Inlägg från: Anonym (Har en likadan son) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Har en likadan son)

Pappa låter inte sonen leka med det han vill

Vad ledsen jag blir när jag läser om pappan och hans beteende. En av mina söner var precis som din son som liten. Men han gillade BARA "tjejleksaker", inget annat! Han lekte bara med dockor och "tjejlekar". När han själv började välja kompisar så var det tjejer. Han gillade vara rosa och fick måna mina klänningar som vi knöt på honom. Min sina pappa var lite orolig och sa ofta att han tyckte att han skulle tycka om svart och blått. När han sen skulle börja förskoleklass började jag oroa mig över om han skulle bli retad och utanför för sina val?

Kontaktade BUP (barn och ungdomspsyk) för att rådfråga hur jag som förälder skulle agera? Min son har varit ganska så mammig genom livet. Alltså är det jag som varit hans förebild. Han har aldrig gillat hårda lekar och stoj, utan valt mjuka lugna lekar. Enligt psykologen så är det att kränka hans integritet att förhindra hans val av leksaker och favoritfärg. Han söker sig själv och ska hitta sin personlighet. Det som händer (enligt barnpsykologen) om man förhindrar eller ifrågasätter är att man först och främst trampar på hans integritet, samtidigt så kan det vara så att saker som man inte får testa och uppleva kommer tillbaka med full kraft i tonårsåldern. Då kan den visa sig i helt andra uttryck. Men tanke på att tonåren är jobbiga ändå så kan det ju bli en jobbig historia då.

Idag är min pojke 16 år. Han rider, umgås mycket med tjejer och är en helt "normal" tonåring. Har stora framtidsvisioner, vill bli störst i världen i hästhoppning och hitta en fru som också är intresserad av samma som han.

Känner att det vore bra om pappan taggade ner lite. Vad är det värsta som kan hända om pojken får leka med tjejleksaker och leva som han vill? Det där med att han skulle bli bög? So what? Enligt psykologen jag pratade med så finns det inget som tyder på att han blir mer bög än något annat barn med tanke på de lekar och färger han väljer. Det är inte där de sexuella valen i livet ligger alls.... Sen borde han själv söka hjälp för sin homofobi som han nu håller på att förstöra er pojkes integritet med! Att ett barn inte får visa känslor för att man är pojke bäddar endast för att han kommer stänga av sig själv och Gud vet var sånt sen tar vägen?

Försök att vara stark i det här, det han håller på med skadar din pojke mer än du kan ana!

• Anonym (Har en likadan son)

Läste nu att hans farmor stängt av ett tjejigt program, ja då vet vi ju åtminstone var pappans problem kommer ifrån. Han är uppvuxen i ett homofobiskt hem och har säkert själv blivit tvingad att vara både matcho och stänga av känslor. Så tragiskt och hemskt! ????

Mitt tips, som jag glömde skriva, är att du först och främst ringer till BUP för din sons del. De kommer säkert vilja träffa er båda eftersom detta nu verkar vara ett så stort problem i er relation. BUP är fantastiska på alla sätt och vet nog hur de ska handskas med pappan. Skulle det inte funka skulle jag helt klart strida för att ha min son ännu mer och att han fick ha honom mindre tills han inser hur mycket skada han åsamkar sin son.

Svar på tråden Pappa låter inte sonen leka med det han vill