• SandraHelena

    När vände ni era barn??

    Som rubriken lyder så undrar jag när ni vände era barn framåt i bilen? Jag väntar mitt andra barn nu och när det kommer så kommer min son vara 3,5 år, och problemet kommer då jag inte vet hur vi ska möblera för att få plats i bilen... 

    Varken babyskyddet eller sonens stol får plats bakom förarsätet när min sambo kör. Jag vet inte hur det går att få plats i framsätet med någon av stolarna då jag inte heller är helt bekväm med att ha barnen i fram... Hur har ni gjort?? 

    Jag får flytta och kolla hur man ska få plats med stolarna, annars är alternativet att vända sonen framåt men som jag egentligen vill vänta med så länge som möjligt. Så igen, era tankar!! 

  • Svar på tråden När vände ni era barn??
  • SandraHelena

    Vi har en v70 så vi har ingen liten bil i dagsläget heller. Jag vet inte om babyskyddet om stolen får plats framför varandra. Jag får ut och testa helt enkelt!!

  • SandraHelena
    Alexi skrev 2015-01-08 10:25:56 följande:

    Men alltså, hur kan babyskyddet inte få plats bakom förarstolen i en V70?? Detär ju en av de största bilarna.


    Min sambo får inte plats med benen då även om det är en v 70. Fast sittplatserna är inte jätte stora, stort bagage men annars inte jätte stor inuti!
  • SandraHelena
    nozpa skrev 2015-01-08 12:02:30 följande:

    En i mitten och en bakom passagerarsätet är ju lugnt i en v70. Du får in 3 bakåtvända stolar i det baksätet bredvid varandra till och med.
    Dock KAN det bli problem med bakåtvänd bredvid babyskyddet beroende på stolar och vilken bas ni har till babyskyddet. Då sätter du en fram i bilen och så kan du sätta den andra i mitten där bak. Så hade jag gjort om det inte funkar med basen till babyskyddet.

    Jag har 3 barn i min saab, 2 där bak bredvid varandra (bakåtvänt) och bas + babyskydd där fram. Basen får inte plats bredvid stolarna där bak. Babyskyddet utan basen får plats utan problem.
    Så ni bör inte ha några svårigheter att få in det där bak i bilen. Min bil är mindre än eran. :P


    Men min sambo får inte plats med någon av stolarna bakom sig, det går bara inte bakom förar stolen och i passagerar- sätet får han sitta hoptryckt. Han måste ju kunna bekvämt i bilen med. Basen får som sagt inte plats brevid stolen heller, så det hjälper inte att sätta den i mitten!
  • SandraHelena
    Sisisisi skrev 2015-01-08 19:22:39 följande:
    Men vilken stol har ni till treåringen då? Ev som är jättebred? Byta stol då kanske? Maxway brukar sitta bra i mitten och en minikid på sidan.
    Han har en Britax Multi tech och jag tänker inte byta den då han sitter så himla bra i den. Hade en annan stol innan som han inte alls satt bra i. Sen har vi Maxi Cosi babyskydd.
  • SandraHelena
    nozpa skrev 2015-01-09 12:32:50 följande:
    Nä, men vänd honom framåt istället då. Det är ju det du vill höra. Herregud, du ser bara problem alltså.

    Det går alltså inte att ha ett babyskydd bakom förarsätet, det går inte att ha babyskydd i mitten eller bakom passagerarsätet, samma med bilbarnstolen.
    Det går inte att sätta ett av barnen framtill.
    Varför så otrevlig ton?? Jag frågade en fråga och jo, jag ser PROBLEM, eftersom det är ett PROBLEM!! Min man måste kunna köra, eller? Då kan ingen av stolarna sitta bakom förarsätet hur jag än gör, problemet löst. Sen har jag skrivit att jag inte vet om stolarna får plats framför varandra, att jag får ut och testa. Du läser det du vill läsa och inte allt... Jag vill inte alls vända honom om, då hade jag väl inte skrivit här, då hade jag väl bara vänt honom.

    Men bara för att det som funkar för dig i din bil, inte funkar i min bil så är det jag som är korkad menar du???
  • SandraHelena
    nozpa skrev 2015-01-09 20:07:20 följande:
    Ja, fast du skriver ju att din sambo inte kan ha någon av stolarna bakom sig. Inte ens ett litet babyskydd tydligen. Och din sambo måste sitta bekvämt i passagerarsätet. Vilket betyder att både passagerarsäte och sätet bakom, samt sätet bakom förarsätet går bort. Din sambo ska ju sitta bekvämt.
    Att byta stol vill du inte. Du är så nöjd med den säkra stol du har idag.

    Det får mig att tolka det som att du inte vill lösa säkerheten för dina barn. Utan det viktigaste är att din sambo sitter bekvämt i bilen.

    Förlåt om jag lät otrevlig. Känns bara konstigt att din sambo går före era barn liksom. Det är en v70, tror att de flesta vet hur en sådan bil ser ut. Och iom att jag vet att min bil är mindre så vet jag ju även att ni får plats. Eller hur?
    Fast nu får du väl ändå ge dig?? Läs det jag skriver... Vi har idag stolen bakom passagerarsätet, och ja min sambo sitter som en potta skit där. När man sitter i bilen i 8 timmar så vill man faktiskt kunna åka bekvämt med. Sätta bakom förar sätet går ju inte, varken skyddet eller sonens stol, det sätet går bort!! 

