• jfaericsson

Kullsyskon ovänner efter kastrering!?

Hej!

Vi kastrerade våra kullsyskon igår, en hona och en hane. De har haft såkallade syskonkärlek, alltså fräst åt varann ibland men ändå alltid varit tillsammans. Å nu när det gått 15 timmar sen kastreringen så är honan skitaggressiv mot hanen. Och även oss när vi ska sätta på tratten eller klappa henne..

Har ringt veterinären men dom säger att hon har ont, och de förstår jag ju självklart, men det är som hanen blir nedstämd av att hon burrar upp sig och morrar hela tiden åt honom..

Kommer inte få en blund av allt morrande, de räcker med att hon ser en liten bit av svansen eller tratten på hanen så morrar hon..

"Förhoppningsvis" så är det för att hon har ont och att det ger sig med dagarna, men om det fortsätter, vad gör jag då?!

• Svar på tråden Kullsyskon ovänner efter kastrering!?
  • jfaericsson

Ingen som varit med om samma sak?

Kan tillägga att hanen har tratt, kanske därför hon inte känner igen honom?

• Birmafröken

Det är inte konstigt eller ens särskilt ovanligt att katter blir osäkra och rädda för varandra efter veterinärbesök och operation. Det kommer att gå över.

Om det är tratten som skrämmer mest kan du ta av hankattens tratt (ingen av mina hankatter har behövt tratt efter kastrering).

Honkattens operationssår behöver däremot skyddas, men kanske känner hon sig mer bekväm med en body? Du kan enkelt tillverka en själv genom att använda en ärm från en långärmad bomullströja och klippa hål för frambenen (och helst ett för svansen)

• jfaericsson

Men åh va bra! Eller bra är det väl inte att dom är ovänner, men hoppas verkligen de går över!

Hanen måste ha tratt för han slickar konstant på såret annars, och han börjar bli röd så den måste tyvärr sitta på..

Tack för idén med body! Det ska jag testa :)

Birmafröken skrev 2015-01-10 11:04:39 följande:

Det är inte konstigt eller ens särskilt ovanligt att katter blir osäkra och rädda för varandra efter veterinärbesök och operation. Det kommer att gå över.

Om det är tratten som skrämmer mest kan du ta av hankattens tratt (ingen av mina hankatter har behövt tratt efter kastrering).

Honkattens operationssår behöver däremot skyddas, men kanske känner hon sig mer bekväm med en body? Du kan enkelt tillverka en själv genom att använda en ärm från en långärmad bomullströja och klippa hål för frambenen (och helst ett för svansen)

Svar på tråden Kullsyskon ovänner efter kastrering!?