• sommarskatt

Måste få spy ur mig!!

Så less, mitt barn har nu blivit så stor att han börja ta efter allt. Självklart vill man ju börja tänka mer på vad man gör och säger. Detta vill då inte andra respektera.. Exempelvis tycker jag inte man ska svära inför barnet, inte rapa eller fisa, verkligen inte när man sitter och äter!! Sedan finns vissa som retar hen. Så nu har han själv börjat reta.. Rycka bort leksak.. Fråga vart är lampan när man är ute... Alltså, detta är inte okej. Finns mycket mer exempel men orkar inte. Ska man säga till vuxna människor!? Jag pratar här om föräldrar, svärföräldrar och även vänner...

• Svar på tråden Måste få spy ur mig!!
  • pingvin88

Känner igen det... Så tröttsamt! Svårt att veta vad man ska säga till dom också utan att låta hemsk. Att be folk sluta svära tycker jag går bra men resten är lurigare.

• Nyfikna72

Självklart kan man kräva normalt hyfs men livet med barn är som det är ändå. Man kan dra allt till sin spets men i det långa loppet jagar man nog upp sig själv i onödan. Man får ta det mesta med jämnmod ändå.

• sommarskatt

Ja jag tror du har rätt, man vill ha det för perfekt. Då jag själv tänker på allt jag gör och säger, det gör vi båda två men så kommer andra utifrån gör tvärtemot. Ja normal hyfs, det borde de fatta själva tycker man

• nozpa

Vi har i vissa situationer (läs jag) påpekat för farfar t ex att inte ha matkniven i munnen. "Oj, nu har farfar kniven i munnen igen, det ska man ju inte ha". Givetvis inte i situationer som har kunnat genera honom. Men om det bara varit vi. Gäller även farmor/mormor etc.
    På den nivån kör vi.

Skulle det handla om att retas så markerar vi tydligt. Det gäller alla. Skiter i om det är den nyinflyttade grannen eller lillasyster. Det är inte okej.

Vi umgås nog inte med någon som fiser och rapar på ett sådant vis. Men om t ex barnets pappa hade hållt på med sådant äckel så hade jag såklart sagt ifrån. Det är inte okej. Oavsett om det inte är barn där. Äckligt!

Svordomar är vi också ganska så förskonade emot. Då är det nog jag som kan dra till med ett "faaaan" ibland. Men försöker undvika det. Hade nog inte om inte barnet snappat upp att det är just en svordom påpekat det inför barnet. Gör jag barnet uppmärksam på att något är "fel" så kanske det får helt motsatt effekt. I alla fall när det gäller min egen lilla Lotta på bråkmakaregatan.

"Fråga vart är lampan?" Fattade inte den dock.. Skrivfel? :O

• Cully
    nozpa skrev 2015-01-07 14:02:30 följande:

Vi har i vissa situationer (läs jag) påpekat för farfar t ex att inte ha matkniven i munnen. "Oj, nu har farfar kniven i munnen igen, det ska man ju inte ha". Givetvis inte i situationer som har kunnat genera honom. Men om det bara varit vi. Gäller även farmor/mormor etc.
    På den nivån kör vi.

Så praktiskt!
    Du uppfostrar ditt barn och din svärfar samtidigt!
  • Nyfikna72

Äta med kniven låter minst sagt allvarligt, det är tur att du säger ifrån..........

• sommarskatt

Okej, så bra då vet jag lite hur tänker kring detta! Med lampan ute menar jag också att retas. Man frågar om lampan då barnet ändå inte kan hitta någon lampa????

Svar på tråden Måste få spy ur mig!!