• Qui

Hostmedicin Coccillana

Hej!
    Har en sådan förskräcklig hosta och coccillana hostmedicin är det enda jag har hemma. På FASS står det att att "inga ogynnsamma effekter har påvisats" är det någon som vet om det är ok att ta en matsked till natten?

• Svar på tråden Hostmedicin Coccillana
  • Julia76

Är du gravid eller?? Annars e det ju inga problem

• Änglatuss

de står i fass att de är okey att ta, jag tog barndoseringen för nån vecka sen för att jag hade en sån himla hosta, men så pratade jag med min mamma... coccilana och tom MOLLIPECT höjjer hjärtfrekvensen både hos dig och hos barnet.. så på så vis är de inte bra att ta! Antar att du är gravid!

• trollnatt

om det står att det inte finns några bevis för ev fosterskador så ska det vara säkert att ta det . men det är lurigt med mediciner ändå som tex panodil var ju oarligt fram till ett kort tag sen så ta det inte för ofta så är det nog ok

• Lillalillen

Jag fick den utskriven i november innan jag hade plussat och då sa läkaren att man inte fick använda den när man är gravid. Men om man läser om den så stor det ju inget. Men så sa den läkaren jag träffade då iaf.

• Qui

Får försöka klara mig utan å länge det går. Tack för snabbt svar!

• Änglatuss

min mamma är läkare oxå

tyvärr finns de inte mkt du kan ta.. är de rethosta eller slemhosta du har?
    bisolvon är ju slemlösande och är enligt min mamma okey att ta

hon va rent förtvivlad att en läkare tom bara hade skrivit ut mollipect åt mig (står samma sak där inga gynsamma) men jag fick nå sån otroligt hjärtklappning av mollipecten och bebisen fick jättehöga hjärtljud hon med!

inte lätt och va sjuk¨då man är gravid - är i v 35 och förra veckan konstaterade dom lunginflammation på mig, och här har jag faktiskt tagit lite mollipect, inte konstigt att inte de hjälpte!

• Qui

Jo det är det! Jag ringde sjukvårdsupplysningen som sa att det inte var någon fara, men törs man lita på dem? Ska iaf försöka sova utan, det gick iof inte så bra inatt har typ sovit 4 timmar. Dumma förkylning!

• Karin och Pyret

En matsked är absolut för mycket eftersom maxdos per gång är 10 ml. Gärna 5 om man är känslig eller blir väldigt trött (gör ju inget när man ska gå å lägga sig, men ändå).
    Jag skulle ta om jag hostade så mycket så jag inte kunde sova annars.
    Jag är farmaceut och själv väldigt försiktig med att ta något alls nu när jag är gravid. Så man får ju själv avgöra när man verkligen tycker att man behöver, då är det ju ok. En del avstår trots att det står att den är ok för gravid pga alkoholhalten i den.

Svar på tråden Hostmedicin Coccillana