• BHJE

Gastric bypass 2015

theresaaan skrev 2015-04-10 22:14:56 följande:

Jag fick reda på att sjukhuset inte kommer att kunna garantera vårdgarantin i förrgår. Så har åberopat vårdgarantin och har pratat med Sofiahemmet i Stockholm. Mitt sjukhus skickade dit alla papper idag och alla underskrifter osv är klara om 10-14 arbetsdagar. Därefter ska jag dit på undersökning igen för att kirurgen vill träffa mig personligen och den är det bara att bestämma ett datum! Sofiahemmet har inga vårdköer. Hurraaaaa. Som det ser ut nu är jag opererad i slutet på maj som senast :)

Åh vad härligt! Jag åberopade vårdgarantin redan i remissen så det gick lite snabbare då. Hoppas det går vägen för dig
  • BHJE
    Minimajs skrev 2015-04-10 09:19:22 följande:

Hej!

Jag är mitt i flytperioden och nu står vågen helt still. Jag har 1kg kvar till "målet" men skulle ändå vilja gå ner nåt kg extra för att vara säker på att sjukhusvågen också visar rätt resultat.

Nån som har nåt tips på att väcka kroppen till att fortsätta gå ner?

Jag ska på inskrivning på onsdag, och sen op en vecka efter...

Säger samma; mer vatten o promenera mera. Har du orken så gör promenaden svettigare genom att gå så snabbt du kan under en viss tid, sakta ner under en viss tid osv och gör promenaden till intervallpass. Ta hjälp av mobilen eller någon träningsapp

En liten fundering; inskrivning en vecka innan du ska OPas? Så du måste ha nått din målvikt innan OP-dagen? Låter lite knas. Jag skulle ringa mitt sjukhus en vecka innan och bekräfta min OP-tid (om jag redan där visste att jag skulle klara att nå mitt mål) men vikten tas inskrivningsdagen, dvs samma dag jag blir OPad.
  • BHJE
    muffinsmagen skrev 2015-04-10 23:15:46 följande:

Tveksamheten rör inte direkt beslutet utan är pga jag är livrädd för operationer och sprutor.

Annars hade jag sett till att göra detta för femton år sedan när det kom upp hos läkaren första gången.

Åter till det som faktiskt var mina frågor. Vad händer efter mötet på sahlgrenska???

Vad bra, lät som du var tveksam över beslutet o det är det ju tyvärr en del som är. Som går vidare utan att vara 100% säker o sen blir allt fel.

Kan tyvärr inte svara på hur det går till på det sjukhuset, verkar vara olika från ställe till ställe. Jag bor i Skåne o har varit på Aleris i Lund o ska OPas på lasarettet i Kristianstad :)
  • BHJE
    Minimajs skrev 2015-04-11 00:03:07 följande:

Ja promenader och 2l vatten + kaffe kör jag dagligen. Men som intervall pass kan ju vara en idé.

Nej jag behöver inte nå målvikten till inskrivnings mötet(och ja,det är en vecka innan op). .men vill gärna ha nåt kg till godo till op dagen.

Ahh..tänkte väl :) Förstår att du vill ha tillgodo, har själv strävat efter det. Skulle ner 3kg på 14 dagar o har tappar 5.

Försök skippa kaffe o se om det gör skillnad. Kaffe är vätskedrivande o en kopp bör normalt sett ersättas med dubbelt upp i vatten.
  • BHJE
    theresaaan skrev 2015-04-11 01:12:45 följande:

Tack :) Kirurgen sa först att OP skulle ske i maj men när jag ringde mottagningen sa kvinnan där att det inte skulle bli så och att kirurgen borde ha kollat kön först innan han sa någonting till mig. Lite tokigt kan jag tycka för om jag hade fått rätt info från början hade jag kunnat åberopa garantin redan i mitten på mars.

