• Letitia

    Blöda på bröllopsnatten, mitt liv står på spel

    Men om du har hymen kvar så har du ju det, och då kommer du att blöda. Du kan lätt kontrollera detta själv med ett finger och en spegel. Ta en ficklampa om du inte ser ordentligt. Den spricker inte SÅ lätt!

    ...men det känns som att du har problem med hela din situation. Vill du gifta dig med den här mannen annars..? Om du inte vill det måste du söka hjälp hos t.ex. en kvinnojour eller på socialen.

  • Letitia
    ronjaaaa96 skrev 2015-01-12 00:30:27 följande:

    Bor i kurdistan, det är jättenormalt och alla mina kusiner o släktingar har blödit under bröllopsnatten, det är sjukt ovanligt att man inte blöder hos dem i vår kultur, man har haft sex då enligt dem. Nej jag kan inte sticka mig någonstans för att killen kommer vara med mig, han har själv sagt att "när jag stoppar in den o TR ut den första gången så kommer din hymen spräcka o du kommer blöda" hans mamma o dem kmr komma och kolla sen om jag blödit eller inte. Det bara är så, har fått höra sånt sen jag var ett barn. Jag har blivit mordhotat så många gånger, har försökt prata med mamma om att inte alla blöder men då blir dem bara misstänksamma o mordhotar mig "om du någonsin haft sex eller skämt ut den här familjen kommer vi skjuta dig, ett skott i pannan" jag vet att dem menar allvar. Det hände en tjej som bodde i kurdistan (hon var en i släkten) hon hade haft sex och de var tvungna att mörda henne för att få bort smutset från sin "heder" jag vågar inte kontakta polisen eller någonstans, är så rädd, ibland vill jag ta sjölvmord, vill bara kunna leva som svenskarna o tillomed blattarna som får älska och ha sex hur dem vill. Gud är så trött på mitt liv,


    Jag kan dessutom lugna dig med att hymens utseende är ärftligt. Så om dina kvinnor har haft tjocka hymens som brustit i kanten med blodkärl som gått av (och därmed en blödning som följd) så finns det ingen anledning att detta inte ska ske på dig också. 

    Vare sig du åker dit och gifter dig eller inte, så ska du släppa tankarna på självmord. Du har ett långt liv framför dig, och förhållandena kommer antagligen att ändras med tiden även i din kultur. "Ni" ligger bara lite efter... Men även om du nu skulle få leva med den här mannen, så ska du veta att de flesta kvinnor genom tiderna blivit bortgifta, och i många fall har äktenskapen blivit väldigt lyckliga. Det finns säkert fina exempel på det i din släkt också..? Du kommer att få barn att ägna dig åt, och då blir du lycklig nästan oavsett allt annat!
  • Letitia
    Letitia skrev 2015-01-12 22:52:43 följande:
    Jag kan dessutom lugna dig med att hymens utseende är ärftligt. Så om dina kvinnor har haft tjocka hymens som brustit i kanten med blodkärl som gått av (och därmed en blödning som följd) så finns det ingen anledning att detta inte ska ske på dig också. 

    Vare sig du åker dit och gifter dig eller inte, så ska du släppa tankarna på självmord. Du har ett långt liv framför dig, och förhållandena kommer antagligen att ändras med tiden även i din kultur. "Ni" ligger bara lite efter... Men även om du nu skulle få leva med den här mannen, så ska du veta att de flesta kvinnor genom tiderna blivit bortgifta, och i många fall har äktenskapen blivit väldigt lyckliga. Det finns säkert fina exempel på det i din släkt också..? Du kommer att få barn att ägna dig åt, och då blir du lycklig nästan oavsett allt annat!
    "dina kvinnor" skulle vara "dina kvinnliga släktingar"
  • Letitia
    Anonym (Sök hjälp!) skrev 2015-01-12 23:02:20 följande:
    Det FINNS INTE någon hymen, inte någon mödomshinna!! Sluta sprida såna myter! Hur kan du sitta och säga att de är lite efter, när du själv är kvar någonstans runt förrförra sekelskiftet? 

    Idiotiskt också att påstå att bara hon får barn så kommer hon att bli lycklig sen för då kan hon ju ägna sig åt dem, strunt samma om hon blir våldtagen dagligen, misshandlad och lever under konstant dödshot, bara hon får barn så blir allt bra?!

