Hostmedicin Coccillana
Hej!
Har en sådan förskräcklig hosta och coccillana hostmedicin är det enda jag har hemma. På FASS står det att att "inga ogynnsamma effekter har påvisats" är det någon som vet om det är ok att ta en matsked till natten?
Hej!
Har en sådan förskräcklig hosta och coccillana hostmedicin är det enda jag har hemma. På FASS står det att att "inga ogynnsamma effekter har påvisats" är det någon som vet om det är ok att ta en matsked till natten?
Qui
Fast och andra sidan skriver doktorer ut CITODON till gravida!
Trinity:
Jo det är ngn typ av morfin i den...kanske därför den fungerar så himla bra..haha
Du kan ta Cocillana utan problem! Läkaren på MVC skrev t.o.m ut det till mig för att jag har problem med restless legs under graviditeten och jag blir hjälpt av hostmedicinen som verkar muskelavslappnande. Jag var också skeptisk innan, men hon läste upp forskningsrapporter som visade att missbildningsrisken hos barn till mammor som tagit cocillana t.o.m var lägre än genomsnittet. Så jag tar mig en liten klunk (5-10 ml) nästan varje kväll/natt för att kunna sova.
Qui
Nog tror jag att du kan ta lite så du får sova inatt
men jag varnar dig.. de höjjer barnets hjärtfrekvens
Änglatuss: Lunginflammation! Då förstår jag att du har behövt lite mollipect, tror inte att jag behöver ta någon coccillana!
Får dricka mycket vatten så kanske rethostan lägger sig.
Qui
Jupp, men knappats mollipect biter inte på lunginflammation, jag tog tom barndoseringen under 1½ dag med coccilana och de hjälpte INTE, min sambo vart bra på en hutt!
Det är ganska intressant vad läkare säger olika saker om läkemedel... Men det är väl så att man bör avstå så mycet man bara kan från läkemedel under en graviditet.
qui
tyvärr är de så
jag lider med dig
jag har haft en sån otrolig hosta uch, och jag har varit ren förtvivlad, men nu mår jag bättre tack vare att jag ÄNTLIGEN fick pencillin...
krya på dig
Qui:
Jag tror också att man ska avstå från så mycket läkemedel som möjligt och att man inte alltid ska lita på läkarens kunskaper, men ingen tar väl mediciner för att man tycker det är kul ...
I mitt fall handlar det om att kunna sova några timmar per natt, vilket är mycket värt när man vissa nätter knappt sovt en blund - då är valet ganska enkelt. Och då det finns studier gjorda på medicinen får jag lita på dem tills vidare.
Hoppas att du hittar något som hjälper dig!
Jag fick Coccilana utskrivet av en jourläkare som sa att det var ok. På måndagen kontaktade jag min ord. läkare som def. inte tyckte jag skulle ta den då den innehåller morfin och jag är gravid, så jag fick Mollipect utskrivet istället.
Änglatuss: Jag vet hur det är att ha lunginflammation, stackars dig! Sköt om er och krya på dig!
Neptunus: Nöden har ingen lag! Måste man ha medicin så måste man, och det är väl himla tur att det finns.
Givetvis ska du lita på din läkare!!! De vet vad de pratar om!
Sköt om er och ha det bra.
Ska kurera mig med thé och honung tror jag, och blir det ingen sömn tar jag en pytteliten halv halv tesked med Coccillana så att det dämpas lite.
Fick coccilana utskriven för min hosta1 läkaren var jättenoga och rådfrågade flera kollegor om hur de brukade göra, men alla sa att det var ok, eftersom det sitter ett sorts membran mellan mig och fostret och detta släpper tydligen inte igenom morfinet som finns i medecinen. Mollipect avrådde han däremot mig att ta eftersom den innehåller alkohol!
Ja, ja det gäller helt enkelt att ha lite sunt förnuft själv - precis som vanligt... Tur att man är så himla förnuftig
Malwa
coccilana innehåller alkhol och etanol tror tom alkoholhalten är 10%
De studier osv som jag har läst så är det ingen fara att ta olika preparat som innehåller morfin om man inte gör det precis innan bebisen föds för då kan det påverkad barnets andning negativt.
Om man anser att man inte klarar sig utan att ta tex coxhillana för att man under en lång period inte kan sova så ska man ta det. Hur bra är det för barnet om mamma inte sover iallafall ett par timmar om natten. Om det i FASS står att det inte har några ogynnsamma effekter på barnet så har det sannolikt inte det heller. Visst är det så att det ibland framkommer fakta om biverkningar av läkemedel i efterhand men det är mycket sällsynt.
vår andra: vad är det som säger att den första läkaren hade fel då???
Utdrag från läkemedelssida för sjukvårdspersonal.Lite svår text men man fattar det viktiga. Kan säga att missbildningfrekvensen som står är helt normal så ingen oroar sig över det;
"
Preparat
Cocillana-etyfin, Lepheton.
Bedömning
Etylmorfin kan troligen utan risk användas under graviditet. Om exponering skett i tidig graviditet finns av detta skäl ingen orsak att diskutera ett avbrytande av graviditeten.
Översikt
Det finns föga data om användning av etylmorfin under graviditet. Preparatet kommer att användas i samband med virusinfektioner, vilka i sig kan innebära en svag teratogen risk. I det svenska Medicinska Födelseregistret finns 227 barn, vilkas mödrar rapporterat användning i tidig graviditet av kombinationen etylmorfin och efedrin. Fyra barn hade en missbildningsdiagnos: ospecificerat hjärtfel, öppetstående ductus arteriosus och två fall av instabil höft varav det ena med preaurikulärt bihang.
Det finns 1221 barn, vilkas mödrar uppgivit användning av kombinationen etylmorfin och coccillanaextrakt. 36 av barnen (2,9%) hade någon missbildningsdiagnos: två barn hade läppgomspalt, ett hade ösofagusatresi med en urinvägsmissbildning, ett hade transposition av de stora kärlen, fyra ventrikelseptumdefekt, två ospecificerat hjärtfel, ett analatresi, ett tunntarmsatresi, ett njurhyperplasi, ett hydronefros, ett hypospadi, ett en penismissbildning, ett syndaktyli, ett pes equinovarus och ett Downs syndrom. 17 av barnen hade lindriga tillstånd. "
Apropå Panodil, det är INTE farligt;
"Paracetamol
Preparat
Alvedon, Alvedon forte, Citodon, Citodon forte, Citodon minor, Curadon, Distalgesic, Norgesic, Panocod, Panocod forte, Panocod minor, Panodil, Panodil Brus, Panodil Extend, Panodil Forte, Panodil Retard, Panodil Zapp, Perfalgan, Reliv, Somadril comp..
Bedömning
Användning av paracetamol under graviditet är ej förenat med några risker för missbildning eller annan skada hos barnet."
Alkoholhalten i Cocillana kan man skita i, man tar ju så lite. Om den var ngn fara så skulle det stå på fass/sidan jag ger info från som heter janusinfo.