Inlägg från: Anonym (lider) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lider)

HJÄLP! Era bästa tips mot herpes!

Vad jag först trodde var svamp i underlivet är förmodligen herpes och jag väntar på att kunna ringa vc direkt kl 8 för att få tid där. Men finns det någon som har något tips på vad jag kan göra själv för att lindra besvären? Och vilken medicin är bäst? Mina symptom är fruktansvärda med mycket smärta och klåda och därigenom ingen sömn. Första dagen jag Kände att något var galet var nog torsdagen 1/1 och det har blivit riktigt allvarligt med svullnader och blåsor de sista två-tre dygnen.

Snälla hjälp!!

• Svar på tråden HJÄLP! Era bästa tips mot herpes!
  • Anonym (lider)

Tack för ditt svar! Jag bor på en liten ort så det är dessvärre bara till vc jag kan vända mig.

Men är det så "enkelt" att det kommer ge sig självt utan behandling alltså? Det är bara att härda ut och vänta på bättre tider?

• Anonym (lider)

Tack för era svar! Jag var till läkaren nu idag och fick utskrivet aciklovir som Fjärilslarv nämner plus att jag köpte Xylocainsalva. Tyckte det var väldigt märkligt att läkaren inte ens tittade på det hele men han tyckte att min beskrivning räckte tillräckligt för att konstatera att det är just herpes. 

Nu får jag bara hoppas att det går över snabbt och att jag inte är en av dem som får återkommande besvär! :/

• Anonym (lider)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-10 14:00:46 följande:
    xylocainsalva är min heliga riddare när jag har herpesutbrott!! första sekunderna svider som faaaaaan, men sen så bedövas smärtan där nere.
     Jo tack jag kände det!! Haha jag trodde först att jag fått med fel salva hem :P Men du har rätt, känns bättre efter en liten stund.

Men ni som har herpes, vet ni vart ni har fått dem ifrån och hur har ni gjort med eventuella partners sedan? Jag trodde först att det var min sambo, som jag träffade för 7 månader sedan, som har smittat mig men jag kan ju lika gärna ha burit på viruset länge. Hur ska vi göra framöver med sex? Han vet såklart att det är herpes jag har, och vi har redan haft en del oskyddat sex så risken finns ju att han redan är smittad (eller är det en garanti kanske?). Tydligen så är ju inte kondom ett jättebra skydd utan det bästa skyddet är att inte ha sex alls. Sen kan jag ju äta medicin men det kanske man inte gör hela livet varje dag? Ska min sambo bara leva med risken att själv bli smittad eller hur ska vi göra?? Jag får så hemskt dåligt samvete för hans skull och jag skäms! :/
  • Anonym (lider)

Så egentligen kanske det skulle vara en bra idé om min sambo gick och testade sig kanske? Är han smittad behöver vi inte tänka mer på det och är han inte smittad är det bra om jag dels äter tabletter som minskar smittorisken samt avstår från att ha sex under eventuella utbrott. 

• Anonym (lider)
    Anonym (En till...) skrev 2015-01-11 15:51:04 följande:
    Hmm tror inte man kan testa sig om man inte har några symtom....
    Jag har herpes och trodde som du att det var svamp första gången. Jag har nog tur som i princip enbart upplever klåda men knappt ingen smärta vid utbrott. 
    Det första jag fick utskrivet var nåt skit man skulle ta flera tabletter om dagen så fort man kände nåt men det funkade inte alls.Fick då aciklovir att ta varje dag även då jag inte hade herpes - som nån form av förebyggande.

Då jag blev gravid slutade jag med dem o hade kanske nåt enstaka utbrott. Några veckor innan förlossningen tog jag dem igen i förebyggande då man INTE ska ha herpes vid själva födandet. Tror man får kejsarsnitt isåfall då det finns risker för barnet  vilka vet jag inte...

Jag kör nu aciklovir så snart jag känner tendens till utbrott o då ger det med sig. Sen tar jag det ett par dagar till för att vara helt säker.

Mina blåsor kommer alltid på samma ställen fast inte på alla varje gång. Just nu har jag dem en liten bit vid sidan om anus. men även jag har haft den äran att få en envis jäkel på klitoris ! : )

Jag brukar köra på xylocain jag med , men har ytterligare ett tips och det är hemorrojdsalvan xyloproct. Den bedövar!

I början fick jag utbrott ofta men nu är det några gånger per år o definitivt i samband med stress, mens eller andra infektioner som förkylning t ex.
    Så att vara rädd om sig överlag kan också hjälpa!
    Ok det visste jag inte! Men ska kolla upp det lite närmare tror jag..

Usch det låter jobbigt! Jag hoppas innerligt att jag aldrig mer kommer få det men tydligen är risken större ifall man har ett utdraget och besvärligt första utbrott. Vilket jag har. Nu är det verkligen FRUKTANSVÄRT. Jag har sån värk!!! Kommer inte på fråga att gå till jobbet imorrn..

Är det någon som haft riktigt riktigt ont och lyckats döva smärtan på nåt vis? Har hittills käkat 6 alvedon och 2 Ibumetin idag och väntar på att jag ska ta ytterligare 2 alvedon om ett par timmar, på ordination av en sköterska via telefon. Har tyvärr inte Ipren hemma vilket skulle vara bra att kombinera med Alvedonen. Att kunna sova inatt kan jag glömma helt...
  • Anonym (lider)

Isolande , Låter som att vi har haft liknande upplevelser alltså! Fy vilken smärta. Men med lite starkare medel gick det bättre och nu är det en sån lättnad när allt är bort - eller åtminstone nästan.

