Vrålade på mitt barn och skrämdes rejält...långt
Jag har så fruktansvärt dåligt samvete för hur jag betedde mig imorse mot min 3,5-åring.
Vaknade och gick upp. Klockan är halv 8 och vi ska börja klä på barnen. Lillebror vrålar och vägrar ta av pyamasen. Han ylvrålar och går inte att trösta eller distrahera. Pappa försöker klä på 3,5-åringen som direkt börjar tjafsa och vägrar ha byxor på sig. Den diskussionen hade vi igår en gång också, vid ungefär samma tidpunkt.
Det slutar med att barnen vrålar i kör, allt vad de orkar gallskriker de. Efter 10 min lugnar sig lillebror, men storasyster ylar fortfarande i sitt rum, gallskriker verkligen. Då bara tappar jag det och går in till henne och säger att nu får det vara bra, tyst! Sluta skrika! Det hela eskalerar till att jag vrålar henne flera ggr, rakt i ansiktet TYYYST; SLUTA SKRIKA; SLUTA!!!!
Jag ser hur rädd hon blir, hon ylar att hon vill vara ifred och skrika själv, medan jag vägrar låta henne göra det. Vi har pratat hur många ggr som helst att man inte får skrika allt man orkar för det bor grannar i huset som vill sova, får ont i öronen osv. När hon stänger in sig brukar hon skrika allt hon kan, vilket jag ville få henne att förstå att man inte kan göra när andra fortfarande sover.
Jag sitter med henne medan hon hysteriskt hulkar. Jag sänker rösten och förklarar för henne att man inte får skrika. Mamma var dum, man får inte skrika så som jag gjorde heller. Hon lugnar sig och vi kramas, äter frukost och allt är som vanligt.
Nu har jag ångest, känner att jag tappade kontrollen. Jag har lovat mig själv att aldrig skrika för att få barnen tysta, men nu gjorde jag det, jag skrek som en jävla galning. Det finns inga ursäkter, men en förklaring är att båda barnen skriker väldigt högt och får flera liknande utbrott/dag just nu. Jag är så trött på det, jag bara orkar inte höra det! Mitt pedagogiska tålamod är liksom slut. Jag är lugn i vanliga fall, sträng, men lugn. Jag vill verkligen inte skrika på mina barn, men vad fan gör man när inget hjälper?!
Någon som känner igen sg eller har råd? Jag känner mig så jävla usel just nu. Som att någon borde rädda mina barn från mig...