Inlägg från: Monsters inc |Visa alla inlägg
  • Monsters inc

Gastric bypass 2015

Nu är det 4 veckor sedan husläkaren skicka iväg min remiss, mitt blodtryck som aldrig varigt högt förut, var det då på kontrollen och även veckan efter. Jag tog själv beslutet att köpa hem modifast och försöka tappa lite vikt för jag blev rädd, jag har tappat 7 kg och huvudvärken och blodtrycket är bättre. Hoppas jag får komma till överviktsenheten snart, dom borde ju fått min remiss nu. Jobbigt att vänta.

• Monsters inc

Här har jag gått och väntat på att höra att kirurgin fått min remiss, och så hade dom fått den redan den 14/4 men dom har inte skickat brevet förrns nu. Jag känner att karusellen startat nu väntar jag på kallelse till info möte och så ska dom utvärdera om jag är lämplig för kirurgi. Hoppas jag får gå på den innan det blir semestertider vore skönt att få veta om jag bli godkänd.

• Monsters inc

Jag är lite fundersam, är liksom inte på det klara med när, hur och om man ska åberopa vårdgaranti. Jag fick ju nyss besked om att kirurgen i Västerås fått min remiss och jag jag kommer att få en kallelse till ett info möte. Ska jag göra nått nu eller ska jag vänta på kallelsen?

• Monsters inc

För mig tog det 22 dagar efter jag var till VC innan kirurgen fick min remiss, och så tog det 14 dagar till innan jag fick bekräftelsebrev på att dom fått min remiss och att dom tänker skicka en kallelse till info möte, men det var 28/4 och jag väntar än på den kallelsen. Det här är Västerås i Västmanland.

• Monsters inc

Det kanske inte går så sakta för det händer iaf nått, Mars husläkaren, April mottogs min remiss på kirurgen och så  damp det ner en kallelse till infomöte, 2/6 blev det. Kanske man får veta hur lång väntetid det är till själva Op då. Vad tror ni? Detta gäller då Västmanland då jag väntar på Op i Västerås.

• Monsters inc

Ja, jag tänkte samma sak men så vet jag ju inte heller hur långt eller hur mkt som ska göras efter info mötet fram till Op dagen.

• Monsters inc

Idag har jag varit på infomöte, nu ska man bara vänta på ett samtal av sköterskan eller dietisten då. Dom nämnde att dessa besök beror helt i antal på hur långt man har kommit med förändringarna i sitt liv som ska vara klara innan kirurg kan säga ok för op. Sluta röka, den var lätt då jag inte röker, och så har jag ju redan reggat mina steg med stegräknare sedan i höstas så mina 2 månader (som dom vill se) är klara där. Jag har sedan Januari ordnat och nästan klarat av att hålla 6-7 måltider (ink. mellisar) om dagen varje dag vilket dom vill att man ska ha vant in sig på. Sluta med läsk och godis, blir en lätt match för läsk har jag aldrig klarat bra då kolsyran går rätt upp och ut genom näsan :) Godis, ja... jag är ju svag för lakrits men jag har ju ingen överkonsumtion på sånt, mitt problem är mat, jag blir ju sällan mätt längre än 10 min en kvart, så mat är min fälla och den var ju det enklaste sa kirurgen att fixa. Så jag ska nog inte behöva alla (upp till 5 st) olika besök innan jag får träffa kirurg för beslut. Håller tummarna för att få nått besked innan semestern, struntar i om inte op kan planeras förrens senare bara jag får veta att jag får den.

• Monsters inc

Ja, dom vill att man ska gå 10000 steg om dagen, men om man som jag har problem med att gå och bara kommer upp i 5000-7000 steg om dagen måste man göra nått mer så man är aktiv minst 30min om dagen för att man ska vara inkörd på det till op. Då får man bra viktminskning och dom tycker att det visar att man vill och det väger + vid bedömning om man ska bli godkänd. Så sa kirurgen och dietisten  igår i Västerås.

