• LaLola

Snål bröllopspresent?

Jag tycker att ni borde uppskatta presenten ni fick oavsett vad den kostade.

• LaLola
    Anonym (brud) skrev 2015-01-10 16:59:19 följande:
    Mnja, det var inte så mycket att uppskatta.... Ett presentkort liksom, jag måste gå i väg till butiken och själv välja en blommsterkvast. Hade de köpt något personligt för 300 kr hade vi nog uppskattat det mer.
    Huvva.
  • LaLola
    WinterDawn skrev 2015-01-10 17:00:41 följande:
    Varför ens börja fundera på vad presenter kostar och vem som la vad och hur mycket?
    Exakt.
  • LaLola
    Anonym (brud) skrev 2015-01-10 17:02:38 följande:
    Svårt att undvika när det är just ett presentkort, det står ju i kortet hur mycket det är värt. Och så står det i kortet vilka det kommer ifrån, namn uppradade, d.v.s tre familjer. 
    Men ni fick ju iaf något! Om nu det var viktigt med presenter.
  • LaLola
    Nyfiken gul skrev 2015-01-10 17:04:52 följande:

det kändes otacksamt faktiskt att inte uppskatta det man får.   

på interflora kan man köpa mycket . Jag skulle nog köpa en fin vas eller kruka för pengarna , en present som består.  Ta fram den och fylla med färska blommor på en bröllopsdag tex.

Exakt. Jag hade också köpt något sånt.
  • LaLola
    Anonym (M) skrev 2015-01-10 17:08:46 följande:

Ja, det var en futtig present. Frågan är om de är fattiga, socialt inkompetenta eller om de inte tycker att ni är värda mer... Bäst att inte fundera mer på saken!

Eller så är Ts o hennes man väldigt svåra att handla till....De kanske tänkte som Nyfiken Gul (att de kan köpa en vas som de får välja själva o därmed slipper en ful vas de inte gillar).
  • LaLola
    Anonym (brud) skrev 2015-01-10 17:09:31 följande:
    Samtidigt, jag vet inte riktigt vad det är jag ska uppskatta i gåvan? Den är i mitt tycke både snål och fantasilös. De blir bjudna på en fantastisk middag på ett jättetrevligt ställe och de kan inte ens anstränga sig mer än att köpa ett presentkort för 300 kr? 

Här hade vi bröllopet förresten, för er som undrar: www.krusenbergherrgard.se/ 
    Tyckte de att det var en "fantastisk middag på ett jättetrevligt ställe"?
  • LaLola
    ica skrev 2015-01-10 17:15:56 följande:
    Det hade i alla fall visat lite omtanke och fantasi.
    Och om vasen hade varit så ful att Ts helst hade velat gömma den på vinden så hade det fortfarande varit en godkänd present?
  • LaLola
    Anonym (brud) skrev 2015-01-10 17:17:08 följande:
    Jag bad inte gästerna om recensioner direkt... Men en bröllopsmiddag på Krusenberg är knappast vanlig vardagsmiddag på lokala pizzahaket. Faktum är att en av mina kusiner hade sin bröllopsmiddag där också för ett par år sedan så jag tror inte de tyckte vi valt ett dåligt ställe.
    Men om de medvetet var snåla för att de inte gillade stället eller valet av middag (vilket är extremt osannolikt!) är det ännu värre, skulle du vara medvetet snål med bröllopspresenten bara för att du blir bjuden på bröllop på ett ställe du inte gillar?
    Ok... Själv hade jag känt mig totalt felplacerad på ett sånt ställe o tackat nej till middan.....men det är jag det!

Så jag hade inte behövt fundera på din fråga.
  • LaLola
    WinterDawn skrev 2015-01-10 17:23:07 följande:
    Men som tur är så omger jag mig bara med folk som blir glada bara man kommer, de skulle aldrig "räkna pengar" på det sättet som du gör.
    Samma här och det är så skönt.
  • LaLola
    880215 skrev 2015-01-10 18:09:28 följande:
    Komigen. Vad får man på Interflora för 300 spänn!?
    Jag köpte en "mor-dotter" bukett till en som nyss fått barn. Den gick på 550:- och då var det den billigare varianten.

