• Anonym (lider)

HJÄLP! Era bästa tips mot herpes!

Vad jag först trodde var svamp i underlivet är förmodligen herpes och jag väntar på att kunna ringa vc direkt kl 8 för att få tid där. Men finns det någon som har något tips på vad jag kan göra själv för att lindra besvären? Och vilken medicin är bäst? Mina symptom är fruktansvärda med mycket smärta och klåda och därigenom ingen sömn. Första dagen jag Kände att något var galet var nog torsdagen 1/1 och det har blivit riktigt allvarligt med svullnader och blåsor de sista två-tre dygnen.

Snälla hjälp!!

• Svar på tråden HJÄLP! Era bästa tips mot herpes!
  • Anonym (sesam)

Om du bor i eller nära en större stad - gå till en sex och samlevnads-mottagning ( Sesam ) istället för VC. De brukar ligga på sjukhusen, kolla 1177.se

Sök även om det är bättre på måndag för att få en diagnos och veta vad du ska göra vid nästa utbrott.

Om du har haft symptom såpass länge borde det värsta vara över snart. Första gången blir ofta värst. Vet tyvärr inte vad du kan göra för att lindra annat än vanliga värktabletter och att gå hemma i kjol utan trosor för att lufta så mycket som möjligt.

Ha förtröstan i att det borde vända snart!

• Anonym (lider)

Tack för ditt svar! Jag bor på en liten ort så det är dessvärre bara till vc jag kan vända mig.

Men är det så "enkelt" att det kommer ge sig självt utan behandling alltså? Det är bara att härda ut och vänta på bättre tider?

• Anonym (Stackare)

Jag råder dig att söka läkare så fort du kan och begära Valaciclovir. Har du otur, som jag, får du ett väldigt långdraget och plågsamt första utbrott. Hade jag fått medicin på en gång tror jag att det hade mildrats väsentligt (trots att medicinen egentligen inte ska ha någon verkan om den tas "för sent"). Och om inte annat ska du ha Valacilovir hemma för att ta vid minsta tecken på nytt skov.

Lider med dig. Jag sov inte på nästan en vecka första gången.

• Fjärilslarv
    Anonym (lider) skrev 2015-01-10 07:43:34 följande:

Tack för ditt svar! Jag bor på en liten ort så det är dessvärre bara till vc jag kan vända mig.

Men är det så "enkelt" att det kommer ge sig självt utan behandling alltså? Det är bara att härda ut och vänta på bättre tider?

det enda som medicinen gör är att påskynda utbrottet så att det tar ett par dagar istället för flera veckor. Medicinen tar inte bort herpesen, det är ett obotligt virus.
    Om du har ett apotek i närheten kan du testa xylocainsalva.
  • Fjärilslarv
    Anonym (Stackare) skrev 2015-01-10 09:27:35 följande:

Jag råder dig att söka läkare så fort du kan och begära Valaciclovir. Har du otur, som jag, får du ett väldigt långdraget och plågsamt första utbrott. Hade jag fått medicin på en gång tror jag att det hade mildrats väsentligt (trots att medicinen egentligen inte ska ha någon verkan om den tas "för sent"). Och om inte annat ska du ha Valacilovir hemma för att ta vid minsta tecken på nytt skov.

Lider med dig. Jag sov inte på nästan en vecka första gången.

varför just den medicinen? jag har aciklovir och det fungerar jättebra också.
  • Anonym (lider)

Tack för era svar! Jag var till läkaren nu idag och fick utskrivet aciklovir som Fjärilslarv nämner plus att jag köpte Xylocainsalva. Tyckte det var väldigt märkligt att läkaren inte ens tittade på det hele men han tyckte att min beskrivning räckte tillräckligt för att konstatera att det är just herpes. 

Nu får jag bara hoppas att det går över snabbt och att jag inte är en av dem som får återkommande besvär! :/

• Fjärilslarv
    Anonym (lider) skrev 2015-01-10 13:52:55 följande:

Tack för era svar! Jag var till läkaren nu idag och fick utskrivet aciklovir som Fjärilslarv nämner plus att jag köpte Xylocainsalva. Tyckte det var väldigt märkligt att läkaren inte ens tittade på det hele men han tyckte att min beskrivning räckte tillräckligt för att konstatera att det är just herpes. 

