Inlägg från: theresaaan |Visa alla inlägg
  • theresaaan

Gastric bypass 2015

jjmh skrev 2015-03-18 09:09:57 följande:

Dagen D är äntligen här!!! Kl. 13 ska jag vara på sjukhuset och jag är skitnervös! Jag som har varit så lugn tidigare och har hela tiden varit så säker på mitt beslut... Men nu börjar man ju tvivla lite! Men det kanske inte är så ovanlig timmarna innan operationen... Lyckades gå ner de 13kg som jag skulle innan också... Så nu är det bara att köra!

LYCKA TILL!
  • theresaaan
    MamaJuice skrev 2015-03-25 12:52:28 följande:

Och jag har tid kl 9! Har också en yngsta knodd på 8 månader. Men känns tryggt att överlåta ansvaret till pappa och syskon!

Imorgon är början på våra nya liv! Lycka till till oss!

Lycka till!!!!
  • theresaaan
    sanro skrev 2015-03-25 09:39:47 följande:

Imorgon är det dags, ska vara i Kristianstad klockan sju. Nu börjar jag bli nervös, för själva operationen, tiden precis efter, att vara ifrån barnen (min yngsta son är bara 8 månader). Massa tankar som snurrar just nu helt enkelt.

Lycka till!!!
  • theresaaan
    jjmh skrev 2015-03-27 09:51:35 följande:

Jag har inte haft några problem alls, har ju precis gått över till mosat från flytande och märker inget alls när jag ätit.

De första dagarna var jag rädd för att äta och dricka för fort så jag tog nog det lite väl lugnt, men nu törs jag dricka på! Det var 9 dagar sen jag opererade mig nu!

uote=75072572][quote-nick]Monsters inc skrev 2015-03-27 08:16:58 följande:[/quote-nick]Ni som är ny opade, hur går det med ätandet/drickandet? Såg på Anna Book på morgon tv här om dagen och hon hade ju jätteproblem första tiden och ångrade sitt beslut en längre tid. [/quote]

Härligt!!

Hur upplever du mättnadskänslan? :)
  • theresaaan
    MamaJuice skrev 2015-03-26 18:32:46 följande:

Tack alla! Har gått fint idag. Mest trött och lite "ttäningsvärk"

Vad skönt! :)

Hur upplever du mättnadskänslan? Hur går det att äta och dricka? :)
  • theresaaan
    MamaJuice skrev 2015-03-28 11:46:47 följande:
    Jag är mätt hela tiden haha, inte kännt mig hungrig sen jag vaknade upp på uppvaket igår. Men är nog också lite väl försiktig när det kommer till ätandet/drickandet. Men känner att jag lätt får ett svagt tryck i halsen om jag får i mig för mycket på en gång, men jag är ju fortfarande svullen i tarmarna så inget konstigt. Ångrar verkligen inte mitt beslut, snarare känns det fortfarande sjukt overkligt och jag får nypa mig i armen ibland för att förstå att jag verkligen fått denna chansen!
    Okej :) Det kommer nog antagligen att bli lite annorlunda för min del efteråt i och med att jag ska görarn sleeve men är ändå otroligt nyfiken på hur den första tiden efteråt är :) Jag kommer inte att få nå svullna tarmar osv men däremot är ju 3/4 av magsäcken borta och är ihopsydd.

Har du fått kommit hem än? 

Härligt att du känner så! Jag längtar som en tok nu efter mitt datum! Enligt sköterskan på kirurgen skulle det ske i början av maj men att alla tider inte var spikade ännu och det är därför jag inte har fått min tid ännu. 

Håll oss gärna uppdaterad! :) 
  • theresaaan
    Ankaja skrev 2015-03-27 20:59:24 följande:

Skönt att läsa att andra haft det bra efter op.

Själv tycker jag att det har varit riktigt jobbigt och kämpigt med maten. För mig har det handlat om konsistensen. Vill aldrig se flytande föda igen. Det har gått så långt att när jag gjort soppan så sitter jag och tittar på den och försöker övertala mig själv att äta den, ofta häller jag ut den så jag har ätit alldeles för lite. Idag bestämde jag mig för att fuskstarta med purekost, blev lite äggröra, och då kändes allt bättre. Jag kommer nog fortsätta med purekost om jag inte blir dålig av det.

Åh, hoppas det jobbiga går över fort! Har du fortsatt med purekosten och om; hur har det gått?

Kramar!
  • theresaaan
    Minimajs skrev 2015-03-30 14:04:06 följande:

Hej allihopa! Har en liten fråga..