    Innan du kallar folk för efterblivna nästa gång så ta en titt i spegeln först och börja förändringen med dig själv! Till dess kan du sluta lura in unga flickor en massa struntprat. 
    Jo det finns det. Hymen är en anatomisk struktur som uppstår under fosterstadiet, när slidan bildas. Det görs genom programmerad celldöd ifrån båda hållen, så att en gång gröps ur - precis som när man spränger för en tunnel ifrån båda hållen. Men när det gäller våra slidor, så stannar de båda "teamen" ett par, tre millimeter ifrån varandra, så att det blir en skiljevägg kvar - och det är den "väggen" som är hymen. Ungefär vid tidpunkten för flickans födelse, disintegerar dessutom vävnad alldeles i mitten av mödomshinnan, så att ett litet hål bildas. Detta är för att mensblodet ska kunna komma ut, när det blir dags för det.

    Detta sker hos varje flickfoster (utom vid sällsynta missbildningar, som kan ske där som överallt annanstans i kroppen såklart), och det kan du läsa om i vilken embryologibok som helst ! Här t.ex.:

    www.embryology.ch/anglais/ugenital/genitinterne05.html

    Nu försökte jag lugna en ung flicka som tror att hennes liv är slut för att hon blir bortgift. Och SÅ illa är det ju inte. Vi vet inte ens om den här mannen är våldsam. Alla irakier/kurder/muslimer slår ju inte sina fruar, eller tvingar sig på dem... Eftersom hon har anknytning till Sverige, så har hon ju också större möjligheter att ta sig ur ett dåligt äktenskap senare, än hennes medsystrar som bor kvar i Kurdistan.
  • Letitia
    Demina läkare skrev 2015-01-12 23:14:17 följande:
    Hymen existerar inte. På ngn. Hur skulle små flickor isf kunna ha flytn? Hur skulle ngn kunna få sin första mens? Trollar du? Imbecill?
    Det finns ett litet hål för det precis i mitten. Men det håller släpper på inga vägar in en penis. Det förekommer förresten att flickor föds utan det lilla hålet också, s.k. hymen imperforatus. Då upptäcker man det när flickan får ont i magen, p.g.a. att mensblodet inte kan ta sig ut utan ansamlas i slidan, livmodern och uppåt. Då måste en läkare skära ett litet snitt i mödomshinnan.
  • Letitia


    Den här bilden visar den lilla flickans färdigutvecklade könsorgan. Struktur nr 6 är mödomshinnan, med det lilla hålet i mitten för att mensblodet ska kunna rinna ut när den dagen kommer
  • Letitia
    Demina läkare skrev 2015-01-12 23:54:41 följande:
    Nej. Du har fortf helt fel. Vill helst inte sänka mig till din nivå och försöka argumentera mitt i natten. Men det är jag och inte du, som är leg läkare och st i gyn/obst. Går du på allvar runt och tror att merparten av världens flickor och unga kvinnor, går runt med en hinna med hål i mitten?

    Det är illa nog om du gör det. Att forts sprida myten - jag finner inte ord.

    Men få saker irriterar mig mer. Önskar moderatorer lyfter bort dina inlägg.
    Du kan omöjligt vara gynekolog. Jag är för övrigt barnmorska, och har sett ett antal kvinnliga underliv i mina dagar.
  • Letitia
    Anonym (Sök hjälp!) skrev 2015-01-13 00:18:24 följande:
    Så du är barnmorska men vet inte så här enkla saker och kan inte heller ta till dig modern vetenskap ens när du får den serverad från säkra källor mitt framför ögonen?!  

    När gick du din utbildning, 1870-talet? Stackars patienter. 
    Fast det där är inte "säkra källor". Det är PK-lögner. De tror att de gör en god gärning mot först och främst muslimska flickor, men jag anser inte att lögner NÅGONSIN är ursäktade. Inte ens för den goda sakens skull. Utan då måste man börja i en annan ände - med att få dessa människor att fatta att här i Sverige gäller svensk lag, och här är det inte tillåtet att gifta bort sina döttrar mot deras vilja, inspektera deras mödomshinnor eller mörda dem. Annars får de dra tillbaka dit de kommer ifrån i stället för att lyfta bidrag här.

