• Anonym (Coke addict)

Skräm mig till att sluta med Coca-Cola!

Jag behöver alla anledningar ni kan komma på att sluta med Cola eller åtminstone dra ner på det rejält. Skriva alla äckliga, ohälsosamma och farliga saker ni kan komma på med att dricka Cola. Jag måste skrämmas till att sluta dricka det.

• Svar på tråden Skräm mig till att sluta med Coca-Cola!
  • Unaangelita

Jag var Cola-beroende i 4 år. Drack sjukt stora äckliga mängder.
    Nu efter 4 år ramlar mina tänder ut, bokstavligen! Har gått hos tandläkaren 1 gång i månaden i 9 månader, och betalat totalt 27K ur egen ficka. Trots att FK betalar 80% av kostnaden när den överstiger 12000 eller något.
    Om det var värt det? Nej.
    Jag är 31 år och har både brygga, X antal rotfyllningar samt att 3 av tänderna lossnade helt.

• Boxarberta
    Unaangelita skrev 2015-01-12 11:32:42 följande:

Jag var Cola-beroende i 4 år. Drack sjukt stora äckliga mängder.
    Nu efter 4 år ramlar mina tänder ut, bokstavligen! Har gått hos tandläkaren 1 gång i månaden i 9 månader, och betalat totalt 27K ur egen ficka. Trots att FK betalar 80% av kostnaden när den överstiger 12000 eller något.
    Om det var värt det? Nej.
    Jag är 31 år och har både brygga, X antal rotfyllningar samt att 3 av tänderna lossnade helt.

Oj... Detta borde vara tankeställare nog att sluta helt med colan TS!

Men en fråga till dig som varit beroende och tappat tänder. Är det bara pga colan eller åt du ofta annat sött, hur skötte du tänderna?

(Jag som får panik om min tandläkare nämner rotfyllning då jag "endast" är 28)
  • Anonym (Fläskberget)

Man blir tjock av stora mängder Coca cola!

• Anonym
    Boxarberta skrev 2015-01-12 04:39:51 följande:
    Oj... Detta borde vara tankeställare nog att sluta helt med colan TS!

Men en fråga till dig som varit beroende och tappat tänder. Är det bara pga colan eller åt du ofta annat sött, hur skötte du tänderna?

(Jag som får panik om min tandläkare nämner rotfyllning då jag "endast" är 28)
    Det lär vara syran, inte sockret, som är huvudproblemet för tänderna. Cola är jättesurt.
  • Anonym (T)

Kolla på youtube, där finns det en video när någon kokar Cola och hur den blir efteråt. Huh! Inte väldigt aptitretande...

• Pentra

Coca Cola och andra kola-drycker gör att skelettet urkalkas och att man då alltså drabbas av, vad man kallar, osteoporos. Och när skelettet kalkas ur så får man ett försvagat skelett vilket inte bara ökar risken för benbrott, med utdragna och svåra läkningsprocesser, avsevärt utan också, som någon tidigare skrev, att tänderna ramlat ur munnen för att tandbenet vittrar och decimeras och då inte kan hålla fast tänderna längre. ... Prova gärna att dagligen ta krom som kosttillskott. Det minskar sötsuget. För ett alltför högt intag av socker leder även det till kalkbrist. ... /Pentra

• troddeduja

Jag har varit utan Cola sen nyårsafton (det berömda nyårslöftet ni vet) och jag kan säga att jag känner en enorm FRIHET! Att inte behöva tänka på att; har jag Cola hemma, jag måste köpa Cola, jag måste dricka Cola för jag börjar få ont i huvudet osv.
    För varje dag jag har klarat det så sätter jag in 100kr på ett speciellt konto och förhoppningsvis så har jag 36 500kr där när året är slut.
    Knepet är att trappa ner GRADVIS. Om man dricker säg fem glas Cola om dagen, trappa ned med ett helt eller halvt glas om dagen. Eller tom vecka om man vill ta det extra långsamt.
    Räkna oxå ut hur mycket pengar du lägger ner på Cola på ett år, bara det är motivation nog!

Lycka till!

• förslag

Jag sku så vilja länka till en dokumentär jag såg en gång om cola, men minns inte vad den hette. Jag dricker visserligen sällan läsk men råkade faktiskt just ha hällt upp ett stort glas Cola när dokumentären började. Det slutade med att jag gick och hällde ut allt. Kanske du hittar nåt bra och äckligt om du söker på Youtube

• Anonym (Cola)

Cola förstör tänderna, är beroendeframkallande, filtreras genom ett filter som består av gelatin, innehåller ämnen som gör att du skulle ha kaskadspytt av det, om det inte vore för att dem dessutom har tillfört ett ämne som gör att du inte spyr..... Cola är gift.

• Anonym (Coke addict)

Hittills så är det att tandbenet vittrar sönder och att skelettet blir svagt som leder. Vad mer har ni att komma med?

Troddeduja, vad duktig du är som har klarat två veckor strax! Vad dricker du istället? Jag kanske också ska börja lägga en slant för varje dag som jag inte dricker en cola och sen köpa något fint för pengarna. Det var en bra idé!

• troddeduja

Första tiden drack jag Fanta så att jag fortfarande fick i mig nåt sött och gott men utan koffeinet.
    Sen har jag mer och mer gått över till vanligt kranvatten och smaksatt mineralvatten.
    Jag trappade ner med ett glas per dag (4 dl) under ca en vecka, det gjorde att huvudvärken inte vart djävulsk. Drack som mest 2,5 liter per dag.

• Anonym (....)
    Anonym skrev 2015-01-12 07:13:11 följande:
    Det lär vara syran, inte sockret, som är huvudproblemet för tänderna. Cola är jättesurt.
    Hur många liter om dagen drack du? Jag vet en som drack 2 l om dagen och fick aldrig sådana problem med sina tänder
  • Anonym (abc)

1 liter Coca-Cola innehåller:

420 kcal

106 gram kolhydrater (varav 106 gram rent socker)

Det är lika mycket socker som 15 st sockerbitar. Socker blir man både tjock och får karies av. Exempelvis motsvarar 1 liter Coca-Cola en ökning av kroppsvikten med 0,24 kg.

Dessutom har Coca-Cola lågt pH och fräter dessutom på tänderna. Det tar ett år för en tand som ligger i Coca-Cola att frätas ner fullständigt. Däremot förblir en tand som ligger i mjölk ett år helt intakt, även om det finns socker i även mjölk.

• troddeduja

Jag har druckit ca två liter Cola per dag i 20 (!) år och har bara haft tre hål i tänderna hittills i mitt liv. Överviktig är jag ej heller med mina 62 kg till 166 cm. Bentätheten möttes vid min första graviditet (2007) pga en medicin och den var helt normal.
    Däremot så har jag haft en del problem med njursten.

Svar på tråden Skräm mig till att sluta med Coca-Cola!