    Jag har aldrig sagt att jag INTE kan sätta en stol i fram, jag har skrivit att jag inte vet om det finns plats! Vart har jag skrivit att min sambo går först?? Hade jag velat vända min son hade jag gjort det utan att be om lov på en internet sida! Och v70 är inte jätte stor invändigt, i sittplatserna. Bagaget är stort men i övrigt inte och det kanske du skulle veta om du hade en med!! Du kanske har större sitt yta och mindre bagage än vad jag har??? Du kan ju inte säga vad som funkar och inte i min bil, eller? Jag vet inte vad ni jobbar med, men att bara springa och köpa ny bil och nya stolar är ju inget man gör för att andan faller en på... Hur kan du veta att min sambo får plats?? Du verkar veta en hel del du!! :)
  • SandraHelena
    nozpa skrev 2015-01-10 00:49:53 följande:
    Men andas. Vet flera familjer som faktiskt har både 2 och 3 bakåtvända stolar i sina volvo v70s då det är en vanlig bil. Antingen 2 bak + 1 fram eller 3 bak. Därför vet jag ju att det får plats. Men man kanske får anpassa vilka stolar man köper och till sin bil.
    Det gör man ju väldigt enkelt genom att testa stolen i bilen innan man betalar den.

    Jag kan lova dig att det finns plats att sätta en stol bakåtvänd i en v70. Brukar ni ofta köra 8 timmar i bilen? Då kanske det är ännu mer lämpligt att kolla över vilka stolar man har så att barnen sitter säkert och åt rätt håll. Samt att din sambo får sitta bekvämt.
    Det är klart att det går in en bakåt vänd stol i bilen, det har vi ju nu. Men det ska ju in en till. När jag köpte stolen till sonen så visste jag ju inte att det skulle komma ett till barn 3,5 år senare, så vad skulle jag planera där? Skulle ju inte ens vara säkert att vi skulle haft kvar samma bil.

    Ja, vi kör ganska ofta 8 timmar enkel väg då jag har mina föräldrar 75 mil från där vi bor! Och jag hade som sagt en annan stol innan som sonen inte kunde sitta dom timmarna i, och nu har jag en stol han sitter fantastiskt bra i och är väldigt nöjd med den!! 

    Tycker fortfarande att det är konstigt att du säger emot! Volvo v70 är inte stora i sittplatserna och så är det och även flera här som skrivit det!!
  • SandraHelena
    pigglet skrev 2015-01-10 22:18:31 följande:

    Apropå storleken på Volvo v70:
    Kan det vara så att det är olika på olika modeller? När vi bestämde oss för att byta bil för att barnen skulle kunna sitta bakåtvända läääänge så tog vi våra stolar och åkte runt i olika affärer och provade och mätte hur långt avstånd det skulle bli från stolens framkant till bilens ryggstöd. Volvo v70 var absolut sämst - 0 cm på båda stolarna! Framsätenas huvudskydd gjorde dessutom att barnstolarna fick en konstig vinkel.
    Sedan fanns hela spannet på utrymme, till Ford Mondeo som gav inte mindre än 30 cm utrymme för benen!

    MEN det är stor skillnad på de olika årsmodellerna på Mondeon. Ett par kompisar hade också Mondeo, och deras bil var väldigt trång i baksätet. Ska man köpa en Mondeo ska det vara en ´04   Flört


    Det vet jag faktiskt inte om det skiljer på modeller... Vi har en -06 i alla fall och jag tycker mig inte tycka nyare är större, men jag har heller inte testat. Mina svärföräldrar hade en Mondeo -00 och det hade väldigt litet baksäte och blev en konstig vinkel på stolen. Nu har de en V60 och den är det ju oxå värdelös plats i, trång på alla sätt och det är en -13. 

    Vi har ju hittat en bil som är större, men som sagt är det inte bara att springa iväg och köpa bil hur som. Det rör sig om mycket pengar, men det ligger i alla fall på vår önskelista!! :)
  • SandraHelena
    Anonym (tvåbarnsmamma) skrev 2015-01-10 07:59:33 följande:

    Vi har också en stor bil. Och vi kan inte ha barnet bakom förarstolen. Det är inga problem när jag kör men när min sambo kör. Vi har dem efter varandra med den ena i framsätet. Det känns lite obehagligt men som någon annan skrev så har jag hellre barnet i fram och bakvänt än tvärtom. Så fort äldsta kan sitta framåtvänd så kommer vi flytta bak minstingen också. 


    Jo visst är det så! Jag vill verkligen ha honom bakåtvänd så länge det är möjligt, absolut! Men jag tycker med det är obehagligt att ha dom i fram ur flera synpunkter. Jag tror ju att ha en barn i fram kan distrahera väldigt mycket... Men det kommer väl bli så att de kommer sitter en fram och en bak, man ska bara komma på hur man ska placera dom. Har ni den yngsta eller största fram???
  • SandraHelena
    Sous skrev 2015-01-11 18:47:47 följande:
    Yngsta fram är klart smidigast när det är babyskydd. Jag förstår inte varför det skulle vara så distraherande? Bättre där än bak om man åker själv.
    Fast nä, jag har aldrig tyckt det vart jobbigt att ha han bak.. För blir det för mycket får man stanna... Känns som om det kan bli för mycket "pill" om de sitter bredvid, men vad vet jag!! 
Svar på tråden När vände ni era barn??