• Oscarsmamma84

idiot läkare

Var igår på bvc på 18 månaders kontroll o han klarade det galant. Jag gick dit i förhoppning att få hjälp med hans mat vägran. Han äter inte middagar. Då kläcker läkaren ur sig det är bra han inte äter kött för då kommer han leva längre. Alltså seriöst.. 

Sen fortsätter han med att köp juice med fruktkött så får han i sig hela kostcirklen. 

eh tror inte riskakor, knäckebröd, risifrutti o yougurt räknas som hela kostcirklen. 

Sen blev läkaren sur för att vi går på astmautredning i en annan kommun han menade på att han var barnläkare med inriktning på astma. Jag skulle aldrig nånsinlåta den läkaren utreda min son. 

Är så frustrerad att ingen vill hjälpa oss. Bvc sköterskan försökte släta över det med att han snart kommer att börja äta. Jo säkert det har de bara sagt 1 år!!!

• Svar på tråden idiot läkare
  • Långbenopluto
    Oscarsmamma84 skrev 2015-01-08 13:52:18 följande:
    Oj vad man kan vara snabb o döma när man inte har en aning vad som hänt...
    Jag går efter vad du har skrivit såklart.
  • Fler

Har två barn, men den första var vi i liknande situation som ni är (tvåan är så liten ännu att vi inte riktigt vet, men hon är definitivt "enklare" med maten än storasyster var så vi tror att hon inte blir något problem).
    Stora tjejen fick mjölkallergi som 5-månaders och var jättetjurig med all form av föda fram till hon började förskola ungefär. Jag ammade hur länge som helst känns det som för att hon åtminstone skulle få i sig lite näring på inrådan av barnläkare. Hon tvärvägrade gröt, välling, vanlig mat, puré, smörgåsar, köpt mat, hemgjord mat, till och med frukt och glass.
    Först kring 10 månaders ålder kunde hon tänka sig att äta fyra-fem (!) kokta makaroner eller någon pommes om dagen, dock ingenting annat. Dietisterna uppmanade oss att fortsätta erbjuda allt men inte tvinga. Ibland slank det ner en skinkbit eller en ärta, men lika gärna kunde hon knipa ihop munnen och vägra smaka. Hon följde dock sina kurvor någorlunda bra så läkarna var aldrig oroliga, och kring 2 års ålder släppte det helt. Då hade jag gråtit många tårar och ringt många samtal till alla möjliga människor för att få hjälp.
    Nu är hon nyss fyllda 6 år och äter som en häst av nästan allting plus och hon är t.om. något längre än normalt så tillväxten blev inte hämmad.

Det är tufft att ha ett barn som inte äter och det är lätt för oss andra med erfarenhet att komma med "goda råd", jag vet, men oftast (naturligtvis inte alltid) så löser det sig så småningom och ditt barn kommer förmodligen att börja äta precis som andra barn. Det kan dock ta lite tid och man måste vara såååå tålmodig och envis som förälder (för att få den hjälp från sjukvården som man har rätt till) och försöka hitta strategier för vad som fungerar för just er. För en del är det flytande föda, för andra är det att bara ge pannkakor en period, för oss var det att sluta stressa upp oss vid matbordet och låta det ta den tid det tog för henne att själv vilja börja äta normalt.

Lycka till!

• Oscarsmamma84

Hej

MxMeNow skrev 2015-01-08 14:01:32 följande:

Varför ger du barnet riskakor, risifrutti och havrekuddar? Hoppas att juicen du ger är något ni pressat själva.

För det är det enda han äter o vill ha fattar du väl!!!

Har ni inga råd att ge så lägg av o skriv. Lätt o sitta på sina höga hästar o tro man kan o vet allt. Slår vad om att du aldrig haft ett barn som trilskas med maten. Du tror inte jag har ångest nog av matsituationen utan att du behöver påpeka att det inte är bra mat han får.. hade han inte fått det så hade han inte ätit nåt
  • Oscarsmamma84
    Alexi skrev 2015-01-08 14:03:47 följande:

Och om du bara erbjuder mer vanliga livsmedel? Vad händer då? Om han sitter med när ni äter men inte får eget, får plocka från er tallrik?

Om han växer som han ska och mår bra så behöver du väl dick inte vara så stressad. Vår dotter var väldigt liten men läkare och bvc tittade på allmäntillståndet och oroade sig inte.

