• Mellanmjölkens land

Springcykel vid 1,5 eller 2,5 år?

Vad skulle ni satsa på, springcykel vid 1,5år (om vi får tag på en som passar) eller 2,5 år?

Äldsta barnet är ett vårbarn och fick sin i 2årspresent men yngsta fyller i slutet på oktober, dvs bara nån eller några veckor innan vi brukar ställa undan cyklarna för vintern, så den varianten funkar inte.

Yngsta hanterar vid 14 mån bobycaren bättre än vad äldsta någonsin gjort om det påverkar era åsikter

• Svar på tråden Springcykel vid 1,5 eller 2,5 år?
  • Alexi

Jag skulle börja med trehjuling. Vår äldsta som varit duktig och intresserad av cyklar körde trehjuling när hon var 2,5 tror jag, och sen springcykel när hon var 3,5 år och vanlig cykel när hon var 4,5 år (hon är född i december så det blev en ny cykelnivå varje vår).

• Harmagedon

Det är så sjukt olika det där. Känner några pojkar som varit fantastiska på sin springcyklar långt innan de fyllt två. Så jag skulle nog prova redan nu till sommaren. Med det sagt så har mina ungar varit helt ointresserade.

Min äldsta brydde sig bara o flaket på sin trehjuling till han var fyra så han fick ingen springcykel. Minsta fick en i somras när hon var 2,5 men är bara nöjd att ha en cykel som alla andra i familjen. Hon vägrar att ens sitta på den.

• Alexi

Min fyraåring har varit helt ointresserad av springcykeln sommaren som gick. Men vi hoppas han vill använda den till våren. Det är ju superbra att ha kört springcykel innan man börjar med vanlig cykel.

• frökenelisabeth

Min son är 2,5 och älskar sådana där små bilar man kan köra runt på genom att skjuta sig fram med fötterna (antar att det är det du menar med bobbycar). Men blev jätterädd för balanscykeln när han provade, förmodligen kändes det läskigt med balansen. Få se hur det blir till sommaren.  

• Flickan och kråkan

Vid 1,5 år säger jag med. Han kommer ju att ha mycket cykelperiod kvar när han är nästan 2 år. Trehjuling har inget av mina barn cyklat förrän långt efter springcykel. Fast jag har korta barn som inte nått trehjulingens tranor förrän i samma veva som de fått vanliga cyklar utan stödhjul .

• IsDimma

Jag hade testat redan vid 1.5 år. Funkar det inte så är det inte värre än att ni får vänta ett år liksom.

• Yonndax

Jag tycker inte man ska ska använda springcykel utan det är bättre med trehjuling och sen en större cykel med stödhjul. Både vår son och många av vännernas barn har bara velat använda springcykel för att då behöver man inte trampa. Visst man kanske lär sig lite om balans men de förstår inte varför man måste trampa för att komma framåt. De försöker springa och slår i benen i pedalerna och sen blir det sura för det eller så tycker de att vi vuxna ska knuffa på för att det är jobbigt att trampa. De är från 4 år och uppåt och fick springcykel runt 2 år ålder.

• fesun

Vår son fick springcykel när han var 2,5. Framåt hösten började han bli uttråkad, och våren efter lärde han sig cykla med trampor på ett par dagar. Visst ville ha ha springcykeln ibland efter det, det är ju jobbigare/tyngre att trampa, men springcykeln var ingen utmaning längre så han blev uttråkad direkt ;) lillebror ska få börja med den i sommar, när han är 2,5. Tycker nästan de är lite för små vid 18 mån, de förstår inte lika mkt osv.

• Flickan och kråkan
    Yonndax skrev 2015-01-10 17:26:36 följande:

Jag tycker inte man ska ska använda springcykel utan det är bättre med trehjuling och sen en större cykel med stödhjul. Både vår son och många av vännernas barn har bara velat använda springcykel för att då behöver man inte trampa. Visst man kanske lär sig lite om balans men de förstår inte varför man måste trampa för att komma framåt. De försöker springa och slår i benen i pedalerna och sen blir det sura för det eller så tycker de att vi vuxna ska knuffa på för att det är jobbigt att trampa. De är från 4 år och uppåt och fick springcykel runt 2 år ålder.

Fast det motsatta är ju det som rekommenderas. Våra äldsta bodde på springcykel från att de var 2 resp. 3 år. Sedan cyklade de vanlig cykel med pedaler utan stödhjul från att de var 3,5 respektive drygt 4 år.
Svar på tråden Springcykel vid 1,5 eller 2,5 år?