• mamma 86

Problem med tänder

Min 6-åring (snart 7) har tappat 6 tänder och några till är lösa. Hennes nya framtänder i underkäken, överkäken och kindtänderna har kommit. Men funderar över tänderna i överkäken som är bredvid framtänderna. Den ens har hon tappat och den nya är på väg nedan den på andra sidan är ytterst lite lös bara. Läste stt tänderna ska komma symmetriskt, inte mer än några veckors skillnad.

Någon annan som haft det så, kan även se att en ny tand i underkäken är på väg men den sitter helt snett och långt bak i munnen. Får de tandställning i denna åldern?

• Svar på tråden Problem med tänder
  • puss

Nej det får de inte, och man får inte tandställning bak i munnen.

• mamma 86

Problemen är inte med tänderna där bak, utan vid framtänderna

• mamma 86

Sist vi var hos tandläkaren sa han att hon inte behövde tandställning, så tänkte att det kan ges även till så små barn eftersom han sa så

• Miew

Min dotter på 10 har opererat bort 2 tänder som satt inne i gommen och störde de nya tänderna. Den som nu har kommit är rätt så sned men de tror att den kommer skruva sig rätt. Till mig sa de att de inte sätter in tandställning förrns de är ca 14år då man mer ser hur det kommer att bli vid vuxen ålder.

De vill ju att det är de permanenta tänderna som ska vara fina, hur det ser ut innan är inte lika viktigt.

Min sambo så ut som om någon hade en näve full med tänder och bara slängt in dem i min. Men nu har han jättefina tänder.

• puss

Sexåringar får inte tandställning. Unika fall räknas inte som standard så skriv inte om dessa.

Framtänderna i underkäken rätar till sig när käken växer. De kan se sneda ut i början men det brukar ordna sig av sig självt.

Svar på tråden Problem med tänder