• Tulpan111

Somnar endast i vagnen

Sitter här mitt i natten med min 10 mån son som sover så sött i sin vagn... Dock endast om vagnen gungas.

Även dagtid är det vagnen som gäller.

På kvällarna så får vi han att somna i vagnen, sen lyfter vi över han i hans säng. Där sover han då i allt från 10 sekunder till 4 timmar. Vaknar han på natten är det bara vaggning i vagnen som gäller.

Jag och pappan känner oss DEPSERATA! Vi är sååååååå himla himla trötta och går runt här som zombies.

Kom igen nu föräldrar med era supertips! Hur får ni barnet att somna och att sedan fortsätta sova?

Det som inte funkar är följande:

Bära honom/vagga honom i famnen

Åka bil

Gosa tillsammans i sängen

Gungstol

Somna med nappflaska i munnen

Vi har försökt sitta brevid honom när han är i sin säng men han blir så hysterisk att han kräks ibland, trots att man hunnit ta upp honom. Somnar ibland innan kroppen ens landat i vagnen, bara åsynen liksom...

Varför inte låta honom somna i vagnen och sova där då?

För ibland vaknar han även i den och ställer sig då upp så jag är livrädd att han ska trilla på skallen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-10 01:25
    Detta har hållt på i två månader nu. Innan dess somnade han lätt som en plätt, vart som helst, när som helst.

• Svar på tråden Somnar endast i vagnen
  • MallaL

Barn fastnar lätt i sina vanor, på gott och på ont. Har ni vant barnet vid att somna i vagnen kommer det garanterat att bli protester om ni försöker på annat sätt. Om ni verkligen vill bryta vanan kommer det att ta från ett par dagar till ett par veckor med protester vid nattningen.

Det är bara att vara beredd på många timmars nattning den första tiden, t ex sitta bredvid sängen, hålla handen och sjunga lite om man vill, men inte lyfta upp, eller somna tillsammans i er säng, vilket som passar er och barnet bäst. Men det kommer garanterat att ta många timmar i början, det gäller att inte ge upp.

• Annelie 76

Vill ni fortsätta använda vagnen så finns det "vaggare" som man sätter på handtaget och som skakar vagnen. Läste ett test på såna i en föräldratidning i ett väntrum. Det finns tydligen fler som har samma problem som ni...

• honeydew

Sånna där gummifötter från Brio så man kan vagga spjälsängen då? (Står helt still i huvudet om vad de heter..). Det ska väl kännas som att bli dragen i vagnen

• Alexi

Ni måste bara bestämma er för att det inte är aktuellt att sova i vagnen på natten, och stå ut. Det är skitjobbigt ett par nätter men sen går det. Bestäm er för hur ni vill att nattningen ska se ut (kanske läsa bok, äta välling i famnen, somna i famnen eller sängen eller så, bara det är ett upplägg ni tycker känns bra för kommande period) och kör på det. Testa att sätt på gungfunktion på spjälsängen, det kanske kan vara bra också.

• rutigarut

Som ovan har skrivit så lär det ta ett tag att bryta mönstret . Men ge inte upp och va konsekventa.

Prova med

Vjussanlull tassar till spjälsängen

Eller skaffa skenor som man kan sätta på spjälsängen www.vaggadinspjalsang.se

Dessa verkar ju klockrena, har själv brios tassar men får inte riktigt till något härligt gung.

Hur ligger barnet i sin vagn? Tex Halvliggandes?

Försök att återskapa det i spjälsängen, bulla upp med kuddar eller dylikt. Men ha koll givetvis så inte barnet vänder sig mot kudden på natten.

Finns det nån snutte eller tröja som luktar mamma som barnet kan få ha som lite extra närhet?

Hur äter och sover barnet under dagen?

Jag hade lite problem att natta min 10 månaders, men han var inte trött och blev tokförbannad när jag försökte natta han. Ändrade då på dagsovet och sista sovningen är innan klockan 16.

Då är han lagom mosig och slocknar med engång i sin säng.

Ge inte upp. Det kan ju även vara seperationsfasen som inte vill släppa taget som skapar denna oron för barnet också??

Svar på tråden Somnar endast i vagnen