Inlägg från: Anonym (Försiktig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Försiktig)

Gränser för att sova över? Tips?

Vi låter inte vår 15-åriga son övernatta med flickvännen. Vi tycker att han är för ung att ha sex. Är vi ovanligt stränga?

• Anonym (Försiktig)
    Anonym (hm) skrev 2015-03-29 13:50:26 följande:

Oj, jag och min pojkvän började ha sex när vi var 13 och 14. Det var ingen press, det var fantastiskt och jag ångrar det inte en sekund (är 30 idag så jag har hunnit få perspektiv ).

Nu är det annorlunda eftersom en är över 15 och därmed olagligt men jag fattar inte varför alla är så stränga. Det är nog för att jag och mina vänner har haft bra erfarenheter som jag har svårt med de här förbuden. Det viktigare är skydd mot graviditet för de kan ha sex precis när som helst och inte bara när man sover över. Förbjuder man finns det risk att de hatt sex ändå och inte vågar fråga om skydd.

Skönt att det gick bra för er. Man färgas nog av egna erfarenheter. Min fru och jag hade båda sen debut, så i våra ögon är 15 väldigt ungt. 17-18 känns som rimligare. Men enligt statistiken tror jag att var tredje 15-åring har haft debuten, så det är ju inget ovanligt. Å andra sidan tror jag att det är många som i efterhand tycker att de kunde ha väntat längre med sex. 
  • Anonym (Försiktig)
    Anonym (Nej) skrev 2015-03-29 17:47:52 följande:

När jag var 14 var jag tillsammans med en kille som var 19. Mina föräldrar var väldigt tillåtande och lät mig i princip bo hos honom i perioder från att jag var ca 15 (han hade egen lägenhet). Jag önskar nu i efterhand att de haft striktare regler för detta. Jag var en väldigt "mogen" tonåring som klarade mig själv tidigt och hade aldrig någon revolt (behövde väl aldrig). Dock ser jag nu som vuxen att jag inte var redo för detta och att jag levde på ett sätt jag inte var mogen för. Jag hade t ex sex innan jag borde vet jag nu och jag tror att det påverkar min något komplicerade relation till sex idag.

Med detta i bagaget kommer nog jag vara mer restriktiv när det gäller min egen dotter och jag skulle inte låta henne sova över hos en pojkvän när hon är 13. Vill hon inte ha sex är det lättare att avstå dagtid, när man sover över kan det kännas som att det förväntas och jag tror att det är större risk att pressas till något man egentligen inte vill.

Jo, det är just det att man som förälder har en uppgift att sätta gränser, även om ungdomarna just då inte alls förstår det. Men hur och när ska man sätta gränserna? Det är det svåra. Jag tycker att det är rimligt att en 15-åring väntar med sex.
  • Anonym (Försiktig)
    Anonym (Nej) skrev 2015-03-29 17:47:52 följande:

När jag var 14 var jag tillsammans med en kille som var 19. Mina föräldrar var väldigt tillåtande och lät mig i princip bo hos honom i perioder från att jag var ca 15 (han hade egen lägenhet). Jag önskar nu i efterhand att de haft striktare regler för detta. Jag var en väldigt "mogen" tonåring som klarade mig själv tidigt och hade aldrig någon revolt (behövde väl aldrig). Dock ser jag nu som vuxen att jag inte var redo för detta och att jag levde på ett sätt jag inte var mogen för. Jag hade t ex sex innan jag borde vet jag nu och jag tror att det påverkar min något komplicerade relation till sex idag.

Med detta i bagaget kommer nog jag vara mer restriktiv när det gäller min egen dotter och jag skulle inte låta henne sova över hos en pojkvän när hon är 13. Vill hon inte ha sex är det lättare att avstå dagtid, när man sover över kan det kännas som att det förväntas och jag tror att det är större risk att pressas till något man egentligen inte vill.

Jo, det är just det att man som förälder har en uppgift att sätta gränser, även om ungdomarna just då inte alls förstår det. Men hur och när ska man sätta gränserna? Det är det svåra. Jag tycker att det är rimligt att en 15-åring väntar med sex.
  • Anonym (Försiktig)

Jag kom att tänka på en bekant som har en 17-årig son med 16-årig flickvän. Där är flickans föräldrar stränga och tillåter inte övernattningar eller sex och ungdomarna accepterar det. Men de verkar väldigt harmoniska och kärleksfulla tillsammans. Att sällskapa utan sex är ett fint skede som flera skulle kunna unna sig att vara i lite längre. Kanske det också kan vara så att ungdomar egentligen är tacksamma över vissa gränser. 

Svar på tråden Gränser för att sova över? Tips?