• Ascendere

"Moderata" muslimer demonstrerar mot Lars Vilks 2010

Postade det här klippet i en annan tråd men tänkte prova att lägga det som en egen tråd istället i hopp om att få i gång en diskussion kring klippet. Jag tycker det förtjänar att lyftas fram nu när yttrandefrihet och Islam diskuteras mkt med anledning av massmordet i Paris.

Det är alltså en film som på ett ganska objektivt sätt visar hur det gick till på Uppsala Universitet när Lars Vilks var i Uppsala och föreläste 2010.

Det som gör just det här klippet så intressant tycker jag är dels att det är filmat ganska rakt av, dvs det är inte redigerat för att lyfta fram den ena eller andra synvinkeln som ju nyhetsinslag brukar kunna vara, och dels att det så vitt jag förstår är helt vanliga personer med muslimsk bakgrund som figurerar i filmen, dvs det är inga islamister eller radikaliserade ungdomar utan ordinära i Sverige bosatta muslimer.

Säg gärna vad ni anser om agerandet hos personerna i filmen, är det rätt, är det fel, eller är det fel men förståeligt?

Det kan vara viktigt också att veta att det här handlade om en öppen föreläsning vid Uppsala Universitet, samtliga personer på filmen (ja, undantaget poliserna då :) var alltså där frivilligt och inte som en del av en utbildning eller liknande.

• Svar på tråden "Moderata" muslimer demonstrerar mot Lars Vilks 2010
  • Gert

Inget konstigt, det är så muslimer brukar agera när man kritiserar, förlöjligar och skämtar om den store Profeten Muhammed och Allah.

Det är hyckleri att media, politiker, tyckare och självutnämnda experter inte då försvarade Lars Vilks. Men efter händelserna i Paris är läget något annat, åtminstone i en vecka till.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Rataxes

Är man koranskadad är det kanske normalt att bete sig på det viset.

Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Ascendere
    Rataxes skrev 2015-01-12 21:50:52 följande:

Är man koranskadad är det kanske normalt att bete sig på det viset.

Ja det är lite frågeställningen, är det här religiösa galningar och extremister eller, vilket jag tror, vanliga moderata muslimer?
  • KillBill

Ni missar då aldrig ett tillfälle att slänga ur er kränkande och rasistiska kommentarer...

Minns ni inte Ecce Homo? Ecce Homo var en utställning där kristna i slutet av 90-talet  upplevde att fotografen Elisabeth Ohlson Wallin vanhelgade kyrkorummet.

Den kritik som utställningen mötte omfattade handgripliga uttryck. Vid visningen i Uppsala domkyrka bombhotades kyrkan och polisbevakning kallades in. Domprost Tuulikki Koivunen Bylund blev bl.a. mordhotad.

När Ecce Homo visades i Norrköping i mars 1999 blev situationen mer våldsam. Museet blev bombhotat och en välplanerad demonstration med trehundra till fyrahundra deltagare anordnades.. När demonstrationståget kom fram till stadsmuseet utbröt upplopp när demonstranterna igenkände Elisabeth Ohlson Wallin och började slänga grus och ropa "hora" och "fitta" efter henne. Flera personer misshandlades i det tumult som utbröt när demonstranterna försökte storma museet.

Ecce Homo har vid flera visningar utsatts för attentat och vid några tillfällen har man lyckats förstöra ett eller flera fotografier. Enskilda museitjänstemän har fått motta hot, och museilokaler har vandaliserats. Elisabeth Ohlson Wallin har mordhotats, bombhotats och fått hatbrev.

• KillBill
    Gert skrev 2015-01-12 21:00:58 följande:

Inget konstigt, det är så muslimer brukar agera när man kritiserar, förlöjligar och skämtar om den store Profeten Muhammed och Allah.

Det är hyckleri att media, politiker, tyckare och självutnämnda experter inte då försvarade Lars Vilks. Men efter händelserna i Paris är läget något annat, åtminstone i en vecka till.

Gert, tänk om jag skulle säga att det inte är konstigt att du har stulit din Avatar? Jag menar, du är  ju Sverigedemokrat och det vet ju alla att SD har en överrepresentation av kriminella i partiet. Nu tycker jag att det skulle ha varit fel av mig att  utpeka dig som kriminell eftersom man inte ska dra alla över en kam, men jag kunde ha sagt det?

• Gert
    KillBill skrev 2015-01-12 23:22:09 följande:

Gert, tänk om jag skulle säga att det inte är konstigt att du har stulit din Avatar? Jag menar, du är  ju Sverigedemokrat och det vet ju alla att SD har en överrepresentation av kriminella i partiet. Nu tycker jag att det skulle ha varit fel av mig att  utpeka dig som kriminell eftersom man inte ska dra alla över en kam, men jag kunde ha sagt det?