Vad surt! :)
  • BHJE
    Minimajs skrev 2015-04-12 11:14:57 följande:

Tror inlägget här skrämde kroppen min då jag uppnådde målet igår

och till idag tappat 4h till.

Så nu känner jag mig lugn...

Grattis..så härligt när man är "safe", sen är allt över bara bonus o bra
  • BHJE

Nu är nerverna på helspänn och fjärilarna dansar jitterbugg i maggropen. Känner mig inte överdrivet nervös men är det nog ändå. På tisdag kl.8 skrivs jag in på Aleris i Kristianstad och min OP-dag är kommen! Nån mer som cirkulerar här inne som ska OPas den dagen o kanske på samma ställe?

• BHJE
    Minimajs skrev 2015-04-13 17:06:48 följande:

Lycka till och hoppas allt går bra!!

Uppdatera oss så snart du känner att du orkar.

Hej! Nu är man över på andra sidan o allt har gått bra. OPades vid 10-tiden och jag mår toppen. Oförskämt bra! Inga krämpor, dricka går bra o jag är uppe o vallar min droppställning var tredje kvart
  • BHJE
    Minimajs skrev 2015-04-16 15:10:53 följande:

Nyss ringde dem från Akademiska och meddelade att de hade skrivit fel op datum på min kallelse...trodde hjärtat mitt skulle stanna. Jag var ju Såå inställd på onsdag. Den trevliga sköterskan sa dock snabbt att det blir på tisdag! Var tydligen så att när de opererade på akademiska så var det på onsdagar.

Nu när de flyttat dessa op till Samariten så är det på tisdagar. Känner mig lättad. En hel dag mindre att gå och vänta

Vad skönt att det var ändrat på det hållet o inte åt andra :) Hur känns det i maggropen nu när det närmar sig?
  • BHJE
    muffinsmagen skrev 2015-04-18 13:21:55 följande:

Fick tid till infomötet nyss. Hämtade fredagens post och däe låg brevet. 4 maj minsann. ...

Vad skoj...det är snart ju :D
  • BHJE
    gemigsinnesro skrev 2015-04-19 00:28:52 följande:

Hej.
    Hoppar gärna in här. Går på flyt just nu och har gjort det i 3 veckor snart. Ska opereras 20/4 i motala. 
    Börjar bli både förväntansfull och väldigt nervös nu.

Välkommen i tråden :D

Förstår din mix av känslor, jag kände likadant. Men väl på plats på sjukhuset så bara försvann oron och nervositeten. 

Lycka till :o)
  • BHJE
    Minimajs skrev 2015-04-22 08:43:03 följande:

Så, nu har nästan ett dygn gått sen op och jag mår bra. Lite molvärk i magen men absolut ingen fara. Känns som att tiden fram tills nu har gått ut på att kissa och promenera..och vila förstås. Har vart galet trött men nu börjar det släppa och jag ska nu börja inta mitt första glas vatten. Ska bli skönt för halsen och att slippa duttandet med den lilla svamppipett man fått använda för att fukta läppar och mun.

Vad skönt att allt gått bra! Vi fick börja dricka direkt vi vaknat upp och satt oss. Försök ta för vana att gå mycket, det hjälper mot den där uppsvällda känslan :)
  • BHJE

Igår var det en vecka sen jag OPades och jag mår fortfarande oförskämt bra. Både mat och dryck flyter på. Tröttare än vanligt men det är också allt. Även en vecka sen jag slutade snusa och även det går förvånansvärt bra :D

• BHJE
    Minimajs skrev 2015-04-22 15:47:50 följande:
    Jaha, vad fuskigt! För det här baddandet var ingen höjdare..usch.
    Vi fick en färggrann medicinkopp som rymmer 30ml och vars en vit plastmugg med vatten och sen en vätskelista att notera allt vi drack. Den där medicinkoppen skulle drickas i tre omgångar, 10ml max åt gången, för att börja så smått. Jag hade fått spel om jag inte fått dricka :o
  • BHJE
    forme skrev 2015-04-26 15:09:02 följande:

