Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Snål bröllopspresent?

Oj, jag hoppas verkligen inte mina vänner tänker så.

Det har varit några som gift sig på jobbet och med tanke på trådar kring värdet på bröllopspresent som florerat här så har vi pratat om det. De var nästan chockade när de hörde hur vissa resonerade. Båda mina kollegor hade sett till att det viktigaste var gästernas närvaro, en hade önskat sig upplevelse och det viktigaste var att man,gjorde något tillsammans. De fick en picknick från ett par som hade tight ekonomi och det var en enkel, men mycket uppskattad utflykt.

Min syster fick många enkla bröllopspresenter. Men det var inget som de såg som något negativt. En av de enkla är något de fortfarande använder ofta

• sextiotalist
    LaLola skrev 2015-01-10 19:39:18 följande:
    Drömvärld? På vilket sätt då?
    det undrar jag också, men jag funderar om inte den yngre generationen har drabbats av någon hybris, jag har inga som helst minnen att, när mina vänner gifte sig, hade några problem med kostnaden på bröllopspresenter. 
    Sedan, som jag skrev innan, så finns det fortfarande unga personer som inser att folk inte har jätteekonomier och det viktigaste har varit närvaron, inte presenten.
  • sextiotalist
    hägande rumpan skrev 2015-01-10 19:49:11 följande:

Alltid när jag läser dina inlägg (oavsett vilken tråd) så tänker jag på kokt korv med bröd, ketchup och senap på.

jag gillar inte ketchup. Om du visste hur många baler jag varit på och hur många långklänningar jag har nedpackade. Vilka fester, jag har avnjutit gåslever och andra delikatesser.

Men jag är rätt anspråkslös när det gäller förväntningar

Jag tycker alltid att sällskapet är viktigast
  • sextiotalist
    Anonym (Lilla jag) skrev 2015-01-10 20:28:40 följande:

Jag håller med dig i det att man inte ska "förvänta sig" presenter. MEN jag måste ändock hålla med TS. Det måste varit en av de tråkigaste presenter någonsin.

Jag värdesätter tanke, så en bukett från den egna trädgården skulle trumfa 3000:- i presentkort på Interflora (kanske lite svårt den här årstiden..  )

Bästa födelsedagspresenten jag har fått är från syrran, NYBAKTA BULLAR. Jag är nämligen värdelös på att baka. Ett år när brorsan o dom hade dålig ekonomi fick jag den finaste julklappen någonsin, deras söner tre o fem år hade målat en tavla hur dom "såg mig" och sen (försökt) skrivit "vi älskar dig" o sina namn, fick den i en ram barnen hade valt ut. Sitter på hedersplats i hallen. 

Kontenta, hellre något gratis med tanke bakom, än något dyrt opersonligt! 

TILL TS

Stort GRATTIS! 

det håller jag med om, em genomtänkt present är alltid mer värdefull än vilken dyr present som helst, oavsett prislapp. Vi gav bort en relativt enkel gåva, men var den som värdparet uppskattade mest, trots att andra gav exklusiva viner,flotta delikatesskorgar.
  • sextiotalist
    Anonym (Maria) skrev 2015-01-10 21:12:20 följande:

Någon annan i tråden berättade om ekonomiskt begränsade vänner som gett en picnic i bröllopspresent, det lät underbart oavsett givarens ekonomi. 

Men 300 kr, i ett presentkort, från 6 stycken vuxna? Herregud... 

det var jag, den kvinnan som enligt en annan i tråden tydligen är trashig ;).

Ja, jag tycker också det var en väldigt fin present. Personligen tycker jag pengar och presentkort är nono som bröllopspresent.
  • sextiotalist

Jag hade blivit väldigt glad för ett presentkort på en blomsteraffär, än gladare på en trädgårdshandel, men det är för att jag gillar trädgård. När jag fyllde 50 fick jag presentkort, tre stycken på det stora beloppet 200 kronor var. Jag har fortfarande glädje av det jag köpte.

Nej, mina vänner är inga fattiglappar, men det är på den nivån vi har lagt oss. För vi ser gåvor som en symbolisk gest och att vi träffas desto viktigare

• sextiotalist
    Anonym (Förbannat snålt) skrev 2015-01-11 13:52:36 följande:

Tycker det var sjukt snålt!

Det visar på en total brist på omdöme.

Ca 1000 kr är normalt för en bröllopsgåva. Tre familjer bör ge en gåva för mella 2-3000 om de är normala.

Skit i alla som försöker få dig att känna dig fel och otacksam TS. De kan sälla sig till apflocken på zoo om de inte har koll på sådana här grundläggande saker.

1000 kronor, nej. När jag har pratat med folk som gifter sig eller ska på bröllop om dessa trådar så har de skakat på huvudet och undrat vilka kretsar folk umgås i. Detta gäller välutbildade kolleger, med ok ekonomi. Det var bla min chef som önskade sig upplevelser, värdet var noll intressant.

Nej, det är inte standard och jag har en känsla av att det är ett nyrikt beteende, att visa att man har pengar.
  • sextiotalist
    Froststar skrev 2015-01-11 13:58:14 följande:

Om någon varken har råd, fantasi eller tid kanske personen ska avstå bröllopet då. Det är lätt att hitta ursäkter för varje dåligt beteende. Det betyder dock inte att man får bete sig hur som helst och hur socialt missanpassat som helst.

Synd att du får ångest. Bästa rådet jag kan ge dig, tacka nej om någon skulle bjuda dig på ett bröllop.

eller omge dig med vänner som inte värderar vänskap i pengar
  • sextiotalist
    Froststar skrev 2015-01-11 14:33:14 följande:

Fast om ni tycker att det är OK att ingen gör en ansträngning för er skull så är det väl OK (och då behöver det inte vara pengar heller). Men jag anstränger mig för mina vänner och ställer upp och hittar på trevliga grejer. VIll de inte göra detsamma för mig, då är jag inte ok med det helt enkelt. Och det handlar fortfarande ine om pengar.

jag har inte sagt något annat. Jag har hela tiden skrivit att en genomtänkt present slår vilken prislapp som helst. Att jag sedan, till skillnad från ts, uppskattat ett sådant presentkort, oavsett belopp, pga mitt intresse är en annan sak.

Det jag vänder mig mot är att flera skriver att det måste vara ett visst värde på gåvan.

ja, det kom även vänner till min 50-årsdag utan present och jag brydde mig inte, de kom och det räknades. Ska väl tillägga att de hade rest en bit
  • sextiotalist
    Anonym (Förbannat snålt) skrev 2015-01-11 15:22:06 följande:

Men allvarligt! Vad är det för grottmänniskor du känner? I min värld är det helt sjukt att åka hem till någon på och uppvakta den på 50-årsdagen utan att ha med en present, en blomma eller en flaska vin.

Jag går inte ens på middag till grannen utan att ta med något av ovan nämnda. Det är att visa sin uppskattning, göra sina vänner glada med något fint eller gott. Det är god ton och helt i linje med vanligt hyfs.

Jag tycket det är helt uppåt väggarna att inte ha med gåvor när man är bortbjuden. Ohyfsat och fräckt!

nu brukar jag ha med mig något. Nu fanns det en förklaring, så hon ursäktade sig. Men jag tog inte alls illa upp, inte det minsta. Jag var glad att hon tog sig till mig.

Det jag menade var att jag inte hänger upp mig på sådant.

Du kan vara lugn, jag tar alltid med mig något till värdparet. Ofta en blomma om de inte avsäger sig
Svar på tråden Snål bröllopspresent?