• ellami

Förstoppad 7 månaders? vad göra?

Hej!

Jag har en 7 mån pojke som, sedan vi började smått med smakisar när han var 5-5 månader, har haft problem med trög mage. I perioder har jag återgått till helamning och sedan efter ett tag börjat smått med smakisar igen men det blir alltid samma sak: han blir jättehård och kan inte bajsa utan att vi grodhåller honom över toastolen och ut kommer oftast hårda korvar.

För någon månad sedan hade han en period när han kaskadkräktes (aldrig gjort det tidigare), hade diarre och kräktes (typ överskottskräkning). Detta höll på ett par dagar och tedde sig inte som magsjuka som vi först trodde. Sen dess kräks han ibland, rapar ofta och får "sura uppstötningar" då och då ser det ut som. Hans sömn har gått från dålig till hemsk, han vaknar OFTA och vissa nätter skriker han av magknip. Men han bajsar, så jag har aldrig tänkt på att han är förstoppad.

Kan det vara så att han har ett stopp längre upp i tarmen? Och vart ska jag vända mig för att utreda det?

Nu har han inte bajsat på 3 dagar igen och nyss upptäckte jag pyttelite bajs i blöjan. Det var en liten stenhård och torr klump. Förmodligen försökte han bajsa men det gick inte. Bör jag vara orolig?

• Svar på tråden Förstoppad 7 månaders? vad göra?
  • ellami

Kan tillägga att han de senaste dagarna ätit minimalt. Någon msk gröt, lite päron, supermogen banan. Katrinplommon funkar inte på honom. Har tidigare gett laktulos om han inte bajsat ett tag och då kommer oftast GRÖNT bajs, antingen hårt eller rinnigt beroende på om han bara ammat eller ätit, men inte så mycket som jag hade velat utan ganska små mängder.

• Varit där

Har du provat med plommon puré? Annars kan du kanske ringa BVC och säga att du är orolig. vet att man kan ta lavemang men vet inte om så små får det

• lovislilly

Ta mycket olja/vaselin på en febertermometer & tempa honom, då brukar det ibland släppa & massera magen & du kan även trycka upp benen mot magen inte hårt med inte jätte löst heller! Har en 8 månaders som har varit förstoppad till & från i hela hennes liv & det brukar funka bra :)

• cissi82

Vår son 9 månader har varit hård i magen sen han föddes men blev mycket värre runt 6 månader. Jag har inte ammat så han harfått ersättning från födsel.

Började med laktolose runt 6 månader 10ml både morgon och kväll plus en burk katrinplommon per dag.
    Fortfarande hård i magen länge. Började då istället göra egen plommon puré. Så nu har vi kunnat dra ner på laktolosen till 5ml morgon och 7,5 malpåse kvällen. Sen äter han ca en halv barnmatsburk med hemkokt plommonpure. Nu är det mer normal konsistens.
    Enligt läkaren kanske vi behöver ge sonen laktolose i tre fyra år innan magen fått ordning på sig själv.
    När sonen är 16-18 månader ska dom även ta glutentest.

• Prosit14

Min 4 månaders blir hård i magen när han får ersättning. Fick rådet av BVC att ge Lactulos, börja med lite varje gång han åt alt. större mängd två gånger per dag. jag skulle ge ca. 0,5ml /100ml ersättning. Fick dock öka lite i början tills hans mage kommit igång. (Ammar jag mycket så behövs det inte, då klarar sig magen själv.)

• ellami

Tack för alla svar!

Att ta tempen funkar inte, tror det är för att avföringen är så hård. Behöver nog "krystas ut".

Jag ammar massor men det hjälper inte :( får han pyttelite mat blir det stopp nästan direkt. Han har alltid haft problem med magknip och svårt att bajsa även som nyfödd trots att jag helammade. Men blivit bara värre nu när vi börjat med annan kost också.

Jag gav 5 ml laktulos imorse och nu vart det igen pyttelite bajs i blöjan. Alltså jäääättelite! Knappt en tsk.

Ni som har fått laktulos ordinerat från läkare, har ni varit på någon utredning eller koll? Jag funderar nästan på att ta min lilla till barnakuten, i synnerhet om han skriker en natt till, så de kan kolla om det är något stopp i tarmarna..

• 2pågar
    ellami skrev 2015-01-10 13:16:54 följande:

Tack för alla svar!

Att ta tempen funkar inte, tror det är för att avföringen är så hård. Behöver nog "krystas ut".

Jag ammar massor men det hjälper inte :( får han pyttelite mat blir det stopp nästan direkt. Han har alltid haft problem med magknip och svårt att bajsa även som nyfödd trots att jag helammade. Men blivit bara värre nu när vi börjat med annan kost också.

Jag gav 5 ml laktulos imorse och nu vart det igen pyttelite bajs i blöjan. Alltså jäääättelite! Knappt en tsk.

Ni som har fått laktulos ordinerat från läkare, har ni varit på någon utredning eller koll? Jag funderar nästan på att ta min lilla till barnakuten, i synnerhet om han skriker en natt till, så de kan kolla om det är något stopp i tarmarna..

Har du testat kokosoljan/kokosfett ... Kung markattas, eller cocosa... Finns på hälsokost och numera på Ica kvantum.

Är i fast vit form, smälter vid 25 grader...

Är den renaste produkten du kan ta in i din kropp.

Jag gav min 4 veckors bebis kokosolja när han blev förstoppad, det funkade kanon!!

Den är så ren och en av de enda produkter i världen som din kropp kan bryta ner utan problem. Innehåller även laurinsyra vilket enbart kan hittad i en enda produkt ytterligare i hela världen - BRÖSTMJÖLKEN.

Kokosoljan har en effekt som ingen annan , läs om den och du kommer inte fortsätta ge ditt barn laktulos mer :)
  • Prosit14

Laktulos är inte som lavemang, utan det tar lite tid innan det gör sin verkan (om man inte överdoserar, för då blir de lösa i magen och man får minska dosen)

Om din bebis mår dåligt,så hade jag ringt sjukvårdsupplysningen eller vänt mig till akuten.

Själv väntade jag någon dag och fortsatte med laktulosen, sen kom det.... Två blöjor... efter det har vi fortsatt med lite laktulos varje dag och magen sköter sig bra.

Enligt BVC så är förstoppning jättevanligt, så det gjordes ingen undersökning. Utan jag skulle återkomma om det inte hjälpte med laktulosen.

• Alexi

Men åk till apoteket och kolla om det finns något lavemang för bebisar och kör på det idag. Sen börjar ni ge lactulos varje dag och ökar dosen tills ni ser att det ger effekt.

• cissi82

Vi var på vårdcentralen och träffade läkare. Fick då ordinerat laktolose efter att läkaren ringt och konsulterat barnsjukhuset .

Svar på tråden Förstoppad 7 månaders? vad göra?