Birmafröken skrev 2015-01-11 12:47:15 följande:
Hur gamla är samtliga katter?
Är de ute-eller innekatter?
På vilket sätt slåss/bråkar de? Hur startar bråken? Hur beter de sig/ vad gör de efter ett bråk?
Hur beter de sig mot varandra och vad gör de när de inte slåss/bråkar? Kan de slappna av i närheten av varandra?
Vi bor i stan och de är innekatter. De kommer från kattjouren alla 4 och har haft tuffa liv, men bröderna har varit innekatter innan dom kom till oss och kattjouren sa att dom trivts med att vara inne.
Bråken börjar med en blick. Någon svajar på rumpan och i början tror man de ska leka, tills svansen blir fluffig och det spottas och fräses. Sen går de till attack och katten som blir offer skriker i högan skyn och försöker ta sig därifrån men de slutar inte attackera.
Vår äldsta katt är 7 år och är lugn som lugnet själv. Älskar allt och alla. Den andra är 3 år är också lugn och aldrig haft problem med andra katter. Bröderna visste inte kattjouren så himla mkt om, men gissade att de var ca 2-3 år och att de var kastrerade sen innan, och att när de kom till ett studenterna (innan de kom till oss) så var de innekatter och trivdes med det. Sen kunde inte studenterna ha dom kvar (korkat att skaffa katt i ett studentboende tycker jag) så kom de till oss precis innan de skulle avlivas. De var i kattjourens fosterhem i några månader innan de hittade oss som ville ge dom ett föralltid-hem. Bråken blir värre och värre nu och här flyger tussar av hår och vår äldsta katt har börjat gå ner i vikt, vet inte det är stressen av att bli attackerad.
jag vill ju inte lämna bort stackarna igen när de redan bytat hem flera gånger. (Först dom som kastade ut dom mitt i en korsning i Malmö, sen kattjouren sen studenter sen kattjouren igen sen oss) men vill ju inte att katterna vi redan hade ska lida. Känns för jävligt just nu.
Det konstigaste är att ibland kan dom ändå äta tillsammans och sova i samma säng, även om dom ligger en bit ifrån varann, men ändå. Det är som om det blivit en form av fixerad idé nu för bröderna att slåss. Och det är inte förrän de sendaste 3 veckorna som bröderna börjat attackera varann.