Inlägg från: anyXX |Visa alla inlägg
  • anyXX

överdrivna kalas, känner ni igen er?

Nä känner inte igen mig alls faktiskt. Dottern har haft kalas när hon fyllt 4, 5 och 6. Vanliga hemmakalas. Det är rätt mkt fix och inte superbilligt om man vill göra det lilla extra. När hon fyller 7 ska hon få ha på Leksand om hon vill. Blir att bjuda kanske 10 barn, vilket kostar runt 1200. Kan det va värt.

Jag tycker det är kul att fixa kalas men ibland är det skönt att ta en enkel utväg särskilt som jag tror dottern blir överlycklig + att vi har två barn som fyller är samma månad vilket innebär två barnkalas och ett för släkten.

Kalasen våra barn har varit på har varit hemmakalas och presenterna har kostat 50-100 kr.

flicka 2008 & pojke 2010
  • anyXX
    Alexi skrev 2015-01-10 13:56:51 följande:

Alltså jag förstå verkligen känslan av att vilja köpa sig fri från saker, vi köper oss fria ibland från både städning och mathandling osv. Men är det inte lite tråkig känsla gällande att fira sitt barns födelsedag? Dvs det ska väl vara något roligt för hela familjen att någon i familjen fyller år och roligt att få bjuda vännerna på kalas och planera för det osv? Precis som vi vuxna ibland har finare middagar, fester osv, men på olika nivå utifrån tid, ork, lust osv så klart.

Det här är ingen kritik utan bara min reflektion kring just den beskrivningen och en seriös fråga.

Fast... Det man köper sig fri från är väl inte firandet i sig utan allt fixande innan och efter firandet? man är ju som förälder med även under ett leklandskalas. Och man pratar innan och efter med barnet om kalaset och hur det ska bli/vara? Även om man gärna vill sitta och gör kalaspyssel, baka med barnen innan kalaset etc så kan iaf jag känna att det ibland blir lite väl stressigt och inte sådär mysigt som det var tänkt att bli. Då anser jag det vara ett bra alternativ att boka ett leklandskalas och ta tiden som skulle gått åt till att fixa inför kalaset till lite soffmys med barnen på själva kalasdagen.
    flicka 2008 & pojke 2010
Svar på tråden överdrivna kalas, känner ni igen er?