• hjälpbrf

Försenat tillträde bostadsrätt

Hej, jag har köpt en bostadsrätt där tillträdet nu blivit fem dagar försenat. 

Har jag rätt till någon kompensation för detta? Både för mina egna kostnader för den inställda flytten (tagit ledigt från jobbet, hyrt bil osv), kostnader som el, försäkring osv (skitsummor, men principsak) samt även "sveda och värk"? I och med att det är mitt i månaden så har jag inte ökade kostnader med mer dubbla hyror (ännu). 

Mäklaren har sagt att vi kommer reglera hyran men smet från ämnet när jag ställde den direkta frågan "har jag rätt till något skadestånd?". Han menade på att vi ska fokusera på att lösa situationen först, vilket jag håller med om, men samtidigt vill jag veta vad jag har rätt till och inte bli blåst på något. 

Bostadsrättslagen uttrycker:

"Om bostadsrättshavaren inte får tillträda lägenheten i rätt tid när lägenheten skall tillträdas första gången efter en bostadsrättsupplåtelse och beror inte dröjsmålet på honom, har han rätt till skälig nedsättning av årsavgiften för den tid han inte kan använda lägenheten eller del av den. Är hindret av väsentlig betydelse, får bostadsrättshavaren efter uppsägning frånträda bostadsrätten. Uppsägning får inte ske efter tillträdet.
    Bostadsrättshavaren har även rätt till ersättning för skada, om dröjsmålet beror på försummelse från föreningens sida."

Kort sammanfattat: 
    -felet beror inte på mig 
    -jag vill inte frånträda bostadsrätten
    -det är föreningen/mäklaren som försummat papper

Vad kan utgå som kompensation?
  • Svar på tråden Försenat tillträde bostadsrätt
  • hjälpbrf
    Kjell2 skrev 2015-01-09 11:37:09 följande:

Extrakostnader

Vad kan man yrka på?
  • sportpappa
    hjälpbrf skrev 2015-01-09 11:48:21 följande:
    Vad kan man yrka på?
    Den faktiska kostnaden.
  • hjälpbrf
    sportpappa skrev 2015-01-09 11:49:02 följande:
    Den faktiska kostnaden.

Alltså inte någon kompensation för att situationen blivit så jävla jobbig? 

Kan kan inkludera för de dagar jag tagit semester för, som nu är helt onödiga? Kommer dessutom behöva ta mer ledigt, när flytten väl blir av.

• Kjell2
    hjälpbrf skrev 2015-01-09 11:51:50 följande:

Alltså inte någon kompensation för att situationen blivit så jävla jobbig? 

Kan kan inkludera för de dagar jag tagit semester för, som nu är helt onödiga? Kommer dessutom behöva ta mer ledigt, när flytten väl blir av.

Först - var supertydlig mot säljaren att du inte accepterar detta och kommer kräva ersättning för de extrakostnader som uppstår.

Saker du kan ta upp är t ex kostnader för annat boende, om du får utökade kostnader för flyttfirma, förlorad arbetstid.

• hjälpbrf
    Kjell2 skrev 2015-01-09 11:56:15 följande:
    Först - var supertydlig mot säljaren att du inte accepterar detta och kommer kräva ersättning för de extrakostnader som uppstår.

Saker du kan ta upp är t ex kostnader för annat boende, om du får utökade kostnader för flyttfirma, förlorad arbetstid.
    Det är inte säljarens fel på något sätt utan mäklaren/föreningen. På "något sätt" kom min anmälan om att gå med i bostadsrättsföreningen "bort" i kommunikationen mellan mäklaren och föreningen. Både mäklaren och föreningen skyller nu på varandra, jag och säljaren hamnar i kläm (han får inte betalt, jag får inte flytta in). 

Säljaren är alltså inte inblandad eller skyldig till detta på något sätt, affären blir försenad på att mäklaren/föreningen inte kan hålla koll på dokument.
  • Kjell2
    hjälpbrf skrev 2015-01-09 12:02:22 följande:
    Det är inte säljarens fel på något sätt utan mäklaren/föreningen. På "något sätt" kom min anmälan om att gå med i bostadsrättsföreningen "bort" i kommunikationen mellan mäklaren och föreningen. Både mäklaren och föreningen skyller nu på varandra, jag och säljaren hamnar i kläm (han får inte betalt, jag får inte flytta in). 

Säljaren är alltså inte inblandad eller skyldig till detta på något sätt, affären blir försenad på att mäklaren/föreningen inte kan hålla koll på dokument.
    Probelmet är att du har avtal med säljaren, inte mäklare eller förening. Driv detta mot säljaren, via mäklaren. Därefter får säljaren kräva skadestånd av mäklare eller förening.

Är det bara lite papper som saknas och du och säljaren är överrens borde ni kunde flytta in  på avsatt tid med lite extra pappersarbete för mäklaren.
  • hjälpbrf
    Kjell2 skrev 2015-01-09 12:09:19 följande:
    Probelmet är att du har avtal med säljaren, inte mäklare eller förening. Driv detta mot säljaren, via mäklaren. Därefter får säljaren kräva skadestånd av mäklare eller förening.

Är det bara lite papper som saknas och du och säljaren är överrens borde ni kunde flytta in  på avsatt tid med lite extra pappersarbete för mäklaren.
    Jag vill inte komma på kant med styrelsen i huset det första jag gör genom att flytta in utan att vara godkänd som medlem. Dessutom verkar det vara ett helvete om något skulle hända med avseende på försäkringar osv.

Flytten är redan försenad och beskedet är att det lär dröja in till nästa vecka innan samtliga inblandade fått rätt på sina papper.
  • Kjell2
    hjälpbrf skrev 2015-01-09 12:16:37 följande:
    Jag vill inte komma på kant med styrelsen i huset det första jag gör genom att flytta in utan att vara godkänd som medlem. Dessutom verkar det vara ett helvete om något skulle hända med avseende på försäkringar osv.

Flytten är redan försenad och beskedet är att det lär dröja in till nästa vecka innan samtliga inblandade fått rätt på sina papper.
    Hur skulle du undvika att reta upp styrelsen om du vill ha ersättning för fel de har gjort?

Återigen - sätt fart på detta genom att skriva till säljaren och mäklaren att du inte accepterar en försening och kommer kräva ersättning för dina extrakostnader.

Du har redan gjort ett misstag genom att sagt ja en gång till att flytta tillträda utan att då ställa ett ersättningskrav.

För att få en chans att få ersättning kommer det krävas att du ställer krav och retar upp människor, säljare, styrelse, mäklar, är du beredd att göra det?

Svar på tråden Försenat tillträde bostadsrätt