Hej.
    Jag ska på info möte på onsdag 29/4 , så jag har inte kommit så långt ännu dessvärre. 
    Hela min vakna tid går jag och funderar kring operation, om jag ska bli godkänd eller om dom hittar något fel på mig som gör att jag inte ska få göra en operation.
    Jag har försökt förbereda mig lite innan . 
    Enligt den informationen som jag fick hem skickad i samband med att jag fick kallelsen till detta informations möte så står det att vi bör gå minst 1 km .
    Jag har sedan någon vecka tillbaka  gått minst 1 promenad om dagen, ibland 2.
    Går allt mellan 3-5 km per dag.
    Jag har inte ätit något godis eller chips som annars är en av mina laster. 
    Dessvärre så har jag inte kommit lika långt med portionerna jag äter ännu. Men på 1 vecka så har jag gått ner 2.4 kg ändå.
    Hur gjorde ni andra innan, försökte ni ställa om era matvanor innan ni började med flytande ?

Vad jag har förstått så är det inte alla sjukhus som har krav på flytperiod innan OP. Vilket landsting tillhör du?
  • BHJE
    hallonpannkaka skrev 2015-09-06 14:51:12 följande:

Ni som kört flyt i 2 v, på vilken vikt startade ni och hur mycket gick ni ner?

Jag skulle ner tre kilo på två veckor men gick ner det dubbla. Körde på Naturdiets påsar, fem styck om dagen.
  • BHJE
    korven7 skrev 2015-09-08 00:58:28 följande:

Hejsan! Ska på infomöte snart och undrar hur det fungerar.. får man reda på om man är godkänd för op redan då? Måste man klä av sig vid invägning? Bävar inför detta..

Som någon annan redan svarat så är det olika från ställe till ställe. Jag var på infomöte hos Aleris i Lund och där vägdes man med kläder på samt så fick man sin OP-tid innan hemgång. Jag valde själv vilken dag som passade mig och mitt liv. 
  • BHJE

Hej alla!

Ett tag sen man var in här och kikade, tiden går snabbt när man har skoj ;) OPad 14/4 på Aleris i Kristianstad och har gått ner sammanlagt 28kg sen flytstart två veckor innan OP., har ungefär 12kgkvar. Mår fortfarande på topp även om jag har svårt att få i mig all mat/dryck som jag ska. Har inga hungerskänslor alls utan försöker äta efter "skalmans matklocka" vilket är sjukt svårt =( Nån mer med samma problem?

Nu är det dags att svida om till träningskläder och bege sig till kvällens Bodypump-pass. SÅ skönt att ha kommit igång med träningen på allvar! 3-5 pass i veckan blir det och jag drog igång ca månaden efter OP :D

• BHJE
    eifosmg skrev 2015-09-09 19:53:03 följande:

Hej!

Jag är under utredning i Uppsala för en gastric bypass. Jag var på infomöte i veckan och fick då reda på att det är över 1 år i väntetid...

Jag har därför skrivit ihop en egenremiss som jag tänkte skicka till några olika ställen. Någon som har erfarenhet av detta? Som har skickat någon sådan själv? Till Ersta eller sophiahemmet tänkte jag. Det är dock i annat landsting. Vart skickar man dessa remisser? Jag har varit inne på deras hemsidor, men kan inte hitta någon vidare information, borde ju gå att maila?

Hej!
    Jag vet inte hur det funkar med egenremiss då man här i skåne inte tar emot sådana utan allt måste gå via husläkare/vårdcentral men du borde ju kunna få information av att ringa sjukhusen i fråga? Det är också viktigt att just ditt landsting har avtal med annan vårdgivande instans så du får den betald. Om man ska betala operationen själv så kan man söka sig överallt. Svar på sådana frågor borde du kunna få av stället du var på infomötet tycker man.
    Lycka till o hoppas nån annan här inne har tips och råd :)
Svar på tråden Gastric bypass 2015