• Krill3

Hur fungerar föräldraledigheten? Pappaledighet?

Hej!
    Vi har precis fått reda på att vi skall bli föräldrar. Vårt första barn! =)
    Givetvis dyker många frågor upp i våra huvuden men den som fastnat lite extra mycket är hur fungerar föräldraledigheten?

Min kära sambo går just nu frisörlärling för att få gesällbrevet. Hon har dock innan detta varit egen företagare som frisör dock utan gesäll men har nu fått möjlighet att ta denna..

Vår tanke är att hon skall vara hemma med barnet månad 0-8 ungefär och sedan börja arbeta någon dag i veckan någon månad för att sedan gå upp i full tid..

Hon är enligt schema ledig onsdagar varje vecka.

Nu till min fråga.
    Om jag har tänkt att vara helt pappaledig i 2 månader tex, hur gör vi då den Onsdagen hon är ledig varje vecka? Kan jag ens vara hemma? Hur fungerar ersättningen?

Kan vi ta dubbeldagar dessa onsdagar?

Mvh Kristoffer, Väntande förstagångs förälder!

• Svar på tråden Hur fungerar föräldraledigheten? Pappaledighet?
  • Dixie

är tanken att mamman ska jobba 100% när du är föräldraledig - då behöver hon ju inte ta ut någon föräldrapenning - den onsdagen är ju "bara" en ledig dag, så som de flesta har på lör/sön. 

• Flickan och kråkan

Hur mycket FP ni tar ut beror ju på hur ekonomi är och hur gammalt barnet är. Vi tar enbart ut det antal dagar vi måste när någon är föräldraledig. Med trean innebar det att vi inte tog ut någon fp första året. När han fyllde 1 år så tog jag ut 5 dagar i veckan flr att skydda min sgi. Om du är föräkdraledig på heltid när ditt barn är under året så behöver du inte ta ut alls någon dag om du inte vill. Efter ditt barn är 1 år så behöver du ta ut 5 hela dagar/vecka. Det måste inte vara vardagar. Så jobbar din sambo inte 100% och därför är ledig på onsdag men vill skydda sgin så kan hon ta onsdagen och du någon helgdag. Jobbar hon heltid så behöver hon inte ta ut alls.

• pigglet

Smart att börja fundera på detta tidigt - det finns så mycket regler att sätta sig in i och saker att ta hänsyn till om man vill maxa ersättning eller spara dagar så länge som möjligt.

Under barnets första år har båda föräldrarna rätt att vara hemma utan att ta någon fp alls, bådas SGI är skyddade. Efter barnets 1-årsdag behöver man ha någon form ar sysselsättning "heltid" för att behålla sin heltids-SGI.

Som förra skrev, jobbar hon heltid så behöver ni ju inte göra något speciellt den där onsdagen. Då har hon ju redan sin heltidslön.

Har ni båda en SGI (SjukpenningGrundande Inkomst) som ni kommer få FP baserad på? Jag vet inte alls hur det där med gesäll, viken lön hon får då eller hur det räknas med hennes SGI då, det kanske ni skulle kolla upp om det är så att hon tjänar mindre nu än tidigare när hon jobbade?
    Vill man maxa de pengar man kan få ut, så man kan ta så få FP-dagar som möjligt och därmed vara hemma med barnet längre/mer, så kan man räkna på vem av er som ska ta flest FP-dagar, jämställdhetsbonus osv.

• Krill3

Om vi säger såhär..
    Jag är fastanställd med en månadslön på ca 26500:- innan skatt
    Och min sambo som tidigare varit egen företagare som Frisör och numera lärling för att få det där gesäll brevet, har väl ca 7-8000:- i månaden.. Det är då en 80% lärlings tjänst i nuläget och hon beräknas ha 1.5 år kvar när barnet är fött.

Rent krasst och ekonomiskt så vore väl det bästa om hon är hemma så mycket som möjligt antar jag?

Jag vill ju helst utav allt vara hemma så mycket som jag bara kan och får, men om det blir väldigt tufft ekonomiskt så får jag ju överväga saken mycket noga.

Är som sagt helt grön på detta, och har väldigt dålig koll på ersättning och allt vad föräldraledighet innebär..

• pastamamman

Det behöver inte bli jättestor skillnad även om ni delar, visst du har högre lön men du får ju högre fp också. Din sambo får ju så lite så det knappt är lönt att plocka ut fp, under förutsättning att man klarar sig iaf...

• Catti41

När det skiljer så mkt mellan era inkomster är det nog så att det lönar sig mer om du är föräldraledig så mkt som möjligt. Hon får en mkt låg föräldrapenning, så det är bättre att du istället maxar ditt uttag och att hon tar ut så få dagar som möjligt när hon är hemma om ni kan leva på din enkomst allena. Ännu mer om det finns någon slags föräldralön på ditt jobb.

• pigglet

Några tankar:
    Kan det vara så att gesällåret räknas som "en utbildning inom sitt eget yrkesområde"? OM det gör det så är hennes SGI (alltså lönen hon hade på sitt tidigare jobb) skyddad så länge som utbildningen pågår. I så fall får hon FP och ev sjukpenning baserad på sin förra lön. Så det är det första ni borde kolla upp. Ring försäkringskassan och var noga med att få prata med en SGI-handläggare, nöj er inte med svar från kundtjänst. Och skulle det räknas som SGI-skyddande utbildning - be att få skriftligt på det!

Skulle det INTE räknas som SGI-skyddande så kommer hon få väldigt lite FP. Kanske på garantinivå (osäker på var gränsen går?), dvs 225 kronor/dag. I så fall skulle ni förmodligen tjäna på att du tar ledigt från jobbet 1 dag/vecka redan från barnet föds, se till att det är i anslutning till lediga dagar (dvs fredag eller måndag om du normalt jobbar må-fre). Då kan du ta 3 hela SGI-dagar varje vecka, och kanske får ni då ut mer pengar än om hon tar 7 garantidagar. Samtidigt som ni får mer tid hemma tillsammans OCH sparar FP-dagar så ni kan vara hemma mer med barnet  Glad

Finns massor av olika saker att ta hänsyn till, som sagt. Räkna, fundera, våga tänka utanför "som alla andra gör". Man kan boka en tid på försäkringskassan och få sitta och diskutera vad som passar just er (även om kanske fk inte är de allra, allra mest kreativa människorna när det kommer till att tänka utanför ramarna).

Svar på tråden Hur fungerar föräldraledigheten? Pappaledighet?