• mswestie

    Gränser för att sova över? Tips?

    Hejsan allihopa! Gjorde nydligen en tråd som heter ''min 13åriga dotter är i lag med en 17åring'' så läs den gärna först innan ni läser denna!
    Men hursomhelst så vill min dotter nu sova över med han på sportlovet, hon sa att hon vill somna och vakna upp bredvid den hon älskar, och fyllde på med att hon tyckte det var jobbigt att behöva gå eller ta bussen till han hela tiden, så det vore enklare om dom sov över. Har ni några tankar om detta? Hon har sagt upprepade gånger att hon inte vill ha sex med pojken och att hon tagit upp det med han - som han tydligen var helt förstående till. Fast tänk om dom gör det ändå? Jag behöver råd och era synpunkter på detta! 

  • Svar på tråden Gränser för att sova över? Tips?
  • Plainsongs

    Om de har sex så har dem det på dagtid också, det kan jag GARANTERA dig. Litar du på att din dotter sköter sig när hon sover borta i vanliga fall?

  • Anonym (sexändå)

    Tänk såhär, om de vill ha sex med varandra så kan de ha det mitt på dan om de vill. Eller när som helst när de ses. Det behöver inte alltid ske när man har borstat tänderna och släckt lampan. Men hoppas hon har koll på skydd och så.

  • Fjärilslarv

    låt henne sova över såklart, men ge henne en förpackning med kondomer.

  • Anonym (Helena)

    Nej, hon ska inte sova över. Hon är på tok för ung! Som förälder ska man sätta tydliga gränser. Det lär inte vara populärt nu men på lång sikt är det det allra bästa för henne.

  • Stjärnfall76

    Skulle aldrig låta en 13åring sova över, hon är alldeles för ung och ska inte ha den pressen som han kan sätta henne under.


    Fjärilslarv skrev 2015-01-10 22:04:08 följande:

    låt henne sova över såklart, men ge henne en förpackning med kondomer.


    Låter helt galet, det är tom olagligt, varför ska man som föräldrer godkänna det då.

    De av mina kompisar som hade sex väldigt tidigt blev dels pressade till det och dels ångrade de sig och mådde dåligt = var inte mogna.
  • Anonym (Försiktig)

    Vi låter inte vår 15-åriga son övernatta med flickvännen. Vi tycker att han är för ung att ha sex. Är vi ovanligt stränga?

  • Anonym (hm)

    Oj, jag och min pojkvän började ha sex när vi var 13 och 14. Det var ingen press, det var fantastiskt och jag ångrar det inte en sekund (är 30 idag så jag har hunnit få perspektiv ).

    Nu är det annorlunda eftersom en är över 15 och därmed olagligt men jag fattar inte varför alla är så stränga. Det är nog för att jag och mina vänner har haft bra erfarenheter som jag har svårt med de här förbuden. Det viktigare är skydd mot graviditet för de kan ha sex precis när som helst och inte bara när man sover över. Förbjuder man finns det risk att de hatt sex ändå och inte vågar fråga om skydd.

  • Anonym (Försiktig)
    Anonym (hm) skrev 2015-03-29 13:50:26 följande:

    Oj, jag och min pojkvän började ha sex när vi var 13 och 14. Det var ingen press, det var fantastiskt och jag ångrar det inte en sekund (är 30 idag så jag har hunnit få perspektiv ).

    Nu är det annorlunda eftersom en är över 15 och därmed olagligt men jag fattar inte varför alla är så stränga. Det är nog för att jag och mina vänner har haft bra erfarenheter som jag har svårt med de här förbuden. Det viktigare är skydd mot graviditet för de kan ha sex precis när som helst och inte bara när man sover över. Förbjuder man finns det risk att de hatt sex ändå och inte vågar fråga om skydd.


    Skönt att det gick bra för er. Man färgas nog av egna erfarenheter. Min fru och jag hade båda sen debut, så i våra ögon är 15 väldigt ungt. 17-18 känns som rimligare. Men enligt statistiken tror jag att var tredje 15-åring har haft debuten, så det är ju inget ovanligt. Å andra sidan tror jag att det är många som i efterhand tycker att de kunde ha väntat längre med sex. 
  • Anonym (Nej)

    När jag var 14 var jag tillsammans med en kille som var 19. Mina föräldrar var väldigt tillåtande och lät mig i princip bo hos honom i perioder från att jag var ca 15 (han hade egen lägenhet). Jag önskar nu i efterhand att de haft striktare regler för detta. Jag var en väldigt "mogen" tonåring som klarade mig själv tidigt och hade aldrig någon revolt (behövde väl aldrig). Dock ser jag nu som vuxen att jag inte var redo för detta och att jag levde på ett sätt jag inte var mogen för. Jag hade t ex sex innan jag borde vet jag nu och jag tror att det påverkar min något komplicerade relation till sex idag.