Har ni några nej-sägare till op runt omkring er? Det har jag...och den värsta är min syster som även är större än jag. -Det är fusk,enligt henne. Det gör mig lite ledsen.

Undrar lite om ni har några tips på hur man hanterar nej-sägare ?

Du är inte ensam! Jag har valt att inte vara öppen med operationen förutom till mina närmaste, just på grund av alla nej-sägare! Jag vill inte ha negativitet om operationen för det är mitt val! Trots detta har jag ändå mött negativitet och det gör mig också ledsen. Standardfrasen är "Men det är bara att mindre och röra sig mer". Den frasen är typisk bland människor som själva inte har haft problem med vikten. Det som jag tycker är jobbigast är när man märker att de dömer en.

Du får tänka att du gör det här för DIN skull. Det är DIN kamp, DITT liv och DIN hälsa. Skit i alla nej-sägare :) Ta inte diskussionen. Jag brukar avbryta med att: Ja, men nu är det så att en läkare har bedömt att jag ska få operationen och det är mitt beslut. Punkt slut.

Många kramar!
  • theresaaan
    vampyria2 skrev 2015-03-30 23:25:31 följande:
    Nu har jag väl inget i den här tråden att göra, är opererad sen fem år tillbaka, men jag kunde inte låtabli att svara dig ändå :p

När nån har sagt till mig att det är fusk så brukar jag svara att jag inte ens visste att det var en tävling och att om det är det så fuskar jag gärna för att få en bättre hälsa....målet är viktigare än resan dit

Samma sak när folk säger att det är en genväg, jag brukar svara att ja det är det helt klart men efter som det inte är någon tävling så spelar väl det ingen roll utan det viktigaste är väl att jag mår bra

de som försökte avråda mig sa jag bara att de får tycka att jag inte ska göra den men det är ändå mitt liv och det är faktiskt jag som bestämmer vad jag ska göra i det.
    Klockrent svar på tal! Ska använda mig av att jag inte visste att det var en tävling nästa gång :)

Det är som du säger, huvudsaken är att man mår bra och är på väg mot en bättre hälsa!
  • theresaaan

Jag fick reda på att sjukhuset inte kommer att kunna garantera vårdgarantin i förrgår. Så har åberopat vårdgarantin och har pratat med Sofiahemmet i Stockholm. Mitt sjukhus skickade dit alla papper idag och alla underskrifter osv är klara om 10-14 arbetsdagar. Därefter ska jag dit på undersökning igen för att kirurgen vill träffa mig personligen och den är det bara att bestämma ett datum! Sofiahemmet har inga vårdköer. Hurraaaaa. Som det ser ut nu är jag opererad i slutet på maj som senast :)

• theresaaan
    BHJE skrev 2015-04-10 23:04:39 följande:
    Åh vad härligt! Jag åberopade vårdgarantin redan i remissen så det gick lite snabbare då. Hoppas det går vägen för dig
    Tack :) Kirurgen sa först att OP skulle ske i maj men när jag ringde mottagningen sa kvinnan där att det inte skulle bli så och att kirurgen borde ha kollat kön först innan han sa någonting till mig. Lite tokigt kan jag tycka för om jag hade fått rätt info från början hade jag kunnat åberopa garantin redan i mitten på mars.
  • theresaaan

Sådärja!

Åberopade vårdgarantin och har nu fått kallelse till Sofiahemmet i Stockholm. Den 28 maj ska jag vara där för gruppinformation och träffa läkaren. Det är liiite drygt att behöva göra detta IGEN efter att ha fått ett godkännande men det kan förvisso vara nyttigt att höra informationen igen. Det som egentligen är drygt är att tiden för OP skjuts fram. Jag hade hellre velat OPa mig den 28de. Men det är bara att göra som läkaren säger.

För övrigt känns det fantastiskt att få göra OPn på Sofiahemmet. En nära bekant har gjort en GBP (jag ska göra en sleeve) och var otroligt nöjd med bemötande, uppföljning osv.

Hälsodeklarationen var utan dess like, haha, inför det förra infomötet fick jag fylla i två papper. Till Sofiahemmet var det ett helt häfte! Allt från frågor om matvanor (hur ofta man äter frukost, lunch, middag, mellis osv på en vecka), frågor ang adhd, frågor om ångest & depression, hälsotillstånd, hälsobakgrund, frågor om motion, frågor om alkoholvanor.... ja, det var en hel del kan jag säga! Haha.

Svar på tråden Gastric bypass 2015