Då springer han o leker istället. Han verkar kunna gå utan mat hur länge som helst
  • Oscarsmamma84
    Tines skrev 2015-01-08 14:39:17 följande:

Jag går efter vad du har skrivit såklart.

Jag har träffat denna läkaren innan o han gjorde inget bättre intryck då. Han missbedömde helt vad sonen var sjuk i o lyssnade inte då heller på mig.

så nej lämnar inte en läkare jag har förtroende för för denna idiot till läkare
  • Oscarsmamma84
    Fler skrev 2015-01-08 15:00:58 följande:

Har två barn, men den första var vi i liknande situation som ni är (tvåan är så liten ännu att vi inte riktigt vet, men hon är definitivt "enklare" med maten än storasyster var så vi tror att hon inte blir något problem).

Stora tjejen fick mjölkallergi som 5-månaders och var jättetjurig med all form av föda fram till hon började förskola ungefär. Jag ammade hur länge som helst känns det som för att hon åtminstone skulle få i sig lite näring på inrådan av barnläkare. Hon tvärvägrade gröt, välling, vanlig mat, puré, smörgåsar, köpt mat, hemgjord mat, till och med frukt och glass.

Först kring 10 månaders ålder kunde hon tänka sig att äta fyra-fem (!) kokta makaroner eller någon pommes om dagen, dock ingenting annat. Dietisterna uppmanade oss att fortsätta erbjuda allt men inte tvinga. Ibland slank det ner en skinkbit eller en ärta, men lika gärna kunde hon knipa ihop munnen och vägra smaka. Hon följde dock sina kurvor någorlunda bra så läkarna var aldrig oroliga, och kring 2 års ålder släppte det helt. Då hade jag gråtit många tårar och ringt många samtal till alla möjliga människor för att få hjälp.

Nu är hon nyss fyllda 6 år och äter som en häst av nästan allting plus och hon är t.om. något längre än normalt så tillväxten blev inte hämmad.

Det är tufft att ha ett barn som inte äter och det är lätt för oss andra med erfarenhet att komma med "goda råd", jag vet, men oftast (naturligtvis inte alltid) så löser det sig så småningom och ditt barn kommer förmodligen att börja äta precis som andra barn. Det kan dock ta lite tid och man måste vara såååå tålmodig och envis som förälder (för att få den hjälp från sjukvården som man har rätt till) och försöka hitta strategier för vad som fungerar för just er. För en del är det flytande föda, för andra är det att bara ge pannkakor en period, för oss var det att sluta stressa upp oss vid matbordet och låta det ta den tid det tog för henne att själv vilja börja äta normalt.

Lycka till!

Tack för dina snälla ord.
  • nokla

Min dotter åt typ bara fetaost och tomater mellan 1-2 års ålder, hon mår alldeles utmärkt.

• MxMeNow
    Oscarsmamma84 skrev 2015-01-08 15:10:10 följande:

Hej

Har ni inga råd att ge så lägg av o skriv. Lätt o sitta på sina höga hästar o tro man kan o vet allt. Slår vad om att du aldrig haft ett barn som trilskas med maten. Du tror inte jag har ångest nog av matsituationen utan att du behöver påpeka att det inte är bra mat han får.. hade han inte fått det så hade han inte ätit nåt

Du vet unget
  • MxMeNow
    Oscarsmamma84 skrev 2015-01-08 15:10:10 följande:

Hej

Du vet inget om mig eller vilka erfarenheter jag har, ändå är du så hatisk. Jag råkar ha ett barn med en svår ätstörning, hen känner ingen hunger, inget sug efter något och skulle kunna leva utan att äta eller dricka (om det inte vore för att hen dog då)! Därför råkar jag veta hur och vad man ska göra, hur tufft det är och hur man absolut inte ska göra, been there done that, därav mina frågor.

Men fine, vill du inte svara så är du inte så utsatt som du tycks tro!
  • Harmagedon

Mina ungar är kassa på att äta också. Och jag vet att det är tungt och frustrerande. Men växer han och mår bra så är det bästa du kan göra att bara släppa det. Låt han äta det han vill ett tag till. Prova lite då och då att servera något annat. En liten skinkbit på riskakan, fruktbitar, något från din tallrik...

Märker du att han inte mår bra eller stannar av i tillväxt så ska du självklart söka vård för det.

Svar på tråden idiot läkare