• Fluffig Lavendel

    Heminsemination 2015 och framåt

    Hej alla!


    Jag har försökt bli gravid i snart 4 år. Har även gjort ett IVF-försök i September som inte lyckades. För ett tag sedan läste jag en artikel om insemination och började kika runt efter information kring heminsemination och hamnade således på FL. Det är väldigt frustrerande att detta inte slagit mig förrän nu, men bättre sent än aldrig!


    Vi är "oförklarligt barnlösa" som det så fint heter. Alla prover visar normalt, något under medel på spermier och ägg men inget som borde stå i vägen. Tyvärr har jag väldigt låg sexlust och är dessutom sjukskriven för depression nu. Att ha kämpat i 4 år med graviditet och mycket annat har satt sina spår kan man säga.


    Jag tänkte att ni som har gjort, funderat kring och ska göra heminsemination i år och framåt kanske kan samlas här. Dela tips, glädje och sorg i en anonym gemenskap. Jag vet att många skäms och tror att man är ensam kring sina problem, vilket ju inte är fallet! Det finns en tidigare tråd kring detta men det verkar inte vara så hög aktivitet där längre, så jag tänkte att jag skapar denna också.


    Jag hoppas att denna tråd ska kunna glädja någon!


    Heminsemination 2015 och framåt
  • Svar på tråden Heminsemination 2015 och framåt
  • Fluffig Lavendel

    Tack för alla erbjudanden men som jag skrev är det inget fel på oss (medicinskt). Startade tråden för att komma i kontakt med andra i samma situation för att utbyta tips, tricks och förhoppningsvis följa varandras resor! :)

  • Marie T L

    Vi hade tänkt testa om heminsemination fungerar för oss.
    Är lite skeptisk till det, men är beredd att testa allt innan vi åker till Danmark.


    Har försökt få barn i snart 4 år, men helt aktivt sedan juni-14.

  • Daladonator

    Varför är ni skeptiska till Heminsemination ??


    Marie T L skrev 2015-01-28 11:14:24 följande:

    Vi hade tänkt testa om heminsemination fungerar för oss.

    Är lite skeptisk till det, men är beredd att testa allt innan vi åker till Danmark.

    Har försökt få barn i snart 4 år, men helt aktivt sedan juni-14.


  • Marie T L

    Heminsemination med makens är ingen större ide då det inte verkar fungera på vanligt sätt.


    Och med privat donator så känns det lite riskabelt för det första kring sjukdomar men sen också just hur det blir om donatorn skulle ändra sig om det skulle fungera.

  • Biet

    Ett gott råd är ju att ha bra kontakt med donatorn innan. "Lära känna" honom lite och se vem donatorn är. Verkar han seriös etc. Någon form av krav på att han är frisk bör ju ställas, men ändå svårt att veta om han fredagskvällen innan varit ute o träffat någon.

    Mycket handlar om att våga lita på varandra.

    Man märker till viss del hur personer är när man har kontakt med dem.

    Det brukar dock kanske inte vara bra att be någon allt för närstående vara donator. Då finns ju risken att den kanske har svårt att lägga faderkänslorna på hyllan.

    Hoppas att det går bra för er Marie T L framöver.

  • popcorn2

    Hejsan!

    Vill bara dela med mig av min erfarenhet kring detta! Vi har 3 barn varav den senaste är gjord med hjälp av heminsemination.

    Sambon äter en medicin som påverkar lusten och "fjånget" hehe ;) I övrigt är vi båda friska och våra 2 första är gjorda på vanligt vis.

    När minstingen blev till fick sambon "do his thing" och lämnade en liten burk på sängbordet. Sedan använde jag mig av en vanlig medicinspruta och sprutade in sperman. Det vart bara 2 gånger den månaden och vi var båda skeptiska. Dessutom gick det ett par timmar efter han hade lämnat burken tills jag kunde spruta in det. Men det var allt som behövdes o nu är han 10 månader! :)

    Nu ska vi försöka oss på ett syskon igen o just nu ligger jag med benen i vädret o hoppas på det bästa ;)

  • Fluffig Lavendel
    popcorn2 skrev 2015-02-01 17:00:01 följande:

    Hejsan!

    Vill bara dela med mig av min erfarenhet kring detta! Vi har 3 barn varav den senaste är gjord med hjälp av heminsemination.

    Sambon äter en medicin som påverkar lusten och "fjånget" hehe ;) I övrigt är vi båda friska och våra 2 första är gjorda på vanligt vis.

    När minstingen blev till fick sambon "do his thing" och lämnade en liten burk på sängbordet. Sedan använde jag mig av en vanlig medicinspruta och sprutade in sperman. Det vart bara 2 gånger den månaden och vi var båda skeptiska. Dessutom gick det ett par timmar efter han hade lämnat burken tills jag kunde spruta in det. Men det var allt som behövdes o nu är han 10 månader! :)

    Nu ska vi försöka oss på ett syskon igen o just nu ligger jag med benen i vädret o hoppas på det bästa ;)


    Åh lovely läsning, det inger verkligen hopp! Vi har kört i två månader nu men jag får inte riktigt ihop det när jag har ÄL. Blev dessutom riktigt sjuk nu precis kring ÄL så har inte kunnat köra så många dagar som vi egentligen tänkt, men men, hoppas på det bästa och det kommer ju fler månader som tur är! Vi har ju medicinskt sett inga direkta problem så jag ser inte varför detta inte skulle fungera för oss egentligen! :D
  • popcorn2
    Fluffig Lavendel skrev 2015-02-08 23:07:40 följande:
    Åh lovely läsning, det inger verkligen hopp! Vi har kört i två månader nu men jag får inte riktigt ihop det när jag har ÄL. Blev dessutom riktigt sjuk nu precis kring ÄL så har inte kunnat köra så många dagar som vi egentligen tänkt, men men, hoppas på det bästa och det kommer ju fler månader som tur är! Vi har ju medicinskt sett inga direkta problem så jag ser inte varför detta inte skulle fungera för oss egentligen! :D
    Haha vad roligt att kunna inspirera någon ;) Här sitter man och väntar på att leta symtom! Jag vill ju börja testa haha ;) Jag tror inte att det tog sig denna månad,kändes inte alls som att vi fick till det när vi skulle. Men vi hade magsjuka i familjen och låg på barnavdelningen med minsta så han kunde få dropp i 2 dygn :S
Svar på tråden Heminsemination 2015 och framåt