Jag visste inte att man kan stjäla en avatar. I såna fall är nästan alla som har en avatar kriminell. Då är även nihka kriminell då hon faktiskt har stulit sin avatar från Avatar. Kanske dags att tipsa Hollywood och FBI av detta upphovsrättsbrott.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Rataxes
    KillBill skrev 2015-01-12 22:01:57 följande:

Ni missar då aldrig ett tillfälle att slänga ur er kränkande och rasistiska kommentarer...

Minns ni inte Ecce Homo? Ecce Homo var en utställning där kristna i slutet av 90-talet  upplevde att fotografen Elisabeth Ohlson Wallin vanhelgade kyrkorummet.

Den kritik som utställningen mötte omfattade handgripliga uttryck. Vid visningen i Uppsala domkyrka bombhotades kyrkan och polisbevakning kallades in. Domprost Tuulikki Koivunen Bylund blev bl.a. mordhotad.

När Ecce Homo visades i Norrköping i mars 1999 blev situationen mer våldsam. Museet blev bombhotat och en välplanerad demonstration med trehundra till fyrahundra deltagare anordnades.. När demonstrationståget kom fram till stadsmuseet utbröt upplopp när demonstranterna igenkände Elisabeth Ohlson Wallin och började slänga grus och ropa "hora" och "fitta" efter henne. Flera personer misshandlades i det tumult som utbröt när demonstranterna försökte storma museet.

Ecce Homo har vid flera visningar utsatts för attentat och vid några tillfällen har man lyckats förstöra ett eller flera fotografier. Enskilda museitjänstemän har fått motta hot, och museilokaler har vandaliserats. Elisabeth Ohlson Wallin har mordhotats, bombhotats och fått hatbrev.

Det var värst vad du gick igång. .. Har du sett många som försvarat de demonstrationerna? Tycker du kan starta en tråd om ecce homo så kan vi ta den diskussionen där istället. Den här handlade ju inte om ecce homo.

Var finns det rasistiska och kränkande (mer än i dinfantasi?).
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • MrFahrenheit

Jag tror nog att samtliga som hämtar argumentation ifrån religionen och samtidigt jämför kristna gentemot muslimer, för att på sätt hitta orsaker till att vi ska tycka illa om varandra, också även missar själva poängen med vad som är rätt och fel.

Vi måste kunna respektera varandra oavsett om man är muslim, kristen, jehovas vittne osv... Det har historien redan lärt oss allt om.

Ett liv utan respekt för varandra leder enbart in i en ond cirkel där oliktänkande personer alltid ska bekämpa varandra i all oändlighet. Ingen religion går enbart ut på att skapa missär och hat gentemot andra. Det gäller att vara trygg & ärlig mot sig själv och andra , inte enbart rädd och girig och orättvis mot andra.

• Ascendere
    KillBill skrev 2015-01-12 22:01:57 följande:

kopierad text från Wikipedia .

Jaha, du har kopierat text från Wikipedia ser jag. Den del av texten där det står att det var syrisk-ortodoxa kyrkan som ordnade demonstrationen i Norrköping som gick överstyr verkar dock ha fallit bort när du klippte och kopierade:

"När Ecce Homo visades i Norrköping i mars 1999 blev situationen mer våldsam. Museet blev bombhotat och en välplanerad demonstration med trehundra till fyrahundra deltagare anordnades, med deltagare främst från den syrisk-ortodoxa församlingen. När demonstrationståget kom fram till stadsmuseet utbröt upplopp när demonstranterna igenkände Elisabeth Ohlson Wallin och började slänga grus och ropa "hora" och "fitta" efter henne. "

Källa: Wikipeda

Dessutom är det stor skillnad på att anordna en utställning med religiösa motiv i en kyrka och att hålla en föreläsning vid ett universitet som ju är en helt sekulariserad institution.
  • MrFahrenheit
    Ascendere skrev 2015-01-12 23:43:35 följande:
    Jaha, du har kopierat text från Wikipedia ser jag. Den del av texten där det står att det var syrisk-ortodoxa kyrkan som ordnade demonstrationen i Norrköping som gick överstyr verkar dock ha fallit bort när du klippte och kopierade:

"När Ecce Homo visades i Norrköping i mars 1999 blev situationen mer våldsam. Museet blev bombhotat och en välplanerad demonstration med trehundra till fyrahundra deltagare anordnades, med deltagare främst från den syrisk-ortodoxa församlingen. När demonstrationståget kom fram till stadsmuseet utbröt upplopp när demonstranterna igenkände Elisabeth Ohlson Wallin och började slänga grus och ropa "hora" och "fitta" efter henne. "

Källa: Wikipeda

Dessutom är det stor skillnad på att anordna en utställning med religiösa motiv i en kyrka och att hålla en föreläsning vid ett universitet som ju är en helt sekulariserad institution.
    Poängen är den att bench-luvers aldrig missar ett tillfälle att trycka ned andra. De likställer egentligen terrorism med sig själva, utan att veta om det...
Svar på tråden "Moderata" muslimer demonstrerar mot Lars Vilks 2010