När vågade nu börja ha sex igen? Jag och min sambo har haft oskyddat många gånger under de 7 månader som vi har varit ett par vilket torde innebära att risken är stor att även han är smittad? Såvida det inte var han som smittade mig vill säga.. Så om han redan är smittad borde enda negativa aspekten med att börja ha sex "för tidigt" vara att det gör ont på mig??

• Anonym (lider)
    isolande skrev 2015-01-16 10:04:05 följande:

Alltså, har ni haft sex i 7 månader och det är du som är smitthärden så lär han ha exponerats för smitta redan. Är han smitthärden så är det ju bara att köra på ändå liksom.

Jag gjorde som så att jag hade sex när jag var heeeeelt läkt, något annat var ju helt jävla otänkbart med tanke på hur ont det gjort i det där området innan.

Det är svårt att undvika att bli smittad om någon i paret har det. Förr eller senare sker det liksom. Mitt ex tog det 2 år innan jag smittade t.ex. Vissa får det aldrig, är typ immuna verkar det som. Men när man börjar prata om det fattar man att det är sjukt vanligt att folk har det. Min man har, mina två bästa kompisar har....

Ska man va ihop och inte vill ha gummi får man räkna med att man kan få det. Ofta är utbrotten mildare ju längre tiden går och har man medicin blir det inte så farligt. Det är liksom inte kul, men inte jordens undergång heller.....

Tack för din kommentar! Känns lite lättare nu :) Får väl känna efter riktigt noga dels om jag har blåsor kvar och dels om det kommer göra ont eller inte att ha sex redan nu. Börjar bli otålig :p
  • Anonym (lider)

En fråga till: brukar det lukta illa av underlivet när man har herpes? Det gör mitt - inte trevligt! Känner det till och med lite vagt av hela mig när jag haft på mig samma kläder en hel dag.. Försvinner det av sig självt??

• Anonym (lider)

Nu är det jag igen. Jag fick ett nytt utbrott bara ett par dagar efter det första men denna gång har inga blåsor uppstått utan det har varit mest nervsmärtor, stickningar oxh en väldig klåda som gjort att jag fått väldigt lite sömn. Har kommit på att det blir irriterat och börjar klia efter att jag duschat och undrar om ni har några tips??? Tvättar med aco Intimolja som ju ska vara bra, eller är det så att den kan vara boven?

• Anonym (lider)
    isolande skrev 2015-01-26 13:10:51 följande:

För mig har det alltid varit big nono med allt förutom möjligtvis olivolja i underlivet.

Har haft svampsjukdomar och vaginos och då har jag använt pevaryl/canesten och Lactal. Men till vardags: vatten och MÖJLIGTVIS olivolja. Allt annat jag provat har bara sabbat balansen därnere. Särskilt Acos produkter....

Aha! Jag tycker Acos intimtvål funkade bra så enda anledningen till att jag bytte var för att läkarna sa det. Fick nu också tips om att smörja in med kokosfett av bra kvalitet. Är det något du testat?
  • Anonym (lider)

I förrgår köpte jag alltså kokosfett men jag köpte också RFSU's Daily Balance (apotekaren rekommenderade den istället för Lactalen som ju är tvål = inte bra sa hon) och det blev genast bättre! Så nu har jag fått två goda nätters sömn utan varken sömnpiller eller störningar från underlivet :)

MEN...igår tog jag sista tabletten med Aciklovir. Har ätit 5 st/dag i totalt 8 dagar och visst så kände jag att det fortfarande kunde sticka/bränna och klia lite men det hade blivit mkt bättre, även med nervsmärtan/värken (mer än att duschandet gjorde det till ett litet helvete eftersom det liksom blev irriterat där nere och därför kunde jag ju inte sova ¨på nätterna). Jag tog sista tabletten igår vid 19-tiden och tycker redan att jag har blivit sämre igen. Är det möjligt?????? I detta nu kliar det på rätt bra kan jag säga! Förut (just under detta skovet) har jag inte haft så jättemycket klåda mitt på dagen.

Kan man ha ett herpes-utbrott utan att de onda blåsorna kommer? För jag hade alla andra symptom denna gång men inte just blåsorna. Och kan det vara så att herpesen bara hålls borta genom konstant medicinering?

• Anonym (lider)
    isolande skrev 2015-01-28 15:29:04 följande:

Kan tyvärr inte svara på dina frågor eftersom jag inte är expert på nåt sätt.

Däremot, om du har klåda och det känns skumt, det är ju inte så konstigt eftersom hud och slemhinna varit trasiga. De läker och byggs upp igen = kliar. Herpes ger ärr, det kommer ofta på samma ställen och med tiden kan slemhinnan bli försvagad lite där utslagen brukar sitta.

Min syster har t.ex herpes i ena ögat, och hon har ett ärr på hornhinnan numera pga alla utbrotten. Får man på läpparna om och om igen kan amorbågen bli lite utsuddad där utslaget brukar sitta t.ex. Och ärrvävnad är känsligare än frisk vävnad.

Låter ju vettigt det du skriver helt klart. Jag hoppas det är så och att det snart ger med sig!
Svar på tråden HJÄLP! Era bästa tips mot herpes!