    Med detta i bagaget kommer nog jag vara mer restriktiv när det gäller min egen dotter och jag skulle inte låta henne sova över hos en pojkvän när hon är 13. Vill hon inte ha sex är det lättare att avstå dagtid, när man sover över kan det kännas som att det förväntas och jag tror att det är större risk att pressas till något man egentligen inte vill.

  • Anonym (Försiktig)
    Anonym (Nej) skrev 2015-03-29 17:47:52 följande:

    När jag var 14 var jag tillsammans med en kille som var 19. Mina föräldrar var väldigt tillåtande och lät mig i princip bo hos honom i perioder från att jag var ca 15 (han hade egen lägenhet). Jag önskar nu i efterhand att de haft striktare regler för detta. Jag var en väldigt "mogen" tonåring som klarade mig själv tidigt och hade aldrig någon revolt (behövde väl aldrig). Dock ser jag nu som vuxen att jag inte var redo för detta och att jag levde på ett sätt jag inte var mogen för. Jag hade t ex sex innan jag borde vet jag nu och jag tror att det påverkar min något komplicerade relation till sex idag.

    Med detta i bagaget kommer nog jag vara mer restriktiv när det gäller min egen dotter och jag skulle inte låta henne sova över hos en pojkvän när hon är 13. Vill hon inte ha sex är det lättare att avstå dagtid, när man sover över kan det kännas som att det förväntas och jag tror att det är större risk att pressas till något man egentligen inte vill.



    Jo, det är just det att man som förälder har en uppgift att sätta gränser, även om ungdomarna just då inte alls förstår det. Men hur och när ska man sätta gränserna? Det är det svåra. Jag tycker att det är rimligt att en 15-åring väntar med sex.
  • Anonym (Försiktig)
    Anonym (Nej) skrev 2015-03-29 17:47:52 följande:

    När jag var 14 var jag tillsammans med en kille som var 19. Mina föräldrar var väldigt tillåtande och lät mig i princip bo hos honom i perioder från att jag var ca 15 (han hade egen lägenhet). Jag önskar nu i efterhand att de haft striktare regler för detta. Jag var en väldigt "mogen" tonåring som klarade mig själv tidigt och hade aldrig någon revolt (behövde väl aldrig). Dock ser jag nu som vuxen att jag inte var redo för detta och att jag levde på ett sätt jag inte var mogen för. Jag hade t ex sex innan jag borde vet jag nu och jag tror att det påverkar min något komplicerade relation till sex idag.

    Med detta i bagaget kommer nog jag vara mer restriktiv när det gäller min egen dotter och jag skulle inte låta henne sova över hos en pojkvän när hon är 13. Vill hon inte ha sex är det lättare att avstå dagtid, när man sover över kan det kännas som att det förväntas och jag tror att det är större risk att pressas till något man egentligen inte vill.



    Jo, det är just det att man som förälder har en uppgift att sätta gränser, även om ungdomarna just då inte alls förstår det. Men hur och när ska man sätta gränserna? Det är det svåra. Jag tycker att det är rimligt att en 15-åring väntar med sex.
  • Anonym (Försiktig)

    Jag kom att tänka på en bekant som har en 17-årig son med 16-årig flickvän. Där är flickans föräldrar stränga och tillåter inte övernattningar eller sex och ungdomarna accepterar det. Men de verkar väldigt harmoniska och kärleksfulla tillsammans. Att sällskapa utan sex är ett fint skede som flera skulle kunna unna sig att vara i lite längre. Kanske det också kan vara så att ungdomar egentligen är tacksamma över vissa gränser. 

  • Anonym (Vidrigt)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-10 22:04:08 följande:

    låt henne sova över såklart, men ge henne en förpackning med kondomer.


    Du vet att hon inte är byxmyndig än va?
    Eller du kanske tycker att det är okej att även ge en 10:åring kondomer så hon kan ligga med sin 15 åriga pojkvän? 
    Fyfan alltså.
Svar på tråden Gränser för att sova över? Tips?