• cash25

Yttrandefrihet, är allt tillåtet att uttrycka nu plötsligt?

Nu har det varit mycket prat på senaste tiden om yttrandefrihet och vad det egentligen innebär? När vi ser till det som hände i Paris häromdagen så tycks västvärlden enade om att det är OK att håna och göra satir av all olika slags religion.

Självklart är dådet fruktansvärt och hemskt och ska fördömas men jag undrar om det numera anses OK då att allt får tillåtas att kritiseras? Sverige har tidigare haft en väldigt starkt slags censur och begreppet "åsiktskorridor" myntades för inte så länge sedan.Där styr media och politiker allmänheten hur man "ska" tycka och hur man tycker "rätt". Fel åsikter tystas eller fördöms gärna.

Om vi ska ta ett exempel på detta så kan det t.ex. handla om att vi "måste" tycka att homosexualitet är OK. Är det nu OK då enligt yttrandefriheten att t.ex. göra satir och håna homosexuella eller har man gått över gränsen?

Vad anser ni? Vilka ska få lov att kritiseras, hånas eller göras satir av? Är det bara religiösa som är OK att håna eller alla slags grupper i samhället?

• Svar på tråden Yttrandefrihet, är allt tillåtet att uttrycka nu plötsligt?
  • Froststar

Jag tycker att vilken grupp som helst, företeelse som helst, ideologi, religion, etc kan kritiseras, göras skämtteckningar av, o.s.v.

Bemöt det med ord, bemöt det med teckningar. Men att mörda någon för att dennes åsikt är emot min skulle göra att rätt många hade mördats varje dag.

Rätt mycket utveckling och förändring genom historien började med teaterpjäser, litteratur, teckningar, karikatyrer, kåserier, satir. Hade inget sådant förekommit hade vi nog stått och stampat fortfarande på en väldigt uråldrig nivå.

Genomsnittliga FL-ares inlägg framkallar kattens reaktioner.
  • The past is now
    Froststar skrev 2015-01-08 16:43:31 följande:

Jag tycker att vilken grupp som helst, företeelse som helst, ideologi, religion, etc kan kritiseras, göras skämtteckningar av, o.s.v.

Bemöt det med ord, bemöt det med teckningar. Men att mörda någon för att dennes åsikt är emot min skulle göra att rätt många hade mördats varje dag.

Rätt mycket utveckling och förändring genom historien började med teaterpjäser, litteratur, teckningar, karikatyrer, kåserier, satir. Hade inget sådant förekommit hade vi nog stått och stampat fortfarande på en väldigt uråldrig nivå.

De skrev allt som behöver skrivas som svar på ts! Är man inte nöjd med detta så är gränsen öppen att kliva ut ur detta land!
  • Kereza

Jag tycker att allt som är ett VAL kan skämtas om fritt. Jag utgår från att många inte håller med, men så tycker jag.

• Anonym (vänster)

Tidningen som attackerades är en känd vänstertidning som driver med allt, inte minst med kristna:

p0.storage.canalblog.com/06/45/177230/84162435_o.jpg
    media.meltybuzz.fr/article-1369251-ajust_930/ce-n-est-pas-la-premiere-fois-que-charlie.jpg
    media.rtl.fr/online/image/2013/0319/7759627957_quand-charlie-hebdo-detourne-l-election-du-pape-a-la-nabila.bmp

och med Le Pen (Front National)

p9.storage.canalblog.com/93/41/177230/64101408.jpg
    nordpresse.be/wp-content/uploads/2015/01/affiche-lepen.jpg
    p2.storage.canalblog.com/25/61/177230/90438006_o.jpg

Hade det varit en högertidning så hade reaktionen troligen blivit annorlunda och då hade man tyckt att de fått skylla sig själva. Men nu är ju media som bekant ofta vänstervridet och i Sverige vänsterextremt och våldsbejakande och då försvarar man såklart sina kompisar.

Det handlar alltså inte om vad som sägs utan VEM som säger det.

• Lord Hans

"Yttrandefrihet" är bara något som radikalvänstern kallar sina egna åsikter för. Åsikter som de inte understöder går oftast under benämningen fascism eller annat valfritt skällsord och ingår inte i begreppet "yttrandefrihet".

• MEE83

Jag tycker man har rätt att säga eller uttrycka åsikter om det mesta, men då får man kanske också räkna med att man kan bli kallad för en jävla idiot och bli behandlad som en sådan.

Som skattebetalare så subventionerar jag för övrigt både kommunist och nazist tidningar genom presstödet så det känns som att yttrandefriheten är ganska så levande.

• Rataxes

Nu hyllas yttrandefriheten i media, när svensk domstol kastade en konstnär/satiriker i fängelse för bara några månader lät det annorlunda.

Skumt...

Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Pentagram

Frihet under ansvar. Jag tror knappast (hoppas inte, åtminstone) att om ett barn ständigt kallas för "fetto" i skolan och blir utskrattad av alla andra så ställer sig folk upp och säger att det är helt ok, because, you know, yttrandefrihet! Idén med yttrandefrihet är att vi skall kunna kritisera makthavarna utan att fängslas för det, inte att vi skall kunna verbalt sparka på dem som har det sämre än oss.

Viktigt är också att yttrandefriheten är en relation till myndigheterna, inte till samhället i stort. Du kanske inte kan fängslas för att du säger otrevligheter men folk har ingen skyldighet att lyssna på dig, kan vända dig ryggen och fördöma dig...och definivt säga emot dig. Just det sistnämnda tycks vissa ha väldigt svårt med...

Svar på tråden Yttrandefrihet, är allt tillåtet att uttrycka nu plötsligt?