Nu får jag bara hoppas att det går över snabbt och att jag inte är en av dem som får återkommande besvär! :/

xylocainsalva är min heliga riddare när jag har herpesutbrott!! första sekunderna svider som faaaaaan, men sen så bedövas smärtan där nere.
  • Anonym (lider)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-10 14:00:46 följande:
    xylocainsalva är min heliga riddare när jag har herpesutbrott!! första sekunderna svider som faaaaaan, men sen så bedövas smärtan där nere.
     Jo tack jag kände det!! Haha jag trodde först att jag fått med fel salva hem :P Men du har rätt, känns bättre efter en liten stund.

Men ni som har herpes, vet ni vart ni har fått dem ifrån och hur har ni gjort med eventuella partners sedan? Jag trodde först att det var min sambo, som jag träffade för 7 månader sedan, som har smittat mig men jag kan ju lika gärna ha burit på viruset länge. Hur ska vi göra framöver med sex? Han vet såklart att det är herpes jag har, och vi har redan haft en del oskyddat sex så risken finns ju att han redan är smittad (eller är det en garanti kanske?). Tydligen så är ju inte kondom ett jättebra skydd utan det bästa skyddet är att inte ha sex alls. Sen kan jag ju äta medicin men det kanske man inte gör hela livet varje dag? Ska min sambo bara leva med risken att själv bli smittad eller hur ska vi göra?? Jag får så hemskt dåligt samvete för hans skull och jag skäms! :/
  • Anonym (Har ocksa herpes)

Usch jaghade sadan angest forsta gangen jag fick utbrott! Sjukt ont och kliade som fanken(far dessutom ALLTID pa klitoris =O!!). Iaf, forsta utbrottet var for ca 12 ar sedan och nu far jag det ca en gang om aret. Jag har ina piller att ta mot det for det ville inte lakaren pa gynakuten skriva ut till mig. Men jag har upptackt att Zovriax salvan funkar aven i de undre regionerna. Den koper man receptfritt pa apoteket. Borjar smorja med den sa fort jag kanner att nagot ar pa g, da brukar det dra sig tillbaka.

Ang smittorisken till din partner sa kan han faktiskt lika garna ha det redan. Det ar ju ett latent virus som kan ligga och lura hela livet utan att man ens vet om det sjalv.. Jag och min davarande pojkvan, numera man, hade sex utan kondom sedan forsta dag (Jag hade spiral) aven omha visste om att jag hade herpes. Han har fortfarande efter 11 ar inte haft nagra utslag eller av nagon anledning misstankt att han har blivit smittad av mig.

Med det sagt vill jag inte pasta att det inte finns stor risk for din pojkvan att bli smittad.

Hoppas att det gar over och att du aldrig far ett utbrott igen, for sa kan det ju bli med =)

• Fjärilslarv
    Anonym (Har ocksa herpes) skrev 2015-01-10 15:22:20 följande:

Usch jaghade sadan angest forsta gangen jag fick utbrott! Sjukt ont och kliade som fanken(far dessutom ALLTID pa klitoris =O!!). Iaf, forsta utbrottet var for ca 12 ar sedan och nu far jag det ca en gang om aret. Jag har ina piller att ta mot det for det ville inte lakaren pa gynakuten skriva ut till mig. Men jag har upptackt att Zovriax salvan funkar aven i de undre regionerna. Den koper man receptfritt pa apoteket. Borjar smorja med den sa fort jag kanner att nagot ar pa g, da brukar det dra sig tillbaka.

Ang smittorisken till din partner sa kan han faktiskt lika garna ha det redan. Det ar ju ett latent virus som kan ligga och lura hela livet utan att man ens vet om det sjalv.. Jag och min davarande pojkvan, numera man, hade sex utan kondom sedan forsta dag (Jag hade spiral) aven omha visste om att jag hade herpes. Han har fortfarande efter 11 ar inte haft nagra utslag eller av nagon anledning misstankt att han har blivit smittad av mig.

Med det sagt vill jag inte pasta att det inte finns stor risk for din pojkvan att bli smittad.

Hoppas att det gar over och att du aldrig far ett utbrott igen, for sa kan det ju bli med =)

zovirax innehåller aciklovir ;)
Svar på tråden HJÄLP! Era bästa tips mot herpes!