Förstoppad 7 månaders? vad göra?
Hej!
Jag har en 7 mån pojke som, sedan vi började smått med smakisar när han var 5-5 månader, har haft problem med trög mage. I perioder har jag återgått till helamning och sedan efter ett tag börjat smått med smakisar igen men det blir alltid samma sak: han blir jättehård och kan inte bajsa utan att vi grodhåller honom över toastolen och ut kommer oftast hårda korvar.
För någon månad sedan hade han en period när han kaskadkräktes (aldrig gjort det tidigare), hade diarre och kräktes (typ överskottskräkning). Detta höll på ett par dagar och tedde sig inte som magsjuka som vi först trodde. Sen dess kräks han ibland, rapar ofta och får "sura uppstötningar" då och då ser det ut som. Hans sömn har gått från dålig till hemsk, han vaknar OFTA och vissa nätter skriker han av magknip. Men han bajsar, så jag har aldrig tänkt på att han är förstoppad.
Kan det vara så att han har ett stopp längre upp i tarmen? Och vart ska jag vända mig för att utreda det?
Nu har han inte bajsat på 3 dagar igen och nyss upptäckte jag pyttelite bajs i blöjan. Det var en liten stenhård och torr klump. Förmodligen försökte han bajsa men det gick inte. Bör jag vara orolig?