• mswestie

Min 13åriga dotter är i lag med en 17åring!!

Hej allihopa! Min tretton åriga tös har nyligen skaffat sig en pojkvän - en sjutton åring! Hur ska jag reagera på detta? Jag har pratat med henne om det här redan och hon har lovat dyrt och heligt att dom inte ska ha sex, hon har även nämt att hon tagit upp med sin pojkvän att hon inte vill, och han hade tydligen svarat att han hällde med. Jag tror på det hon säger, för då och då brukar jag läsa hennes dagbok i smyg. Där har hon antecknat att hon inte vill ha sex med han för att hon är rädd att det då ska ta slut. Hennes pojkvän har kommit hem till oss och har ätit och sånt och verkar vara en ordentlig kille. Men jag är ändå orolig. Vad tycker ni om detta?

Jag även skeptisk för att hon har haft en jobbig tid nu ett tag innan då hon gjort extremt dumma saker och umgåtts med helt fel folk. Hon är inte heller oskuld. Men nu har dom varit ett par i över en månad och allt verkar okej, men jag vill ha era åsikter och era vinklar!

• Svar på tråden Min 13åriga dotter är i lag med en 17åring!!
  • Koppkaka

Vad fan är du för usel, gränslös och respektlös morsa som läser ditt barns dagbok? Jag finner inte ord, det är så jävla vidrigt gjort.

För övrigt. När jag var 14 var jag tillsammans med en som var 19. Nej, vi hade aldrig sex även om jag nog hade kunnat tänka mig det för jag var så kär. Men vet du vad - även om jag hade gjort det så hade inte mina föräldrar haft ett jota med saken att göra. Och det har inte du heller.

• Elinleo

Först och främst - Sluta läs hennes dagbok, förstår att du är mån om din dotter, och är rädd att hon inte berättar allt för dig, men oavsett är det fel och kränker hennes integritet och privatliv att läsa den! Hon är 13, och 13 åringar berättar inte allt för sina föräldrar.För övrigt, vad kan du göra åt förhållandet, om han verkar okej och din dotter vill vara ihop med honom låt det vara så så. Så länge han inte är dålig för henne får du låta det vara och satsa på att få en så öppen, ärlig och tillitsfulll relation till din dotter som möjligt, så att hon känner att du finns där och att hon kan prata med dig om saker. " krossar" han hennes hjärta eller liknande så är det så det är, och det hör till tonåren att lära sig bli sårad etc och sen handskas med det och gå vidare. 

• Koppkaka

Mm, och en öppen och tillitsfull relation med dottern kommer du INTE få om du läser hennes dagbok. För det kommer garanterat komma fram, det gör det alltid.

• kenneth768768
    Koppkaka skrev 2015-01-10 11:12:57 följande:

Vad fan är du för usel, gränslös och respektlös morsa som läser ditt barns dagbok? Jag finner inte ord, det är så jävla vidrigt gjort.

För övrigt. När jag var 14 var jag tillsammans med en som var 19. Nej, vi hade aldrig sex även om jag nog hade kunnat tänka mig det för jag var så kär. Men vet du vad - även om jag hade gjort det så hade inte mina föräldrar haft ett jota med saken att göra. Och det har inte du heller.

Men nog har väl föräldrar åtminstone litegrann med sina barn att göra, åtm tills de är myndiga? T.ex försäkra sig om att de tänker på preventivmedel?
  • Koppkaka

Självklart. Men om hon vill ligga med sin pojkvän är det hennes val, hennes mamma kommer inte kunna göra någonting för att stoppa det. Det hon kan göra är sätta sig ner och prata med henne om säkert sex, att hon aldrig ska göra något hon själv inte vill och aldrig kan tvingas till något, och ge henne kondomer.

• gahadas

Vill dom knulla så kommer dom göra det. Inget du kan göra åt saken. Dock tar ju killen en stor risk

Sen, kan du verkligen kalla dig förälder när du läser hennes dagbok?

• Tow2Mater
    Koppkaka skrev 2015-01-10 11:12:57 följande:

Klart föräldrar har med saken att göra, eftersom de kommer att vara ansvariga for sitt barns forsorjning och fostran även om barnet blir gravid, med allt som foljer - antingen en abort som kan leda till problem både psykiskt och fysiskt, eller en bebis med allt vad det innebär.
  • Koppkaka

Det spelar fortfarande ingen roll, för vill dottern ligga kommer hon ligga, oavsett vad morsan säger.

• Tow2Mater
    Koppkaka skrev 2015-01-10 16:32:53 följande:

Det spelar fortfarande ingen roll, för vill dottern ligga kommer hon ligga, oavsett vad morsan säger.

Vill dottern råna en bank kommer hon råna en bank oavsett vad morsan säger. Ganska irrelevat resonemang.
Svar på tråden Min 13åriga dotter är i lag med en 17åring!!