• 1Familj

Frysta bär..

Någon som har något bra tips på hur man hettar upp frysta bär så pass att eventuella bakterier dör men ändå behåller form och konsistens?

Jag tycker det är himla gott att tina ex hallon och äta som dom är men jag har förstått att de bör värmas innan förtäring pga bakterier. Jag vill undvika sörjan som blir när man ex kokar bären. Är färska det enda alternativet då eller har ni någon bra upphettningsmetod på just frysta bär? :)

• Svar på tråden Frysta bär..
  • Jag är bara jag

Ehhh...? Jag tinar och äter och har aldrig haft en tanke på bakterier. Varför skulle bakterierna tillkommit sen man fryst ner dem liksom?! Det blir sörja om man värmer,det är nog ofrånkomligt.

• höns

Jag tar frysta bär i tex yoghurt och rör runt lite, de blir mjuka rätt snabbt där i och de är svingott! Inte heller hört att det ska va bakterier i när de vart frysta, men jag har hört att man ska va försiktig med just hallon? Men jag vet inte :)

• Annelie 76

När bären fryser spränger iskristallerna sönder cellväggarna så när de tinar och vattnet rinner ut blir det en blöt sörja, kokta eller inte.

• Mulelen

Oj oj oj! Två gånger har jag fått kräksjukan av Ica basics hallon och min man fick en gång. Ät dem inte!!!

• Themis

Man kan faktiskt vaccinera sig mot hepatit A och B...

Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • höns

Men gäller detta hallon eller andra bär som blåbär osv med? Känns som det stod väldigt mycket om framför allt hallon

• suziz

Frysta hallon kan framförallt bära på norovirus, därför bör man alltid koka importerade frysta hallon för att inte riskera att få kräksjuka av dem. Det gäller nog bara hallon, det finns inget råd från livsmedelsverket om att koka till exempel frysta blåbär men jag vet inte varför.

Hepatit A utbrottet kom väl från importerade jordgubbar, det utbrottet är dock över och de behöver därmed inte kokas längre.

• HerrFantasi
    Annelie 76 skrev 2015-01-07 21:06:24 följande:

När bären fryser spränger iskristallerna sönder cellväggarna så när de tinar och vattnet rinner ut blir det en blöt sörja, kokta eller inte.

Självplockade (handplockade) blåbär blir inte mosiga efter upptinandet.
    Köpta djupfrysta blir mosiga och smakar dessutom inte mycket.
    Endast färska har intakt smak.

Svar på tråden Frysta bär..