• Anonym (Tröttis)

Svamp i munnen? Någon med kunskap?

Hej!

Jag har haft en vit beläggning på tungan och i gommen sedan ca 1,5-2 veckor. I svalget så är blodkärlen väldigt synliga och röda och papillerna är svullna på tungan.

Det ser ut som att det borde göra ont som sjutton, men det känns mest strävt och svullet i halsen, ingen smärta. Jag är för övrigt frisk men har haft huvudvärk och vart väldigt trött sedan 2-3 veckor.

På vårdcentralen vart jag slussad till en ssk som kunde konstatera detsamma som jag, rodnad och vit beläggning.. Jag frågade om det kunde vara svamp och hon tvekade men skrev ut nystantin som jag ska gurgla i två veckor.

Nu har det gått fyra dagar, beläggningen är något mindre på tungan men skillnaden är inte stor. Svullenheten i halsen är kvar och strävheten i tungan också.

Är det för tidigt att vänta sig resultat? Eller kan det vara något annat än svamp?

• Svar på tråden Svamp i munnen? Någon med kunskap?
  • Anonym (Wildrat)

Svamp tar tid att bli av med. Komplettera munsköljen med en tungskrapa så blir tungan fräsch lite snabbare. Använd munsköljen några veckor till och funkar den inte så boka tid hos läkare för att få Fluconazol istället eller tillsammans med Mycostatinet.

• Tow2Mater

I kombination med Nystantinet (eller Fluconazol) dra ner kraftigt på socker, kolhydrater, alkohol och jäst eftersom det göder svampen.
    T ex kokosfett och kålrot har motsatt effekt, ät det som en naturlig boost mot svampen. Googla "candida diet".

Vet inte om svamp ger svullnad i halsen. Men kanske det gör det.

• Detoxtjejen

En frisk vuxen får inte en candidainfektion i munnen, så det är viktigt att finna ut varför du drabbats om du nu gjort det.

• Tow2Mater
    Detoxtjejen skrev 2015-01-11 06:23:32 följande:

En frisk vuxen får inte en candidainfektion i munnen, så det är viktigt att finna ut varför du drabbats om du nu gjort det.

Jo det kan man visst få.
  • asta66

Jag tror man räknar med ca 2 veckor. Vichyvatten kan hjälpa lite.

• Anonym (kopp)
    Detoxtjejen skrev 2015-01-11 06:23:32 följande:

Naturligtvis kan man få det. 

Varför svarar du ofta så kategoriskt när du väldigt ofta har fel? Ett tips är att skriva "jag tror" eller "jag trodde" eller "jag har hört" istället för att framställa sina svar som fakta?
  • Detoxtjejen
    Tow2Mater skrev 2015-01-11 16:45:34 följande:
    Jo det kan man visst få.
    Anonym (kopp) skrev 2015-01-11 16:49:09 följande:
    Naturligtvis kan man få det. 

Varför svarar du ofta så kategoriskt när du väldigt ofta har fel? Ett tips är att skriva "jag tror" eller "jag trodde" eller "jag har hört" istället för att framställa sina svar som fakta?
    Kan inte någon av er berätta för mig när det sker? Detta är mitt område och jag kan en hel del om just oral candida. Bifogar även en källa till mitt påstående.
    www.internetmedicin.se/page.aspx

• Anonym (Tröttis)

Hej

Tack så mycket för era tips och råd! :) Det är bara att fortsätta två veckor ut och se ifall det har hjälpt då!

Jag ska kolla in candidadieten och så får jag nog ta och köpa hem lite vichyvatten! Allt som kan snabba på förloppet är ju toppen! :) Jag håller även på och borstar över tungan med tandborste (som jag tänkte slänga sen). Men vissa partier, främst på slemhinnan, går inte riktigt att borsta bort :/

Jag hoppas att det ger med sig, det känns ju lite obehagligt, främst för att blodkärlen har blivit så synliga.

Det är troligt att jag kan ha fått det pga min medicinering. Min bakterieflora är nog väldigt låg / i uppbyggnadsfas:

Jag äter tetralysal (bredspektrumantibiotika) på en stående ordination sedan länge, men jag har aldrig fått biverkningar.

För ca 3 veckor sedan fick jag dessutom en antibiotikakur mot en långdragen urinvägsinfektion som avslutades för ~2 veckor sedan.

• Detoxtjejen
    Anonym (Tröttis) skrev 2015-01-11 20:49:39 följande:

Hej

Tack så mycket för era tips och råd! :) Det är bara att fortsätta två veckor ut och se ifall det har hjälpt då!

Jag ska kolla in candidadieten och så får jag nog ta och köpa hem lite vichyvatten! Allt som kan snabba på förloppet är ju toppen! :) Jag håller även på och borstar över tungan med tandborste (som jag tänkte slänga sen). Men vissa partier, främst på slemhinnan, går inte riktigt att borsta bort :/

Jag hoppas att det ger med sig, det känns ju lite obehagligt, främst för att blodkärlen har blivit så synliga.

Det är troligt att jag kan ha fått det pga min medicinering. Min bakterieflora är nog väldigt låg / i uppbyggnadsfas:

Jag äter tetralysal (bredspektrumantibiotika) på en stående ordination sedan länge, men jag har aldrig fått biverkningar.

För ca 3 veckor sedan fick jag dessutom en antibiotikakur mot en långdragen urinvägsinfektion som avslutades för ~2 veckor sedan.

Vad bra att du gav denna info! Då är du inte det som man kallar "fullt frisk", eftersom antibiotika rubbar munhålans normala bakterieflora som annars parerar candida. Sannolikt självläker din candida, annars kan du kontakta tandläkare eller läkare för recept på nystatin. (eller köp fluconazol på apoteket, men det finns en risk för ressistensutveckling, så nystatin är förstahandsvalet.) Dock finns det naturligtvis risk för recidiv så länge du står på Tetralysal.
  • Anonym (blåt)

Jag fick svamp i munnen vid två tillfällen. Båda gångerna gick det bort då jag rökte Marijuana, en gång varje dag i ca fem dagar...

Svar på tråden Svamp i munnen? Någon med kunskap?