• Anonym (Tröttis)

Svamp i munnen? Någon med kunskap?

Hej!

Jag har haft en vit beläggning på tungan och i gommen sedan ca 1,5-2 veckor. I svalget så är blodkärlen väldigt synliga och röda och papillerna är svullna på tungan.

Det ser ut som att det borde göra ont som sjutton, men det känns mest strävt och svullet i halsen, ingen smärta. Jag är för övrigt frisk men har haft huvudvärk och vart väldigt trött sedan 2-3 veckor.

På vårdcentralen vart jag slussad till en ssk som kunde konstatera detsamma som jag, rodnad och vit beläggning.. Jag frågade om det kunde vara svamp och hon tvekade men skrev ut nystantin som jag ska gurgla i två veckor.

Nu har det gått fyra dagar, beläggningen är något mindre på tungan men skillnaden är inte stor. Svullenheten i halsen är kvar och strävheten i tungan också.

Är det för tidigt att vänta sig resultat? Eller kan det vara något annat än svamp?

• Svar på tråden Svamp i munnen? Någon med kunskap?
  • Tow2Mater
    Detoxtjejen skrev 2015-01-11 17:50:06 följande:
    Anonym (kopp) skrev 2015-01-11 16:49:09 följande:
    Naturligtvis kan man få det. 

Varför svarar du ofta så kategoriskt när du väldigt ofta har fel? Ett tips är att skriva "jag tror" eller "jag trodde" eller "jag har hört" istället för att framställa sina svar som fakta?
    Kan inte någon av er berätta för mig när det sker? Detta är mitt område och jag kan en hel del om just oral candida. Bifogar även en källa till mitt påstående.
    www.internetmedicin.se/page.aspx

I din egen källa kan du ju läsa om flera saker som kan utlösa svampen hos friska personer, t ex tandproterer, tobaksrökning, frekventa sockerinnehållande måltider. Astmamedicin är en annan, och alkohol. Men du kallar väl en person med lättare astmasymptom eller tandproteser som icke-frisk, så det är ju ganska lönlöst att ge dig mer info. Nedsatt immunförsvar kan man få av många saker, fast man är frisk.
  • Detoxtjejen

Lönlöst att ge mig mer info? Jag förstår inte riktigt vad problemet är! TS presenterar ett problem som är associerat med förändring av immunförsvaret och faktorer. Initialt får vi inte veta att TS står på antibiotika kontinuerligt och även haft ytterligare en kur med ett annat preparat och då är det helt logiskt att förklara för TS att candidainfektion alltid ska ha en förklaring hos vuxna individer för att TS om ingen sådan förklaring funnits skulle kunna kontrollera sitt hälsotillstånd istället för att ägna sig åt verkningslösa huskurer mot en åkomma som egentligen är ett symtom på något annat.

• Tow2Mater
    Detoxtjejen skrev 2015-01-12 03:09:51 följande:

för att TS om ingen sådan förklaring funnits skulle kunna kontrollera sitt hälsotillstånd istället för att ägna sig åt verkningslösa huskurer mot en åkomma som egentligen är ett symtom på något annat.

Men läs trådstarten. TS har varit hos vårdcentralen. Tror du inte de klarar av att göra sitt jobb?
  • Detoxtjejen

Uppenbarligen missade de att förklara orsak och förväntat förlopp med behandling...

• Tess1990

Jag fick svamp i munnen när jag felaktigt fick penicillin för infektion i halsen (som jag inte hade)

Var gravid då, hemskt! Gick bort efter 2,5 vecka med medicin

• Madmoiselle
    Anonym (kopp) skrev 2015-01-11 16:49:09 följande:

Naturligtvis kan man få det. 

Varför svarar du ofta så kategoriskt när du väldigt ofta har fel? Ett tips är att skriva "jag tror" eller "jag trodde" eller "jag har hört" istället för att framställa sina svar som fakta?

Allt går väl, men det är extremt ovanligt. Svamp i munnen brukar tyda på bakomliggande sjukdom och/eller ett väldigt dåligt imunförsvar.
  • Tow2Mater
    Madmoiselle skrev 2015-01-12 14:23:20 följande:
    Allt går väl, men det är extremt ovanligt. Svamp i munnen brukar tyda på bakomliggande sjukdom och/eller ett väldigt dåligt imunförsvar.
    Enligt min läkare är det inte "extremt ovanligt" alls.
  • Detoxtjejen
    Tow2Mater skrev 2015-01-12 14:47:42 följande:

Enligt min läkare är det inte "extremt ovanligt" alls.

Eftersom olika tillstånd som orsakar candidainfektion är så vanliga, däribland de du själv nämnde. Du är alltså inte medicinskt utbildad själv?
  • Tow2Mater
    Detoxtjejen skrev 2015-01-12 17:25:15 följande:
    Eftersom olika tillstånd som orsakar candidainfektion är så vanliga, däribland de du själv nämnde. Du är alltså inte medicinskt utbildad själv?
    Bara lite påläst eftersom jag haft det själv. Likaså min läkares sköterska har haft det. Som en hel del annat vanligt i övrigt ganska friskt folk. Sen har jag inte sagt det är "vanligt", jag sa det är inte "extremt ovanligt".
    (Nu pratar jag dessutom om just svamp i munnen. Det finns ju sen ett stort antal andra candidasvamptillstånd, ofta sinsemellan relaterade.)

Varför är du så intresserad av ämnet?
  • Detoxtjejen
    Tow2Mater skrev 2015-01-12 18:11:44 följande:

Bara lite påläst eftersom jag haft det själv. Likaså min läkares sköterska har haft det. Som en hel del annat vanligt i övrigt ganska friskt folk. Sen har jag inte sagt det är "vanligt", jag sa det är inte "extremt ovanligt".

(Nu pratar jag dessutom om just svamp i munnen. Det finns ju sen ett stort antal andra candidasvamptillstånd, ofta sinsemellan relaterade.)

Varför är du så intresserad av ämnet?

För att jag är tandläkare...
  • Tow2Mater
    Detoxtjejen skrev 2015-01-12 18:37:22 följande:
    För att jag är tandläkare...
    Ok. Min egen annars mycket duktiga tandläkares kommenterar att "det kan inte vara svamp eftersom det inte ser ut som keso" gav jag inte mycket for.
  • Detoxtjejen
    Tow2Mater skrev 2015-01-12 18:44:04 följande:

Ok. Min egen annars mycket duktiga tandläkares kommenterar att "det kan inte vara svamp eftersom det inte ser ut som keso" gav jag inte mycket for.

Hehe, trodde att det var underlivssvamp som skulle se ut som keso (detta är alltså inte nåt jag vet...!)
Svar på tråden Svamp i munnen? Någon med kunskap?