    Alla som har läst anatomi på riktigt vet ju vilka anatomiska strukturer som finns, och hur de anläggs i fosterstadiet.
  • Letitia
    Anonym (Sök hjälp!) skrev 2015-01-13 00:18:24 följande:
    Så du är barnmorska men vet inte så här enkla saker och kan inte heller ta till dig modern vetenskap ens när du får den serverad från säkra källor mitt framför ögonen?!  

    När gick du din utbildning, 1870-talet? Stackars patienter. 
    Hur kommer det sig förresten att DU inte kan titta på t.ex. den anatomiska bilden jag la upp i inlägg 71, och ta den till dig? Selektiv varseblivning much..?
  • Letitia
    Anonym (***) skrev 2015-01-13 00:30:00 följande:
    Du har rätt, hymen finns men det är bara i sidorna på de allra flesta och ca 60% av alla oskulder blöder inte första gången.

    De fåtal som har en heltäckande hymen måste snittas upp för mensblodet och därmed har de ingen intakt hinna då oskulden ska tas.
    (om de inte utsätts för det som barn)
    Läkaren gör ju bara ett litet hål, som ska motsvara det normala hålet. För att flickan fortfarande ska upplevas som oskuld, ifall det i framtiden kommer att vara viktigt för henne eller hennes partner.
  • Letitia
    Demina läkare skrev 2015-01-13 00:32:00 följande:
    Du vet att det är straffbart att kalla sig barnmorska (skrev iofs inte leg barnmorska) utan att vara det, och om man inte har en pågående tjänst. Vill du berätta lite mer om var du "jobbar"?

    Sen ST, universitetsklinik här.
    Nej, för jag vill inte röja min anonymitet. Och det är för den delen inte ens straffbart, inte på ett forum som vanlig medlem, om det nu skulle vara så. Däremot skulle det vara straffbart att sälja in sig till forumets ledning och få en rådgivningsspalt på redaktionell plats, i vilken man använder en titel som man inte har rätt till.

    För övrigt har man visst rätt att kalla sig leg barnmorska - och leg läkare - även om man inte har en tjänst för tillfället. Så länge som legget inte har blivit återkallat av någon anledning. 

    Du har mycket dåligt språk förutom allt annat, och att du försöker lägga in journalförkortningar som "pat" för att verka mer trovärdig gör dig bara mer patetisk.

    Hur kommer det sig att du inte har läst någon embryologi förresten? Det ingår ju redan de första två terminerna på läkarutbildningen.
  • Letitia
    Demina läkare skrev 2015-01-13 00:57:45 följande:
    Du bevisar att du är läkare, genom att länka till andra inlägg på det här forumet där du påstår att du är läkare..?
  • Letitia
    Demina läkare skrev 2015-01-13 00:49:00 följande:
    Nej, man måste ha en tjänst. Få som vet om det, och du är ju okunnig lite varstans. Vad man kallar embryonala strukt på engelskspråkiga hemsidor är inte intr i en disk om ev hinnor på vuxna pat.
    Din första mening skulle jag vilja se ett citat från en trovärdig källa på. T.ex. Socialstyrelsen.  Det är ju helt bisarrt, och det måste du ju inse själv..? Får man inte heller kalla sig läkare/sjuksköterska/barnmorska om man är tjänstledig, sjukskriven eller föräldraledig enligt dig..? 

    Bilden visade ju den nyfödda flickans könsorgan, och då är det inte längre en "embryonal" struktur, utan något som är i högsta grad närvarande hos den födda individen. Inte heller försvinner mödomshinnan under uppväxten... 

    Om vi ska tala om missuppfattningar inom detta område, så fanns det dock förr en uppfattning om att flickor föddes utan mödomshinna, och att den växte ut först under puberteten. Vilhelm Moberg trodde tydligen på detta, för han skriver om Ulrika i Västergöl (byhoran i Utvandrarsviten), att bonden som hon arbetade hos som 14-åring "tog hennes mödom innan den hunnit växa ut". Men så är det alltså inte, utan den finns där från början.
  • Letitia
    Anonym (uppgiven) skrev 2015-01-14 15:20:21 följande:
    Du arbetar alltså på soc men ändå ger du vansinniga råd till ts om hur hin ska skära sig för att få ut blod? Har vi kvinnor inte kommit längre än så?
    Man måste ju ge råd efter den verklighet som råder för just den patienten eller klienten. Inte efter hur man önskar att det skulle vara.
Svar på tråden Blöda på bröllopsnatten, mitt liv står på spel