• hockeygirl

hur gå till väga ?

Hej

Jag och min sons pappa är separerade sedan 1 år tillbaka och nu vill pappan åka utomlands med sonen och jag är kluven till detta då pappan inte klara av att sköta Ens varannan helg och pappa situationen är enormt jobbig för sonen .

Hur ska jag göra vad har sonen för rättigheter då han ej vill åka ?

• Svar på tråden hur gå till väga ?
  • Kjell2
    hockeygirl skrev 2015-01-11 18:44:15 följande:

Hej

Jag och min sons pappa är separerade sedan 1 år tillbaka och nu vill pappan åka utomlands med sonen och jag är kluven till detta då pappan inte klara av att sköta Ens varannan helg och pappa situationen är enormt jobbig för sonen .

Hur ska jag göra vad har sonen för rättigheter då han ej vill åka ?

Hur är vårdnaden, gemensam eller egen?
    Finns det av domstol eller familjerätt fastställt umgängesschema?
    Hur gammal är sonen?
    När är resan`?
  • hockeygirl

Vi har gemensam vårdnad , inget fast ställt av någon trots att jag vill ha ett samarbetsavtal, sonen är sju resan är vecka 8 i år

• Kjell2
    hockeygirl skrev 2015-01-11 19:37:16 följande:
    Vi har gemensam vårdnad , inget fast ställt av någon trots att jag vill ha ett samarbetsavtal, sonen är sju resan är vecka 8 i år

Finns väldigt lite du kan göra formellt. Eventuellt trassla med passet
  • lilly

Mig veterligen finns det ingen möjlighet för dig att stoppa resan under förutsättning att sonen har ett pass (annars krävs ju bådas underskrift för att skaffa ett). Gemensam vårdnad förutsätter att ni är överrens om alla beslut som rör barnet och barnets bästa ska stå i centrum. En kortare resa anses inte vara så pass ingripande så att du egentligen kan göra något för att stoppa den. Dock säger man att båda vårdnadshavare ska samtycka till resan men det krävs ( i vart fall mig veterligen) inget skriftligt samtycke ifrån dig. Ifall detta även ska gälla kortare semesterresor är dock oklart enligt UD då man i broschyren syftar på när ena föräldern flyttar utomlands med barnet/tar barnet på en väldigt lång semester och det möjligtvis är oklart om man har som avsikt att återföra barnet. Om resan sker på pappans umgängestid så har jag ännu svårare att tro att du kan göra något åt det, under förutsättning att han inte har som avsikt att kidnappa er son.

Svar på tråden hur gå till väga ?