Inlägg från: modsey |Visa alla inlägg
  • modsey

överdrivna kalas, känner ni igen er?

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/linathomsgard/article20115155.ab

Jag måste vara lyckligt lottad för jag har aldrig upplevt denna hets eller tävling med barnens kalas. Vare sig deras egna eller dit de blir bjudna.
    I bland har någon kalas på lekland, andra gånger hemma, en tredje gång går några ihop och hur en sporthall och bjuder på saft och kakor.
    Våran förskola och skola har ganska varierande familjer från olika socioekonomiska bakgrunder och paketen de fått igenom åren har varit varierande, men heller inget jag reflekterat över att familjen XX gett något ganska billigt eller tvärtom.
    Hur har ni upplevt kalasandet hos er? 

• Svar på tråden överdrivna kalas, känner ni igen er?
  • modsey
    Alexi skrev 2015-01-07 20:45:23 följande:
    Fast det är ju kanske där problemet uppstår. Om det tex blir en norm att hela klassen ska bjudas och det ska vara väldigt avancerade kalas, då orkar ingen ha det hemma. Om man bjuder fem barn och har lite fika och lite lekar, ja då orkar man ha det hemma...
    fast när man är 4-5 år så tycker jag inte man ska vara tvungen att välja ut bara 5 kompisar....nu behöver man absolut inte ha dyra lekland utan det finns andra billigare varianter o man kan slå iopp med andra barn.
  • modsey
    Madame M skrev 2015-01-07 20:53:09 följande:

Jag har upplevt allt från enkla kalas hemma med få bjudna, till inhyrda clowner och kalas på lekställen/bowling etc. Jag lägger inte så stor vikt i hur andra gör, så länge alla vågar göra olika. Däremot presenterna upplever jag kostar allt mer, ska man gå på 10-15 kalas på ett år så skall ett paket inte behöva kosta mer ön 50 kr, idag handlar ingen för under 100. Där kan det nog vara svårt för de som inte har råd. Det bästa kalas vi var på var ett "paketfritt" kalas, man skulle inte köpa något och ville barnen ge en present så kunde de ge en teckning, kort, halsband de pärlat eller dylikt, jättebra! Jag funderar på att nästa gång köra ett "re-kalas" istället för att köpa present så ge bort en leksak du tröttnat på själv, så bjuder vi på lite hederlig glass och lekar. ;)

Vilken bra idé!
    Kan säga att hos oss är det ( nog) ekonomiskt starkaste familjen i klassen som har enkla hemmakalas som verkligen uppskattas mot stimmiga leklandskalas.
  • modsey
    Alexi skrev 2015-01-08 09:39:42 följande:
    Fast Modsey skrev att det inte var rimligt att 4-5-åringen behöver välja bara fem barn att bjuda. Det vände jag mig emot, att det skulle vara konstigt eller synd om barnet. Det har varit väldigt naturligt vilka barn vi bjöd på barnens fyraårskalas, i den åldern leker de ju ofta inte med hela gruppen.
    jag tycker inte man väljer ut 4-5 barn ur en grupp på dagis, jag tycker man i så fall väljer enklare kalas och bjuder alla.
  • modsey
    Vinterankan skrev 2015-01-08 18:25:07 följande:
    Fast i en grupp på dagis så kan ju 4-5 barn vara en hel årskull.
    då är det såklart en annan sak.
    Vi har haft ungefär 15 barn på dagis och då tycker jag det är taskigt att bara bjuda in några.
  • modsey
    Alexi skrev 2015-01-10 13:56:51 följande:
    Alltså jag förstå verkligen känslan av att vilja köpa sig fri från saker, vi köper oss fria ibland från både städning och mathandling osv. Men är det inte lite tråkig känsla gällande att fira sitt barns födelsedag? Dvs det ska väl vara något roligt för hela familjen att någon i familjen fyller år och roligt att få bjuda vännerna på kalas och planera för det osv? Precis som vi vuxna ibland har finare middagar, fester osv, men på olika nivå utifrån tid, ork, lust osv så klart.

Det här är ingen kritik utan bara min reflektion kring just den beskrivningen och en seriös fråga.
    Jag upplever inte att man köper sig fri när man har kalas på lekland. Vi har låtit barnen haft varsitt sånt dyrt och visst jag ställde ju själv inte fram fikat då, men jag bakar å andra sidan inte till hemmakalasen heller utan ställer fram köpta kakor.
    Men som sagt, vi har under åren haft massa olika typer av kalas. Dyra, billiga, enkla, "avancerade" med skattjakter osv osv
Svar på tråden överdrivna kalas, känner ni igen er?