• Amanda84

Vad är det för skillnad på barnmatsburk 6 månader och 8 månader?

Min lille kille på 6 månader vägrade en dag att dricka ersättning. I samråd med BVC så fick han börja äta enbart vanlig mat + välling för en 1,5 månad sedan eftersom han annars förmodligen hade svultit ihjäl. När han äter vår hemlagade mat så har vi sedan några veckor tillbaka slutat att mixa maten eftersom han tuggar fint (och har två tänder). Magen har det heller inte blivit några problem med sedan han slutade med puré och istället äter finfördelad mat.

När han äter mat ur barnmatsburk så har vi kört på med mat från 6 månader, men vår lilla butik här i stan har väldigt litet utbud av 6-månadersmat och betydligt större utbud av mat från 8 månader. Mycket av maten från 5- och 6 månader innehåller potatis - vilket han ratar totalt.

Nu undrar jag om det finns någon annan skillnad när det gäller barnmatsburkar för 6 månader och 8 månader bortsett från att det är lite större bitar i 8-månadersburken? Kan man prova och se om han äter av maten från 8 månader? Finns det sådant man inte bör ge en 6-månaders? Hur är det med fruktpuré som innehåller citrusfrukter till exempel? En vän till mig säger att man inte bör ge det till yngre bebisar, men det har jag inte hört förut - däremot så är det först i fruktpuréburkarna från 8 månader som innehåller citrusfrukter.

• Svar på tråden Vad är det för skillnad på barnmatsburk 6 månader och 8 månader?
Svar på tråden Vad är det för skillnad på barnmatsburk 6 månader och 8 månader?