Men visst ska man vara tacksam för vad man får. Men det var ändå väldigt snålt och framförallt märkligt att ge ett presentkort på just Interflora, med det beloppet.
    Ja nu känner jag inte till exakt deras utbud men blomsteraffärer säljer ju inte enbart blommor. Iaf inte de jag besökt. De brukar ha en massa fina saker. Så jag skulle nog kunde göra flera fynd för 300 kr.
  • LaLola
    880215 skrev 2015-01-10 18:30:18 följande:
    Knappast. Vaser, krukor, etc. är också det grymt dyrt på Interflora. Då hade man hellre kunnat ge ett presentkort på 300:- på IKEA, där 300:- iaf räcker till nått.

Hade de givit 300:- var på Interflora, så fine.
    Men denna present, av totalt tre(!) familjer, var oerhört snål och jag hade skämts halvt ihjäl om jag hade varit en del av den presenten.
    Jaså. Tror jag måste göra mig ett besök på en av blomsteraffärerna här i stan som är sluten till Interflora. De har en massa prylar i butiken o jag tvivlar på att allt är dyrt.

Oj, så jobbigt det måste vara att skämmas över en sån sak.
  • LaLola
    880215 skrev 2015-01-10 18:47:55 följande:
    Givetvis är inte ALLT dyrt. De har fina blomsterpinnar med glitter och fjädrar, stenar, osv. Men vem fan vill ha en massa sån skit liggande hemma och samla damm?
    En stor härlig vas - absolut! Men en sådan kostar knappast 300:-.
    Jag.
  • LaLola
    Erizajo skrev 2015-01-10 19:22:18 följande:

Ja snålt. Mina kompisar som hjälpte mig att fixa håret och sminka mig när jag gifte mig gav oss inget alls då de tyckte att det räckte att de hjälpt till! Min kusin som band brudbuketten (mycket större jobb) gav present också.

De ställde upp o fixade hår o smink o du tycker att de skulle ha gett presenter också?! Seriöst?
  • LaLola
    hägande rumpan skrev 2015-01-10 19:37:58 följande:
    Du lever i en drömvärld. Vänligen slå upp ett tält i skogen och bosätt dig där förevigt!
    Drömvärld? På vilket sätt då?
  • LaLola
    sextiotalist skrev 2015-01-10 19:44:10 följande:
    det undrar jag också, men jag funderar om inte den yngre generationen har drabbats av någon hybris, jag har inga som helst minnen att, när mina vänner gifte sig, hade några problem med kostnaden på bröllopspresenter. 
    Sedan, som jag skrev innan, så finns det fortfarande unga personer som inser att folk inte har jätteekonomier och det viktigaste har varit närvaron, inte presenten.
    Jo jag tror som dig.
  • LaLola
    hägande rumpan skrev 2015-01-10 19:48:29 följande:
    Slå upp ett tält och bosätt dig där baby
    Mm jag såg att du skrev det förut men nu var det ju inte det jag undrade över. Så svårt att haja vad jag ville veta var det väl ändå inte?
  • LaLola
    Hedebris skrev 2015-01-10 19:49:19 följande:

Vi fick en espressokokare, en sådan man sätter på spisen. Jättefin och bra, dock var det sump i den när vi fick den

Hoppsan!
  • LaLola
    hägande rumpan skrev 2015-01-10 19:55:03 följande:
    Då påstår dig bli glad för 300 kr från tre stora familjer. Näää....du skulle nog hålla god min, men hemma skulle du tycka det var snålt. Slå upp ett tält nu.
    Ja eftersom jag aldrig förväntar mig att få presenter så. För mig är det viktigare med gemenskapen, att få prata, skratta o ha det trevligt.

Svar på tråden Snål bröllopspresent?