har jag varit lättdeprimerad och drar mig mer o mer undan umgänge med vänner och familj. Orkar inte mer och man blir ju inte yngre. Testat allt förutom Xenical för att fixa vikten. Är inte en av de som svullar godis och skitmat utan äter bra men för mycket. Alltid hungrig och aldrig helt nöjd =/ Kroppen strejkar, måendet strejkar och allt känns bara blä. Träningen är noll sen ca 2 år tillbaka, klarade inte av utsattheten på gymmet. Promenerar när jag orkar, men ofta så strejkar höfterna och knäna krasar. Benhinnorna gör ont och ja, ni vet säkert själv...

Ni som varit till läkare, vad frågade man? Är så rädd att man ska få "black out" och missa något. Kan man skriva ner och ha med sig på lapp eller verkar det som om man hittar på?

...skåning...
  • BHJE
    sanro skrev 2015-02-05 13:59:28 följande:

Idag har jag varit på vårdcentralen. Läkaren skulle skriva en remiss till Landskrona. Någon annan som tillhör Region Skåne sim vet hur väntetiderna ser ut. Antar att jag kommer att få en remissbekräftelse, annars ringer jag och frågar, men vad händer sen? Ska jag höra något?

Jag tillhör region skåne och var också på vc idag ang remiss. Ang väntetider så har jag hört att det är ca 2 år här nere men om det stämmer vet jag inte.
    ...skåning...
  • BHJE
    theresaaan skrev 2015-03-13 14:10:11 följande:

Men vad du är duktig! :) Du gick alltså ner 10kg enbart av flytet? Grymt! Jag har varit orolig över att inte lyckas gå ner endast på flytet så har börjat redan nu med att byta ut en måltid till flyt. Hehe. Vilka tider äter/dricker du? Tiden efter "middagen" på kvällen kommer nog att vara värst för mig. Haha.

Ett tips är att försöka få in en rutin på att inta flytande kost 5-6ggr/dag även om det innebär att man får dela någon påse till två måltider och dricka mycket vatten. Tror det underlättar inför tiden efter. Som fd soppbantare kommer jag att göra så, för då är det lättare att hålla ett jämnt blodsocker samt att jag tror det underlättar mycket att styra in kroppen på mattiderna som man kommer att ha sen efter. Inget jag vet men jag tror på det Kommer dock förhöra mig på plats, ska på infoträff 30/3 i Lund :D
    ...skåning...
  • BHJE
    theresaaan skrev 2015-03-16 13:08:16 följande:
    Men fy fan! :( Skicka in en egen remiss är mitt tips!
    Inga egenremisser alls i skåne - de skickas bara åter till avsändaren.
    ...skåning...
  • BHJE
    Monsters inc skrev 2015-03-16 14:19:15 följande:

Jag har nu iaf fått en tid den 23, när jag är ledig. Tog ju ledigt idag och det var ju bortkastat. Jag är mest arg över receptionistens attityd mot mig när jag inte vart så glad att bli avbokad 40 min innan avsatt tid. Ett tag ville faktiskt göra en anmälan, hon har ingen rätt att bli arg på mig när jag blir besviken. Jag måste ju tycka att det är konstigt att det ska ta 24 dagar att få träffa sin husläkare. Dessutom har jag ju ingen eftersom han har gått i pension, så jag hade ju kunna träffa vilken som helst i 15 min för att lämna mina blanketter jag fyllt i och så skulle dm ju bara skicka mig vidare på remiss för en utredning. Men tydligen så är jag inte sjuk, jag har bara kronisk värk och vill gå ner i vikt, suck det är väl så dom flesta ser på en att man har typ dålig karaktär och är lat. Jag bara hatar att behöva försvara mig för att jag är tjock och har ont.

Du vet att du kan ge din vc och husläkare fingret och gå privat? Det behöver inte vara ens husläkare heller som skriver remissen. Jag gick till en annan av läkarna på min vc, hade jag velat träffa min listade husläkare så hade jag fått vänta än =/

Och sen tycker jag att du ska anmäla bemötandet du fick, känns det sådär så vänta tills du fått din remiss skickad!
    ...skåning...
  • BHJE
    Minimajs skrev 2015-03-30 14:04:06 följande:

Hej allihopa! Har en liten fråga..

