Försenat tillträde bostadsrätt
Hej, jag har köpt en bostadsrätt där tillträdet nu blivit fem dagar försenat.Har jag rätt till någon kompensation för detta? Både för mina egna kostnader för den inställda flytten (tagit ledigt från jobbet, hyrt bil osv), kostnader som el, försäkring osv (skitsummor, men principsak) samt även "sveda och värk"? I och med att det är mitt i månaden så har jag inte ökade kostnader med mer dubbla hyror (ännu).
Mäklaren har sagt att vi kommer reglera hyran men smet från ämnet när jag ställde den direkta frågan "har jag rätt till något skadestånd?". Han menade på att vi ska fokusera på att lösa situationen först, vilket jag håller med om, men samtidigt vill jag veta vad jag har rätt till och inte bli blåst på något.
Bostadsrättslagen uttrycker:
"Om bostadsrättshavaren inte får tillträda lägenheten i rätt tid när lägenheten skall tillträdas första gången efter en bostadsrättsupplåtelse och beror inte dröjsmålet på honom, har han rätt till skälig nedsättning av årsavgiften för den tid han inte kan använda lägenheten eller del av den. Är hindret av väsentlig betydelse, får bostadsrättshavaren efter uppsägning frånträda bostadsrätten. Uppsägning får inte ske efter tillträdet.
Bostadsrättshavaren har även rätt till ersättning för skada, om dröjsmålet beror på försummelse från föreningens sida."
Kort sammanfattat:
-felet beror inte på mig
-jag vill inte frånträda bostadsrätten
-det är föreningen/mäklaren som försummat papper
Vad kan utgå som kompensation?