• Anonym (deppig)

Borta från jobbet- psykologsamtal

Jag ska träffa en psykolog lite i smyg. Inget jag vill prata om på jobbet men jag känner mig deppig och har fått denna möjlighet. Problemet är att hon bara har tider typ kl 10, kl 14 och jag hinner inte åka fram och tillbaka till jobbet då jag har 40 min dit (jobbar 8-17). Det innebär tex att jag istället för att börja kl 8 kommer att komma närmare lunch ibland. Jag kan absolut berätta detta för min chef men frågan är: Ska jag ta halva semesterdagar eller har man rätt till den här typen av frånvaro och är den i så fall tex SGI-grundande osv? Jobbar kommunalt på en skola, ej lärare, har vanlig semestertjänst och i princip ingen övertid att ta ut.

Har ni något tips på vad man säger till nyfikna kollegor som snackar skit om allt o alla? Vill INTE säga sanningen till dem. 

• Svar på tråden Borta från jobbet- psykologsamtal
  • Charlotte N

I den kommun jag jobbar har man rätt till läkarbesök på betald arbetstid. Ingen som frågar varför man går till läkare utan man fyller bara i att det är det man ska göra.

• Anonym (ID)

Jag jobbar kommunalt och hos oss är det inget vi får göra på arbetstid. Jobbar i förskolan.

Men det kan ju skilja sig åt vilken kommun man jobbar i.

Vi får bara gå till akuta läkarbesök som har med jobbet att göra, alltså om man typ ramlar på en isfläck och bryter handleden på väg till eller från jobbet. Och planerade läkarbesök om det är en arbetsrelaterad skada, jag hade tex en kollega som stack sig på en nål (diabetesbarn), hon fick gå på betald arbetstid eftersom det var en skada som tillkommit på arbetet.

Men i övrigt så ska det göras på fritiden. Jag går själv till en psykolog ca en gång i veckan. Också halvt omöjliga tider men jag har turen att kunna gå en halvtimme tidigare när jag slutar tidigt så jag hinner dit till klockan 14.

• Anonym (deppig)

Jag tror inte jag heller kommer att få gå på arbetstid. Men hur gör man? Det finns väl egentligen bara att ta del av semesterdag eller tjänstledigt? Funderar på att fråga om jag får räkna ihop hela terminens timmar av frånvaro och ta ut semester i efterhand. Hon brukar tycka sånt är ok. Det kanske kan funka smidigast..

• Anonym (lea)
    Anonym (deppig) skrev 2015-01-08 21:44:34 följande:

Jag tror inte jag heller kommer att få gå på arbetstid. Men hur gör man? Det finns väl egentligen bara att ta del av semesterdag eller tjänstledigt? Funderar på att fråga om jag får räkna ihop hela terminens timmar av frånvaro och ta ut semester i efterhand. Hon brukar tycka sånt är ok. Det kanske kan funka smidigast..

Kan du inte prata med din chef? Och säga som det är?
    Det är skitjobbigt att gå och hålla en hemlighet sådär... been there done that,
  • Anonym (H)

Det är inget konstigt att gå på samtal hos en psykolog. Berätta för din chef. Annars tycker hon nog att så mycket frånvaro blir konstigt.

• Anonym (deppig)

Jo min chef kan jag som sagt berätta för. Men mina kollegor är värsta skvallertanterna och dem vill jag inte berätta för. Får säga att jag går till sjukgymnasten för det gör jag också fast på kvällstid de få gånger jag går dit...

Sen känns det så pissigt att behöva ta ut halva semesterdagar, har ju ingen komptid att ta ut. Jag ska kolla om man på något sätt får ta ut tiden som något annat. Tar man tjänstledigt är det inte SGI-grundande och det vore dumt.

• Anonym (annan tid)
    Anonym (deppig) skrev 2015-01-11 13:26:22 följande:

Jo min chef kan jag som sagt berätta för. Men mina kollegor är värsta skvallertanterna och dem vill jag inte berätta för. Får säga att jag går till sjukgymnasten för det gör jag också fast på kvällstid de få gånger jag går dit...

Sen känns det så pissigt att behöva ta ut halva semesterdagar, har ju ingen komptid att ta ut. Jag ska kolla om man på något sätt får ta ut tiden som något annat. Tar man tjänstledigt är det inte SGI-grundande och det vore dumt.

Skulle du ha möjlighet att jobba in den tid du behöver vara "ledig", t.ex. genom att jobba 45 min till 1 tim längre per dag under den tid du går till psykologen?
  • Anonym (Kenneth)

Pinsamt att gå till Psykolog när man jobbar som skolpsykolog!

• Ving

Du kan ev få förebyggande sjukpenning. Läs på FK om det och fråga psykologen.

• Anonym (Kenneth)

Hur går det hos/för psykologen?

Svar på tråden Borta från jobbet- psykologsamtal