Har ni några nej-sägare till op runt omkring er? Det har jag...och den värsta är min syster som även är större än jag. -Det är fusk,enligt henne. Det gör mig lite ledsen.

Undrar lite om ni har några tips på hur man hanterar nej-sägare ?

Känner SÅ igen det och resultatet för mig var att jag lyssnade på nej-sägarna och allt det negativa de hade att säga! Nej-Sägarna tillhörde nära vänner o familj.

Idag har jag varit på Aleris i Lund och fått min op-tid satt till 13 april. Tiden från första fundering till det att jag bestämde mig för att köra MITT race är ungefär 6,5 års skillnad. Känner mig gladare o mer tillfreds än på länge!

Jag har fortfarande alla nej-sägare runt mig men jag har valt att inte berätta denna gången, inte mer än för utvalda. Efter op så är det en annan sak. Idag vet sambo, en barndomsvän som är i samma sits samt min närmsta väninna. Hon ogillar metoden men stöttat mitt beslut till 100%. Åsikter får man ha men säg den och stötta sen. Kan folk inte stötta då är personen inget att ha i sin närhet heller.
  • BHJE
    vampyria2 skrev 2015-03-30 23:25:31 följande:

Nu har jag väl inget i den här tråden att göra, är opererad sen fem år tillbaka, men jag kunde inte låtabli att svara dig ändå :p

När nån har sagt till mig att det är fusk så brukar jag svara att jag inte ens visste att det var en tävling och att om det är det så fuskar jag gärna för att få en bättre hälsa....målet är viktigare än resan dit

Samma sak när folk säger att det är en genväg, jag brukar svara att ja det är det helt klart men efter som det inte är någon tävling så spelar väl det ingen roll utan det viktigaste är väl att jag mår bra

de som försökte avråda mig sa jag bara att de får tycka att jag inte ska göra den men det är ändå mitt liv och det är faktiskt jag som bestämmer vad jag ska göra i det.

Gillar skarpt ditt sätt :D
  • BHJE
    aja skrev 2015-04-09 11:22:55 följande:

jag undrar för att jag inte har så högt BMI, är 156 cm & väger ca 80kg.

Har däremot en scolios och sjuk värk i ryggen jämt samt värk i lederna. Fick också veta att mina kolesterol-värden är höga....

BMI-gränsen är ju olika beroende på var i landet man bor. Här i Skåne är det tex 35 medan det åt andra håll krävs både 38, 40 eller mer.
  • BHJE
    muffinsmagen skrev 2015-04-10 17:33:57 följande:

Hej. Min läkare har precis skickat remiss till Sahlgrenska. ..jag är själv lite tveksam men blir mer o mer övertygad när jag pratar med folk som gjort op. Någon här som vet "gången " på sahlgrenska?

Jag vet att jag kommer att bli kallad till gruppinfo innan 28 juni...mer vet jag inte

En spontan tanke från min sida - om du känner dig tveksam så är du inte redo. Nu vet jag inte vad du är tveksam över förvisso men bara att läsa ditt inlägg så rakt upp o ner så låter det som att någon annan kan ha fått dig att starta utredningen? Tvekar man det minsta lilla så kanske man ska avvakta och läsa på mer om GBP, för hur det nu än är, detta är ett stort ingrepp som förändrar livet. Det krävs oerhört mycket för att det ska bli bra när operationen väl är gjord. Att gå på infomötet är dock att rekommendera och där kan du ställa alla frågor o funderingar du har. Sen efter det behöver du inte tacka ja till en OP-tid utan du kan välja att avstå om det fortfarande inte känns helt rätt för dig.
  • BHJE
    skånetjej83 skrev 2015-04-09 21:34:46 följande:

Aktiv tråd? ????

Ja, tråden är aktiv
Svar på tråden Gastric bypass 2015