Inlägg från: Charlotte N |Visa alla inlägg
  • Charlotte N

överdrivna kalas, känner ni igen er?

Vi har alltid kalas på lekland, bowlinghallen, laserdome etc och det är absolut inte för att tävla utan helt enkelt för att vi inte orkar fixa kalas hemma.

• Charlotte N
    Alexi skrev 2015-01-07 20:45:23 följande:
    Fast det är ju kanske där problemet uppstår. Om det tex blir en norm att hela klassen ska bjudas och det ska vara väldigt avancerade kalas, då orkar ingen ha det hemma. Om man bjuder fem barn och har lite fika och lite lekar, ja då orkar man ha det hemma...
    Vi bjuder barnens tio närmaste vänner och jag vill ändå inte ha dem hemma. Vill inte ha kalas för fem barn hemma heller. Jobbar som lärare och är trött på helgerna. Jag blir jättestressad av att fixa kalas.
  • Charlotte N
    Royalle skrev 2015-01-07 21:02:42 följande:
    Fast vi är ett par föräldrar som uppmärksammat detta och faktiskt protesterat. Inte för att vi inte har råd, utan för att det finns andra som inte har det och trots att man bedyrar att det inte spelar någon roll så känner de att de inte kan bjuda på lika fina kalas eller presenter som andra och då får barnen inte vara med. 

Orkar man inte ha kalas för sitt barn så får man fundera på varför. Man måste inte bjuda hela klassen och man måste inte göra en jättegrej av det. 
    Och om man har funderat på varför och kommit fram till att det beror på för hög press på jobbet vilket lett till utmattning, nedstämdhet och migränanfall i stort sett varje helg? Om man också kommit fram till att man i dagsläget är i för dåligt skick för att söka nya jobb med allt vad det innebär och istället väljer att sänka kraven på sig själv? Välja bort det man förut gjorde, baka, duka, fixa och ordna för kalas och istället ta hjälp? Låta barnen slippa se mamma få stresspåslag, ångestattacker och storgråta innan kalaset? Om man har funderat måååånga nätter på vad i helsike man kan göra för att må ok och, framförallt, låta barnen ha en förälder som orkar vara närvarande och kommit fram till att detta är en del av lösningen ska man få skäll då? Ska nån "ta upp det" som ett problem? Hade någon gjort det med mig hade jag gråtandes lämnat rummet. Så visst, fattigdom är hemskt. Men det kan ju eventuellt finnas andra problem i världen också?
  • Charlotte N
    Charlotte N skrev 2015-01-07 21:16:23 följande:
    Och om man har funderat på varför och kommit fram till att det beror på för hög press på jobbet vilket lett till utmattning, nedstämdhet och migränanfall i stort sett varje helg? Om man också kommit fram till att man i dagsläget är i för dåligt skick för att söka nya jobb med allt vad det innebär och istället väljer att sänka kraven på sig själv? Välja bort det man förut gjorde, baka, duka, fixa och ordna för kalas och istället ta hjälp? Låta barnen slippa se mamma få stresspåslag, ångestattacker och storgråta innan kalaset? Om man har funderat måååånga nätter på vad i helsike man kan göra för att må ok och, framförallt, låta barnen ha en förälder som orkar vara närvarande och kommit fram till att detta är en del av lösningen ska man få skäll då? Ska nån "ta upp det" som ett problem? Hade någon gjort det med mig hade jag gråtandes lämnat rummet. Så visst, fattigdom är hemskt. Men det kan ju eventuellt finnas andra problem i världen också?
    Nu såg jag att ni inte bara tagit upp frågan utan protesterat. Hur gjorde ni det?
  • Charlotte N
    Royalle skrev 2015-01-07 21:53:33 följande:
    Då har du ju funderat. Men många gör inte det. Vi tog upp det på föräldramöte. Inte särskilt offensivt utan mer att man ska tänka efter så att det inte spårar ur. Framförallt vad gäller presenter.
    Men, måste man ha en sån utlämnande utläggning för att för att få ha det kalas man tycker passar bäst?
Svar på tråden överdrivna kalas, känner ni igen er?