• Monsters inc

Absolut! Jag tycker med det låter strängt men jag undrar om det verkligen är så när det kommer till kritan. Jag gör det jag kan, vissa dagar som tex den här veckan tillbringar jag mkt tid i soffan för jag har en tenta i nevro psykologi på fredag. Jag kan omöjligt få in mer på dom timmar jag är vaken. Min man är resande och endast hemma på helger, barn behöver mat och hämtas och lämnas på förskola och så allt hushållsarbete man är ju ändå bara människa, dessutom extra tung och med krämpor. Lite moment 22 över detta ;)
    Kul att följas åt och se hur allt löser sig, Vart står du på kö, muffinsmagen? Jag försöker få en op i Västerås, Västmanland.

• Monsters inc

Ok, då har du ev inte så lång väntan kvar. Jag tvivlar inte på att bli godkänd men det är ju några turer kvar innan godkännande är aktuellt här, det är ju så många olika besök hos sköterskor dietister innan kirurgen ska säga sitt  :(

• Monsters inc

Jag var på ett stort långt grupp info 1/6 och väntar otåligt på att få ett samtal eller brev av ssk eller vem det nu var som skulle höra av sig. Jag bara önskar att det kunde ringa en person så jag får besked om vad jag har att vänta och om allt går vägen när på ett ungefär, typ hösten, våren eller nått.

• Monsters inc

Äntligen damp det ner ett kuvert ifrån Viktenheten, en kallelse 27/7 och innan besöket ska jag ha tagit en hel massa prover och ekg, fyllt i mat dagboken och motionsdagboken. Jag ska tydligen träffa både ssk och dietist. Så glad att det händer nått :)

• Monsters inc

Oj va tiden går långsamt, vill ju att det ska vara den 27/7 så jag äntligen får träffa någon och höra hur mina prover var och få en aning  om när det blir dax för min op.

• Monsters inc

Oj, va lång tid vi har från remiss till op i Västerås, många som har sin op gjord innan jag ens kommit igenom utredningen.Jag fick iväg remiss i mars, infomöte juni, möte med dietist/ssk i augusti, Jag ska på möte 2 (utav troligtvis 3) hos dietist/ssk på onsdag 23/9, sen väntan 4-6v på möte 3, sen 4-6v väntan då ska man på någon typ av avslutningsträff med nått muntligt test, sen 4-6 veckor till träff med kirurg. Och sen äntligen vänta på koordinators samtal om op, så med lite tur tar det hela bara 1år. Suck, man bor i fel landsting :(

• Monsters inc

Jag är så glad, jag har fått veta att jag ska få träffa kirurgen och koordinatorn i Nov, för att bestämma prell. op datum. Tänk, jag som beklagat mig över dessa väntetider mellan besök. Dom ansåg att jag var mentalt förberedd och i kroppsligt(medicinskt) behov att få detta gjort. Men snabbare än Nov gick inte att få den tiden. Kan betyda att jag har en Op tid inom 4 månader från nu då :)

• Monsters inc

Tråden är nog inte så aktiv, fler än jag som bara väntar kanske...är in och läser lite då och då, är ju liksom i ett väntrum på att få starta mitt nya liv. Dagarna drar sig fram, har sista besöket hos dietisten och ssk den 23/10. Då ska jag få ett datum hos kirurgen (planerat i nov säger dom), så man har inte mkt att skriva Skäms. Bara nyfiken om någon annan har nått att berätta

• Monsters inc

Yes, jag var på inskrivningsmöte 24/11 och fick en prell datum för Op, den 27/1-16. Jag har inte riktigt våga tro på det men idag ramlade kallelsen ner i min brevlåda. Flytstart 5/1, men jag tror jag startar lite tidigare, kanske direkt efter julhelgen så jag inte behöver känna mig orolig för extra kilona som julhelgen normat brukar ge mig :)

Svar på tråden Gastric bypass 2015