• matstheman

Kapitalförsäkring

Är det någon som har erfarenhet av kapitalförsäkringar? 
    Det verkar finnas en djungel av dem och några av dem jag kikat på har riktigt dåliga villkor. Jag känner att det alltid finns en "bättre" att hitta. Så jag frågar om någon har bra/dåliga erfarenheter av någon förvaltare. Då hade jag tänkt mig en försäkring som förvaltaren förvaltar. Jag tänkte ha detta som pensionssparande.
  • Svar på tråden Kapitalförsäkring
  • Anghammarad

Kapitalförsäkringar är lite passé idag känns det som. Man får samma villkor med ett Investeringssparkonto men slipper bindningen man ofta har i en Kapitalförsäkring.

• matstheman

Hej

Frågan gällde alltså om någon hade bra eller sämre Egna Erfarenheter av någon
    förvaltare av Just Kapitalförsäkringar.

• Paulina P P

Vad är en kapitalförsäkring?

• Kjell2

En kapitalförsäkring, och ISK,  är som en väska där du stoppar olika värdepapper och fonder. Den stora skilnaden mellan en kapitalförsäkring, och ISK,  och vanligt fond/aktiesparande är skattreglerna.

Något förenklat betalar du skatt en liten årlig skatt, ca 1%, på hela beloppet i din kapitalförsäkring med ingen vinstskatt. Vanligt sparande så är det skatt på vinsten, ca 30%.

Skillanden mellan olika kapitalföräkringar är marginell. Det avgörande för avkastningen är vad du stoppar in i väskan.

• pipon

En kapitalförsäkring är en försäkring som har någon som en förmånstagare. Vill man till exempel undvika den gängse arvsordningen kan man se till att ha sin förmögenhet i en kapitalförsäkring med en annan förmånstagare. 

Nackdelen kan väl kanske vara att man faktiskt inte är aktieägare i de bolag man stoppat in i försäkringen och inte får gå på stämmor. Men det kan man ju lösa med ett minimalt innehav utanför kapitalförsäkringen.

• Paulina P P

Det borde funka lika bra med investeringssparkonto då?

Svar på tråden Kapitalförsäkring